2026-06-14, 12:00
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Ja romarna kväste många, många andra störda sekter. Men att de inte lyckades kväsa kristendomen har att göra med att romarna aldrig riktigt lärde sig förstå det judiska lynnet och mentaliteten kristendomen är sprungen ur. Romarna och innan dem Diadochi-regimerna försökte assimilera judarna på ett väldigt korkat och förhastat sätt vilket ju gjorde judarna extremt förbannade och det blev många många uppror och krig mellan Judarna och Diadochi-regimerna/senare Rom. Kristendomen är en biprodukt av detta kaos och smiddes utav Paulus och Gameliel som en subversiv hämnd på Rom.

Intressant! Tack för bra svar.

Kanske ska borra ner djupare i detta framåt då, låter som sagt intressant. Min nuvarande förklaringsmodell kanske är väl svepande.
Citera
2026-06-14, 12:01
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Jag framställer bara den mest rationella och logiska förklaringen. Jag tror inte något om mig själv.

Och återigen är ni inte så pass olika som ni så gärna vill inbilla er.

Berätta gärna vad du uppfattar som likheter? Berätta sedan vad som skiljer sig åt?
Citera
2026-06-14, 12:01
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Du ställer retoriska frågor för att verka vitsig. Men du är samtidigt okunnig om vad svaret på dina egna retoriska frågor egentligen är.

Midrash är tolkningar, uppföljare och påfyllningar utav narrativ och lagliga hål i gamla testamentet. Det är vad Jesus egentligen är. En figur påhittad som ännu en midrash utav Paulus och Gamaliel på gamla testamentet.
Det var så du tolkade min fråga uppenbarligen, men kanske var det bara en midrash från din sida då, precis som det där om Jesus. Allt du skriver till mig verkar vara just tolkningar.
Citera
2026-06-14, 12:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det var så du tolkade min fråga uppenbarligen, men kanske var det bara en midrash från din sida då, precis som det där om Jesus. Allt du skriver till mig verkar vara just tolkningar.

Midrash är något högt lärda judar ägnar sig åt och det rör bara gamla testamentet (eller att hitta på uppföljare på det som tex Jesus). Jag är inte jude.
Citera
2026-06-14, 12:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Berätta gärna vad du uppfattar som likheter? Berätta sedan vad som skiljer sig åt?

I grund och botten tror ni på samma gud. Enbart det räcker. Svårt att skilja er åt med det i åtanke.
Citera
2026-06-14, 12:09
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Om jag är okunnig och ställer en fråga, och du kallar mig trög så är det väl du som är dum och inte jag.

Nä, jag vet inte vad midrash är för något men efter en snabb googling verkar det vara något judiskt.

Det är ett försök att ge en förklaring och tolkning till något som anses vara oförklarligt.

"midrash", "hasbara", "sionister" etc. är väldigt vanliga uttryck som araber och islamister gärna använder sig av när något berör Israel och judar. Så ser eller hör du dessa uttryck i tex text så är det bra att vara på sin vakt.
Citera
2026-06-14, 12:11
Avslutad
Citat:
Det är ett försök att ge en förklaring och tolkning till något som anses vara oförklarligt.

"midrash", "hasbara", "sionister" etc. är väldigt vanliga uttryck som araber och islamister gärna använder sig av när något berör Israel och judar. Så ser eller hör du dessa uttryck i tex text så är det bra att vara på sin vakt.

Midrash är ett judiskt begrepp de själva använder. Likaså hasbara från början egentligen.

Men det vill inte inavlad Tommy Robinson höger som du ta till sig så klart.
Citera
2026-06-14, 12:13
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
I grund och botten tror ni på samma gud. Enbart det räcker. Svårt att skilja er åt med det i åtanke.

Ja det är ju som tidigare påpekat din egna åsikt och hypotes. Fast du skrev ju alldeles nyss att Jesus bara var midrash. Fast nu verkar du ha svängt och tror på Gud ändå? Hur ska du ha det egentligen?
Citera
2026-06-14, 12:16
Avslutad
Citat:
Ja det är ju som tidigare påpekat din egna åsikt och hypotes. Fast du skrev ju alldeles nyss att Jesus bara var midrash. Fast nu verkar du ha svängt och tror på Gud ändå? Hur ska du ha det egentligen?

Hur får det något jag sagt till att jag tror på "gud"?

Kristna tror fortfarande på den gud som karaktären Jesus ansåg vara sin far.
Citera
2026-06-14, 12:17
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:

Tack! Äntligen en vettig människa som kan förklara så att man förstår utan att kasta invektiv omkring sig.
Citera
2026-06-14, 12:20
Avslutad
Citat:
Tack! Äntligen en vettig människa som kan förklara så att man förstår utan att kasta invektiv omkring sig.

Nej jag förklarade korrekt för dig vad midrash är. Men du tillhör ju samma inavlade Tommy Robinson höger som eldrattan så ni vill ju helst så klart bara lita på varandra istället.
Citera
2026-06-14, 12:20
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Hur får det något jag sagt till att jag tror på "gud"?

Kristna tror fortfarande på den gud som karaktären Jesus ansåg vara sin far.

Ja precis! God of Israel alltså. För att återgå till topic och det jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd - Där har vi den starka kopplingen mellan judendom och kristendom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in