2026-06-14, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pissibyxan
Vilken härlig anekdotisk bevisföring. Jag tror dig till 100% att alkohol hjälper sömnen på alla sätt och vis. Din anekdot har motbevisat alla globala kliniska studier och metastudier till dags dato.
Nu vet jag inte om du tillhör kategorin som har problem med att hantera alkohol? Det är din sak i så fall och bra att du insett det och håller dej undan alkoholen.
Men jag kan hantera alkohol och anser att alkohol många gånger har en positiv effekt.
Många läkare och forskare har precis samma uppfattning, men det är inget de säger offentligt med tanke på att det finns personer som dej.
Citera
2026-06-14, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
För mig finns det en väldigt tydlig indikator för huruvida man är alkis eller ej. Kontrollerar du spriten eller kontrollerar spriten dig

så länge det är det förra och ens alkoholkonsuntion inte påverkar sådant som ens jobb eller förmågan att sköta sin vardag eller relationen till nära och kära så anser jag inte att man är alkoholist.

Har spriten inte tagit kontrollen om ditt liv så är du inte alkis.

Jag börjar närma mig 50 och har druckit som jag gör sen tonåren och aldrig sjukskrivit från jobbet på grund av bakfylla eller för att stanna hemma och supa eller skitit i åtaganden för att att jag är bakis och fyllesjuk och det har aldrig gått ut över partner eller vänner eller familj. Jag har aldrig låtit spriten få kontroll utan jag har kontrollen över spriten.

Kan du med handen på hjärtat bestämma idag att du kör en vit månad eller två- utan att det är svårt att hålla eller ett svårt beslut att ta- då har du kontroll över spriten, absolut. Eller att pga operation måste du avstå ett halvår- det känns inte ens jobbigt.

Jag kan säga att jag har viss möda inför ett sånt beslut, även om jag ofta tar en vit månad efter semestern. Men jag vill helst ha det i mitt liv, alkohol.

Problemet är att vi måste etikettera. Vi har på något sätt kommit till att det finns två lägen- alkis/inte alkis. Men vad var alkisen på väg dit? Det var ju inte så att han vaknade en dag och började dricka tre-fyra dagar i veckan? I princip alla vi ser som alkisar har haft ett vanligt liv där dom drack fredag och lördag, fullt fungerande. Schemalagd alkoholism ”i kontroll”. Det som hände alkisarna var en utlösande faktor. Man hade etablerat en vana av att dricka ”med kontroll”, sen var frun otrogen, det vart för mycket på jobbet, morsan dog etc etc.

Jag vill bara ha sagt att dricker man systematiskt som vi gör har man banat vägen för alkoholism. Sen tycker inte jag heller att vi behöver ha en etikett, utan bara inse att alkoholen är en stor svaghet om man måste dricka i princip varje vecka
Citera
2026-06-14, 11:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Enligt dig eller vem då, har du befogenhet att uttala dig om vad som är riskkonsumtion när det kommer till alkohol och kom inte dragande med nån jävla utsaga ifrån socialstyrelsen för enligt dom är man alkis om man dricker 4 öl eller mer vid samma tillfälle en gång i månaden

Nej har icke. Några papper om detta. Men om man behöver fråga om det på ett forum likt detta. Då har man ju faktiskt problem.
Citera
2026-06-14, 11:19
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej har icke. Några papper om detta. Men om man behöver fråga om det på ett forum likt detta. Då har man ju faktiskt problem.
Är du helt tappad bakom vagnen, jag har inte frågat om det. Det är inte jag som startade den här tråden, jag har däremot sagt att jag dricker så här mycket och jag är inte alkis men jag har aldrig ställt några frågor om mitt alkoholbruk.

Är det kanske du som tatt dig en dagsfylla så du inte riktigt har full koll på det kognitiva
Citera
2026-06-14, 11:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Är du helt tappad bakom vagnen, jag har inte frågat om det. Det är inte jag som startade den här tråden, jag har däremot sagt att jag dricker så här mycket och jag är inte alkis men jag har aldrig ställt några frågor om mitt alkoholbruk.

