2026-06-14, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Där har vi den starka kopplingen mellan judendom och kristendom.

Och Islam.
Citera
2026-06-14, 12:26
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Och Islam.

Okej, då tycker jag du ska fråga en troende muslim om hur det är att tillbe God of Israel? Återkom gärna till tråden när du gjort detta och dela med dig av dina upplevelser till oss övriga.
Citera
2026-06-14, 12:31
Avslutad
Citat:
Okej, då tycker jag du ska fråga en troende muslim om hur det är att tillbe God of Israel? Återkom gärna till tråden när du gjort detta och dela med dig av dina upplevelser till oss övriga.

Usama bin Ladin tex ansåg att muslimer var de sanna israeliterna. Snarlikt hur det finns riktigt störda högerkristna som tror att de är de riktiga israeliterna som tex kkk och christian identity.
Citera
2026-06-14, 12:31
Medlem
Pripps0.0s avatar
Nåväl. Jag tycker att det är tydligt att det finns en gemenskap till fördel för Israel, men att denna gemenskap fått sig en törn efter Israels agerande den senaste tiden. Jag anser också att Sverige som i grunden är ett kristet land ska hålla sig utanför de konflikter som judar och muslimer har. Nu sitter vi på två stolar samtidigt och som vi föringar vårt eget ursprung och värde.
Citera
2026-06-14, 12:33
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Nej jag förklarade korrekt för dig vad midrash är. Men du tillhör ju samma inavlade Tommy Robinson höger som eldrattan så ni vill ju helst så klart bara lita på varandra istället.

Jag tror ärligt talat det är lite tolkningsproblem här bara.

Jag tolkar det som att Pripps ställde sin första frågeställning med god intentioner, men du tolkade det som ett försök till "gotcha".
Citera
2026-06-14, 12:35
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert

Jag tolkar det som att Pripps ställde sin första frågeställning med god intentioner, men du tolkade det som ett försök till "gotcha".
Precis så.
Citera
2026-06-14, 12:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert

För all del. Jag är helt enkelt bara så pass van vid konstant passiv-aggressivitet riktat emot mig i sådana här diskussioner vid det här laget att jag förutsatte att Pripps bara trollade precis som så många andra.
Citera
2026-06-14, 12:40
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Nåväl. Jag tycker att det är tydligt att det finns en gemenskap till fördel för Israel, men att denna gemenskap fått sig en törn efter Israels agerande den senaste tiden. Jag anser också att Sverige som i grunden är ett kristet land ska hålla sig utanför de konflikter som judar och muslimer har. Nu sitter vi på två stolar samtidigt och som vi föringar vårt eget ursprung och värde.

Ja det är alltid lätt att tycka och ha åsikter om saker och ting när det berör något som händer i en helt annan världsdel. Det är två olika viljor och värderingar som möts i mellanöstern, så beroende på vem du frågar kommer du få två olika svar där båda anser sig ha rätt i det dom gör.

Sverige kan inte anses vara kristet rent praktiskt sett längre. De flesta större städer i Sverige och även EU går med stormsteg mot arabisk och muslimsk majoritet. Muslimer är mycket mer hängivna att utöva sin muslimska tro än vad svenskar och andra europeiska folkslag är att utöva sin kristna tro.
Citera
2026-06-14, 12:46
Medlem
Citat:
Ja det är alltid lätt att tycka och ha åsikter om saker och ting när det berör något som händer i en helt annan världsdel. Det är två olika viljor och värderingar som möts i mellanöstern, så beroende på vem du frågar kommer du få två olika svar där båda anser sig ha rätt i det dom gör.

Sverige kan inte anses vara kristet rent praktiskt sett längre. De flesta större städer i Sverige och även EU går med stormsteg mot arabisk och muslimsk majoritet. Muslimer är mycket mer hängivna att utöva sin muslimska tro än vad svenskar och andra europeiska folkslag är att utöva sin kristna tro.
Är det denna ansats den ’judeo-kristna falangen’ intar? Det är en gemenskap i hatet mot Islam? Så politiskt blir det att kristna ska stödja Israel att expandera sina gränser, och tvångsförflytta muslimer och kristna (se exempelvis Libanon)till Europa?

Vad tjänar kristna på det då?
Citera
2026-06-14, 12:47
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:

Även om Sverige nu anses vara ett sekulariserat land, så är det uppbyggt på kristna värderingar. Jag har svårt att se att svenskar skulle ta till sig deras seder och bruk frivilligt.
Citera
2026-06-14, 12:52
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Är det denna ansats den ’judeo-kristna falangen’ intar? Det är en gemenskap i hatet mot Islam? Så politiskt blir det att kristna ska stödja Israel att expandera sina gränser, och tvångsförflytta muslimer och kristna (se exempelvis Libanon)till Europa?

Vad tjänar kristna på det då?

Kristna ser inte saker på samma sätt som muslimer ser på saker och ting. Det ligger inte i de kristna värderingar att göra en beräkning på vad en handling anses ge tillbaka i form av olika fördelar.
Citera
2026-06-14, 13:01
Medlem
Citat:
Kristna ser inte saker på samma sätt som muslimer ser på saker och ting. Det ligger inte i de kristna värderingar att göra en beräkning på vad en handling anses ge tillbaka i form av olika fördelar.
Det ligger inte heller i de kristna värderingarna att mörda barn och kvinnor, menar Kasselstrand enligt TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in