2026-06-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pissibyxan
Beroende kan te sig på olika sätt.

Jag är en framgångsrik 30-åring men jag är alkoholist. Inte alla slutar på en parkbänk.

PS: jag har definitivt druckit handsprit.
Du är en sjuk människa.
Citera
2026-06-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Absolut, var nykter ett helt år för 2 år sedan utan några som helst problem, jag drack inte ens en lättöl

Sedan snälla klumpa inte ihop mig med dig och projicera inte dina egna alkoholoroblem på mig , bara för att du har svårt med spriten så betyder det inte att jag går i dina fotspår.

Det märks ju åtminstone att det är en oerhört öm tå, minst sagt. När jag säger ’du’ eller ’vi’ så är det i generella termer. Det är du som dricker flera gånger i veckan, inte jag. Jag försöker bara jobba med självinsikt.
Citera
2026-06-14, 12:31
Medlem
Alkohol gör att du sover, men att du sover kasst så sluta genast självmedicinera
Citera
2026-06-14, 12:35
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GtfoFfs
Det märks ju åtminstone att det är en oerhört öm tå, minst sagt. När jag säger ’du’ eller ’vi’ så är det i generella termer. Det är du som dricker flera gånger i veckan, inte jag. Jag försöker bara jobba med självinsikt.

Det är knappast en öm tå. Jag har redan sagt att jag inte har nån alkoholproblematik men du fortsätter att gaffla på och det är ju du som har alkoholproblematik enligt dig själv men missery loves company och kan det kanske vara så att du själv mår bättre av att projicera din problematik på andra
Citera
2026-06-14, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Det är knappast en öm tå. Jag har redan sagt att jag inte har nån alkoholproblematik men du fortsätter att gaffla på och det är ju du som har alkoholproblematik enligt dig själv men missery loves company och kan det kanske vara så att du själv mår bättre av att projicera din problematik på andra

Alltså tanken var inte att göra dig till target, men nu när du känner så- så backar jag 👌🏼
Citera
2026-06-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
Du är en sjuk människa.

Tack. När man har hört den fyrtioelva gånger så måste man ta det som en komplimang till slut.
Citera
2026-06-14, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killitorgrillit
Nu vet jag inte om du tillhör kategorin som har problem med att hantera alkohol? Det är din sak i så fall och bra att du insett det och håller dej undan alkoholen.
Men jag kan hantera alkohol och anser att alkohol många gånger har en positiv effekt.
Många läkare och forskare har precis samma uppfattning, men det är inget de säger offentligt med tanke på att det finns personer som dej.

Det har jag faktiskt och jag tackar för att du är finkänslig om ämnet, men det hör faktiskt inte hit.

Så det är en stor konspiration och tystnadskultur bland läkare och forskare angående alkoholens positiva effekter?

Jag skulle tro att det är tvärtom. Alkohollobbyn skulle och har gett bra pengar för trovärdiga professionella som kan hävda detta.
Citera
2026-06-14, 14:31
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GtfoFfs
Alltså tanken var inte att göra dig till target, men nu när du känner så- så backar jag 👌🏼

Tack det var ju storartat av dig 👏
Citera
2026-06-14, 15:01
Medlem
Tänker att man behöver skilja på vissa saker i tråden.
Ja, alkohol pajar kvaliteten på sömnen och ger mindre återhämtning.
Men! Det kan hjälpa med att somna in om det är vad man har problem med.

Vet inte hur mycket det hjälper att påpeka att människor har alkoholproblem. Ofta har de ensamhets- och stressproblem som alkoholen hjälper mot. Kanske ska kalla det för tröstproblem?

Jag har haft sömnproblem länge. Den enda medicin som fungerar utan biverkningar är muskelavslappnande. Känner mig inte stressad i tanken men har en jäkla massa spänningar i kroppen som gör att jag vaknar strax efter insomning.
Citera
2026-06-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pissibyxan
Det har jag faktiskt och jag tackar för att du är finkänslig om ämnet, men det hör faktiskt inte hit.

Så det är en stor konspiration och tystnadskultur bland läkare och forskare angående alkoholens positiva effekter?

Jag skulle tro att det är tvärtom. Alkohollobbyn skulle och har gett bra pengar för trovärdiga professionella som kan hävda detta.
Blir du fortfarande sugen på alkohol?
Citera
2026-06-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag verkar inte tåla färgad sprit längre? Tycker förstås inte att jag dricker för mycket. Dricker på helgerna och kanske någon dag i veckan. Men inte jättestora mängder (vad nu det är). Men billig whiskey smakar inte gott längre. Föredrar vin men dricker gärna något starkt också. För magen😁har problem med gaser och tycker att spriten hjälper. Säkert placebo. Misstänker att min ovilja mot whiskey handlar om alkoholism. Är jag inne på ett lutande plan? Antagligen...Jag har minskat mycket pga hälsoskäl, men jag somnar inte utan hjälp och läkarna vill inte skriva ut sömnmedel. Så de dagarna jag är nykter sover jag bara några få timmar per natt.

Lär dig gilla gin. Vodka är bara ren etanol, vatten och lite finkel. Antar att du gillade smaken på whisky om du drack det innan. Gin har en bra smak och kan blandas med apelsinjuice eller vermouth (eller båda för den ypperliga cocktailen Bronx). Du kan även göra sours med citron eller lime. Sedan finns det såklart finare tonic water att köpa, men gin & tonic ska man nog bara dricka en eller två av.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in