Är det kanske du som tatt dig en dagsfylla så du inte riktigt har full koll på det kognitiva

Jag kollar posthistoriken. Och japp du har ställt frågor om detta. Är du så borta att du glömt detta, då har vi ju verkligen ett problem här.
Citera
2026-06-14, 11:22
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GtfoFfs
Kan du med handen på hjärtat bestämma idag att du kör en vit månad eller två- utan att det är svårt att hålla eller ett svårt beslut att ta- då har du kontroll över spriten, absolut. Eller att pga operation måste du avstå ett halvår- det känns inte ens jobbigt.

Jag kan säga att jag har viss möda inför ett sånt beslut, även om jag ofta tar en vit månad efter semestern. Men jag vill helst ha det i mitt liv, alkohol.

Problemet är att vi måste etikettera. Vi har på något sätt kommit till att det finns två lägen- alkis/inte alkis. Men vad var alkisen på väg dit? Det var ju inte så att han vaknade en dag och började dricka tre-fyra dagar i veckan? I princip alla vi ser som alkisar har haft ett vanligt liv där dom drack fredag och lördag, fullt fungerande. Schemalagd alkoholism ”i kontroll”. Det som hände alkisarna var en utlösande faktor. Man hade etablerat en vana av att dricka ”med kontroll”, sen var frun otrogen, det vart för mycket på jobbet, morsan dog etc etc.

Jag vill bara ha sagt att dricker man systematiskt som vi gör har man banat vägen för alkoholism. Sen tycker inte jag heller att vi behöver ha en etikett, utan bara inse att alkoholen är en stor svaghet om man måste dricka i princip varje vecka

Absolut, var nykter ett helt år för 2 år sedan utan några som helst problem, jag drack inte ens en lättöl

Sedan snälla klumpa inte ihop mig med dig och projicera inte dina egna alkoholoroblem på mig , bara för att du har svårt med spriten så betyder det inte att jag går i dina fotspår.
Citera
2026-06-14, 11:23
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Jag kollar posthistoriken. Och japp du har ställt frågor om detta. Är du så borta att du glömt detta, då har vi ju verkligen ett problem här.
Har jag, du får gärna länka till dessa
Citera
2026-06-14, 11:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Har jag, du får gärna länka till dessa

(FB) Vodka istället för whiskey

Du ställde frågan. Den frågan faktiskt riktiga alkoholister ställer sig. Men jag är det ju inte. Jag dricker inte så mycket...
Citera
2026-06-14, 11:31
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
(FB) Vodka istället för whiskey

Du ställde frågan. Den frågan faktiskt riktiga alkoholister ställer sig. Men jag är det ju inte. Jag dricker inte så mycket...

Du är ju för fan mer än lovligt korkad, jag har inte ställt nån fråga utan jag gjorde ett konstaterande.

Jag börjar tro att du kanske har supit bort ett par hjärnceller eller så kanske du sysslar med lite tyngre grejer som fuckat upp det kognitiva för dig.
Citera
2026-06-14, 11:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Dur är ju för fan mer än lovligt korkad, jag har inte ställt nån fråga utan jag gjorde ett konstaterande.

Jag börjar tro att du kanske har supit bort ett par hjärnceller eller så kanske du sysslar med lite tyngre grejer som fuckat upp det kognitiva för dig.

Ok. Det får stå för dig. Klanka ner på en annan för att inte inse dina egna missar. Vi lämnar det som det.
Citera
2026-06-14, 11:38
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
. Vi lämnar det som det.
Ja det gör vi för jag orkar inte disskutera med någon var intelektuella nivå ligger på den hos en somalier
Citera
2026-06-14, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag verkar inte tåla färgad sprit längre? Tycker förstås inte att jag dricker för mycket. Dricker på helgerna och kanske någon dag i veckan. Men inte jättestora mängder (vad nu det är). Men billig whiskey smakar inte gott längre. Föredrar vin men dricker gärna något starkt också. För magen😁har problem med gaser och tycker att spriten hjälper. Säkert placebo. Misstänker att min ovilja mot whiskey handlar om alkoholism. Är jag inne på ett lutande plan? Antagligen...Jag har minskat mycket pga hälsoskäl, men jag somnar inte utan hjälp och läkarna vill inte skriva ut sömnmedel. Så de dagarna jag är nykter sover jag bara några få timmar per natt.
Ta mjöktistel och din mage kommer att tacka dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in