2026-06-14, 16:38
Medlem
Jag älskar djur och jag hatar att att se dessa instängda i djurparker. Finns det något parti idag som är mot djurfångenskap?
Citera
2026-06-14, 16:49
Medlem
Tror inte det finns något riksdagsparti som driver just den frågan. Skulle tro att MP eller V är bästa valet i så fall.

Annars finns partiet Djurens Parti https://djurensparti.se/
Citera
2026-06-14, 16:49
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Jag älskar djur och jag hatar att att se dessa instängda i djurparker. Finns det något parti idag som är mot djurfångenskap?

Djurparker är vad det är, och instängda djur är nästen aldrig trevligt, men idag bedriver många av dem ett viktigt arbete för att rädda utrotningshotade arter.

Med det sagt så finns det inget parti som jobbar för att man ska stänga djurparker, men organisationen "Djurens Rätt" ger V och MP högst betyg när det gäller djurrättsfrågor.
KD och M får sämst betyg.

https://djurensratt.se/vad-vi-gor/politisk-paverkan/val-2026
Citera
2026-06-14, 16:52
Avstängd
Citat:

dom partier som framförallt lyft dessa frågor är vänsterpartiet, miljöpartiet och liberalerna.
Citera
2026-06-14, 16:52
Medlem
Batagares avatar
Citat:

Det första djurrättspartiet grundades i Tyskland 1993. I Nya Zeeland fanns under några år på 1990-talet även partiet Animals First, men det lades ned efter sitt andra valdeltagande 1996. Nederländska Partij voor de Dieren ("Partiet för djuren") blev 2006 det första djurrättspartiet i världen att bli invalt i parlamentet och senaten med två mandat.

I Europaparlamentsvalet 2014 fick även nederländska Partiet för djuren och det tyska Partei Mensch Umwelt Tierschutz vardera ett mandat i Europaparlamentet och blev därmed de första djurrättspartierna i Europaparlamentet. Bägge partierna har valt att ingå i Gruppen Europeiska enade vänstern/Nordisk grön vänster. Ledamoten invald från tyska djurrättspartiet har senare lämnat sitt parti, men sitter kvar i EU-parlamentet som partilös.
Citera
2026-06-14, 16:53
Avstängd
huruvida Skansen t ex har djur är oklart, varje gång jag var där som barn höll sig djuren inomhus så vetefan.
Citera
2026-06-14, 17:02
Medlem
HBTKuks avatar
Det mest omfattande djurplågeriet sker utanför djurparker i form av "innekatter" och liknande livstidsfångar, som man intalar sig att man gör en tjänst. Man skyddar ju stackarna från den farliga omvärlden.

Lite som Fritzl resonerade.
Citera
2026-06-14, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tror inte det finns något riksdagsparti som driver just den frågan. Skulle tro att MP eller V är bästa valet i så fall.

Annars finns partiet Djurens Parti https://djurensparti.se/
Nja, djurens parti är numera i praktiken nedlagt.

MP skulle jag tro är mest engagerade i djurskyddsfrågor av riksdagspartierna. Just förhållandena i djurparker är ju numer ganska hårt reglerade och därmed ingen stor politisk fråga för något av riksdagens partier.
Citera
2026-06-14, 17:32
Medlem
Japp, som några redan påpekat brukar MP (följt av V) få högst betyg av Djurens Rätt när de rankar partierna (så är även fallet i senaste numret av deras medlemstidning)

Annars finns en liten beteckning vid namn Djurvänners Parti (gamla medlemmar från Djurens Parti?) som ställer upp. Kanske är något?

https://data.val.se/val2026/partier/anmalda
Citera
2026-06-14, 18:00
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det mest omfattande djurplågeriet sker utanför djurparker i form av "innekatter" och liknande livstidsfångar, som man intalar sig att man gör en tjänst. Man skyddar ju stackarna från den farliga omvärlden.

Lite som Fritzl resonerade.

Ja du, detta kan man ju verkligen diskutera. Katter är inte mentalt anpassade för att vistas ute ensamma i den värld vi människor har byggt upp och utekatter blir sällan särskilt gamla. Till slut brukar något hända och de flesta bostadsområden och lokala facebookgrupper är nerlusade med efterlysningar av försvunna katter. I de bästa fallen kommer de hem igen (den gången), i det näst bästa fallet så blev de överkörda och dog snabbt, i sämre fall har de legat skadade i en vägkant och plågats långsamt till döds, i ännu sämre fall har elaka människor hittat på något fruktansvärt med dem. Eller så har de gått vilse och svultit och frusit ihjäl. Och så vidare och så vidare... Men utekatt är ju trevligt fram till dessa saker händer. Personligen anser jag att detta är rent djurplågeri och bör förbjudas.

Edit- sorry för off topic, vissa saker kan inte passera 😂
Senast redigerad av CoralinesGhost 2026-06-14 kl. 18:11.
Citera
2026-06-14, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
dom partier som framförallt lyft dessa frågor är vänsterpartiet, miljöpartiet och liberalerna.

V och MP vill också sitta med samma S som förslagit massutrotning utav vildsvin nyligen i regering tillsammans.

Snurrigt värre.
Citera
2026-06-14, 20:26
Medlem
Citat:
Hur hade du tänkt dig att de djuren ska klara sig utanför djurparkerna eller annan fångenskap? Det där har partierna funderat på och därför är det inget parti som är emot det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in