2026-06-13, 18:53
Medlem
Jag verkar inte tåla färgad sprit längre? Tycker förstås inte att jag dricker för mycket. Dricker på helgerna och kanske någon dag i veckan. Men inte jättestora mängder (vad nu det är). Men billig whiskey smakar inte gott längre. Föredrar vin men dricker gärna något starkt också. För magen😁har problem med gaser och tycker att spriten hjälper. Säkert placebo. Misstänker att min ovilja mot whiskey handlar om alkoholism. Är jag inne på ett lutande plan? Antagligen...Jag har minskat mycket pga hälsoskäl, men jag somnar inte utan hjälp och läkarna vill inte skriva ut sömnmedel. Så de dagarna jag är nykter sover jag bara några få timmar per natt.
Citera
2026-06-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag verkar inte tåla färgad sprit längre? Tycker förstås inte att jag dricker för mycket. Dricker på helgerna och kanske någon dag i veckan. Men inte jättestora mängder (vad nu det är). Men billig whiskey smakar inte gott längre. Föredrar vin men dricker gärna något starkt också. För magen😁har problem med gaser och tycker att spriten hjälper. Säkert placebo. Misstänker att min ovilja mot whiskey handlar om alkoholism. Är jag inne på ett lutande plan? Antagligen...Jag har minskat mycket pga hälsoskäl, men jag somnar inte utan hjälp och läkarna vill inte skriva ut sömnmedel. Så de dagarna jag är nykter sover jag bara några få timmar per natt.

Av öl blir man rätt gasig och uppblåst numer. Maltdextrin som fyllighetstillsats spökar rejält och kolsyran än värre.

Tar typ 2-3 öl, häller upp den så de får skumma av ordentligt.
Därefter Kronvodka, ren vodka med pepsiMax. Sockerfi läsk. två - tre groggar så är det bra så.
Magen toppen. Ingen uppsvullnad eller gasighet.
Vissa dricker mer andra mindre. Alkis? vettetusan.
Citera
2026-06-13, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues

Låter som en typisk alkoholist..

Jag tål inte färgad sprit längre.. Nej, jag tål inte kokain längre heller..

Att du inte kan sova ordentligt utan alkohol är en stark indikator..

No judgement bro, jag är likadan.
Citera
2026-06-13, 19:04
Medlem
halaltarzans avatar

Citat:
I Sverige definieras 10 standardglas (enheter) per vecka eller mer som ett riskbruk.
Och ett standardglas är t.ex. en fyra 40% sprit. Så dricker du mer än 40 cl sprit i vecka så är du illa ute.

Citat:
Vodka istället för whiskey
Man dricker för att bli full, inte för att det är gott.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-06-13 kl. 19:19.
Citera
2026-06-13, 19:11
Medlem
Airwave92s avatar
Då är vi i samma situation, fast jag dricker betydligt mer. Höll mig till flera öl om dagen så man kunde somna men började få problem med magen och gaser, uppblåst som fan och man såg gravid ut. Ibland var bajset så löst att det såg ut som vatten.

Nu funderar jag på att gå över till vodka istället och kan dricka det rent men helst inte. Kanske hitta nån trevlig blandning som inte har med läsk eller socker att göra.
Citera
2026-06-13, 19:11
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissibyxan

Fast man sover ju faktiskt mycket bättre med alkohol i kroppen. Det betyder ju inte att man är alkoholist. Hjärnan är bara mera avslappnad.

Jag tål whisky lika bra som vodka så om den är färgad eller inte spelar ingen roll. Tycker om att ta ett glas whisky innan sängdags på helgerna.
Citera
2026-06-13, 19:14
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:

Du har jävligt fel. Ts är inte ens i närheten av alkoholism. Sök på youtube Intervention alcohol så ska du få se på andra grejer. Minns en snubbe som var beroende av 98% handsprit som han drack i mängder. Självklart dog han två år efter avsnittet.
Citera
2026-06-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Fast man sover ju faktiskt mycket bättre med alkohol i kroppen. Det betyder ju inte att man är alkoholist. Hjärnan är bara mera avslappnad.

Jag tål whisky lika bra som vodka så om den är färgad eller inte spelar ingen roll. Tycker om att ta ett glas whisky innan sängdags på helgerna.

Alla fel.

Du kanske däckar men sömnkvalitet blir avsevärt sämre.. Googla, min vän.
Citera
2026-06-13, 19:21
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Du har jävligt fel. Ts är inte ens i närheten av alkoholism. Sök på youtube Intervention alcohol så ska du få se på andra grejer. Minns en snubbe som var beroende av 98% handsprit som han drack i mängder. Självklart dog han två år efter avsnittet.

Känsligt ämne eller?
Citera
2026-06-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92

Beroende kan te sig på olika sätt.

Jag är en framgångsrik 30-åring men jag är alkoholist. Inte alla slutar på en parkbänk.

PS: jag har definitivt druckit handsprit.
Citera
2026-06-13, 19:27
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Alla fel.

Du kanske däckar men sömnkvalitet blir avsevärt sämre.. Googla, min vän.

Dricker inte så att jag däckar. Jag är inte 18 år längre tyvärr. Men jag sover bättre med lite alkohol i kroppen och för mig är det ingen skillnad på vodka och whisky när det kommer till sömn. Whisky är godare däremot.

Jag kan tyvärr inte dricka på vardagar eftersom att jag kör bil till jobbet.
Citera
2026-06-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Dricker inte så att jag däckar. Jag är inte 18 år längre tyvärr. Men jag sover bättre med lite alkohol i kroppen och för mig är det ingen skillnad på vodka och whisky när det kommer till sömn. Whisky är godare däremot.

Jag kan tyvärr inte dricka på vardagar eftersom att jag kör bil till jobbet.

Hur gammal är du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in