2026-06-14, 09:53
  #569785
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Självklart. 🙄
Och ”ryssarna” har också en talan i detta?

Putin själv har sin bild. Kräver i korthet:
1. Att Ukraina avstår anspråk på de fyra annekterade regionerna Donetsk, Luhansk, Zaporizjzja och Cherson, inklusive områden som Ryssland inte fullt ut kontrollerar.
2. Att Ukraina förbinder sig till militär neutralitet och inte går med i NATO.
3. Begränsningar av Ukrainas militära kapacitet samt stopp för västerländsk militär hjälp under en uppgörelseprocess.
4. Erkännande av Rysslands kontroll över Krim och de områden som Ryssland annekterat.
5. På sikt lättnader eller avskaffande av västliga sanktioner mot Ryssland.

Vad säger ”ukrainarna” om detta upplägg? Gallup verkar att ha bortsett från detta. Men det kanske inte har någon betydelse för dig?

Jag tror nog att många ukrainare har en minst lika bra bild av vad Ryssland skulle ha för förhandlingskrav, som ni experter här på FB. Implicit i svarsalternativen är att om man vill se fredsförhandlingar "så snart som möjligt", så måste man vara beredd på att gå med på en hel del av Rysslands krav. Om man inte är beredd på det så är ju förhandlingar meningslösa.

Du anmärker på detaljer för du vill inte erkänna för dig själv att ukrainska folket inte är lika kåta på krig som du är.
Citera
2026-06-14, 09:55
  #569786
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Med tanke på hur långt ditt inlägg är så blev jag lite förvånad över att du inte skrev nåt om var KIIS finansiering kommer från:

https://chatgpt.com/s/t_6a2e5a7955a081919d612276873b1963

Många NGO:s i den listan. Särskilt det där med USAID är ju lite intressant.




I det första är det svårt att inte hålla med. Namnet Gallup är ju i princip synonymt med opinionsundersökningar. Knappast någon har väl hört talas om "KIIS".

Sen om du använder lite sunt förnuft så måste du ju också förstå att det är större risk för partiskhet när det gäller en institution som hör till ett land i krig, när det gäller frågor kring just själva kriget. Lättare att vara opartisk om man står utanför.

Sen behöver inte sån partiskhet yttra sig i att man direkt förfalskar resultaten. Det tror jag inte att dom gjort.
Däremot kanske man undviker att ställa vissa frågor, om man misstänker att man inte kommer få det svar som man hoppas på.

Och det verkar mycket riktigt som att KIIS valde att inte ställa den fråga som Gallup gjorde. Dvs huruvidar ukrainarna vill fortsätta slåss tills dom "vinner kriget", eller om dom vill se fredförhandlingar "så snart som möjligt".

Om KIIS hade ställt den frågan, och dom fått ett annat svar än Gallup, så hade du ju citerat det. Eller hur? Istället för svar på helt andra frågor.




Samma som innan. Har för övrigt aldrig sagt att den är ful. Personligen gillar jag den estetiken. Den känns lite nostalgisk.

Jag skrev i princip inte ett skit... Jag citerade! Men lite roligt att du plötsligt gillar den obskyra webbsidan från sent 00-tal

Moderatorerna har lite att arbeta med nu!
__________________
Senast redigerad av CanisMinor 2026-06-14 kl. 09:58.
Citera
2026-06-14, 09:57
  #569787
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Tack för att du bekräftar och sänker din kamrats argument.

Du kunde inte ha gjort det bättre (värre)
🤣🤣🤣

Uppenbarligen har du inte läst tråden och diskussionen.
Klappträ.
Min "kamrat"?
Till skillnad från många andra här i tråden ingår jag inte i en trollarmé så jag har inga förpliktelser.
Men du skrev om Istanbulavtalet och det gjorde att jag ville komplettera med fakta.
Fel TS antagligen eftersom om man gör ett inlägg här får man direkt halva armén på halsen.
Jag ger upp eftersom det inte går att bemöta så många samtidigt på ett forum.
Ha en bra dag!
Citera
2026-06-14, 09:58
  #569788
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Sedan när blev fb, du och jag en del av besluten i kriget?
Jag vet att magistern i dig vill läxa upp folk i forumet, för att du vet bättre. 😂

Med Putins kravlista, så är det väl ” bara att förhandla ”
Vems område ska ges bort först?

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Jag tror nog att många ukrainare har en minst lika bra bild av vad Ryssland skulle ha för förhandlingskrav, som ni experter här på FB. Implicit i svarsalternativen är att om man vill se fredsförhandlingar "så snart som möjligt", så måste man vara beredd på att gå med på en hel del av Rysslands krav. Om man inte är beredd på det så är ju förhandlingar meningslösa.

Du anmärker på detaljer för du vill inte erkänna för dig själv att ukrainska folket inte är lika kåta på krig som du är.
Citera
2026-06-14, 10:00
  #569789
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
"ALLT GÅR ENLIGT PLAN" - ryske psykopaten Vladimir Putin

Ryska apornas "oövervinnerliga" luftvärn förlorar i Rybinsk i Yaroslavl-kloaken.

Rysk videodokumentation på nederlaget i Yaroslavl. "Unik erfarenhet" menar psykopaten KGB-Putin.

Ryssen som filmar får med drönarens inflygning, träff och explosion för att begrava tramset från ryska psykopaterna och mytomanerna att bråte orsakat bränderna. Det är väl bara RobbanCP och snedseglaren som tror på ryska diktaturens clowneri idag.




VIDEO SOM MÅSTE SES - "Det går bra för oss" - mytomanen Vladimir Putin

An oil depot in Rybinsk, Yaroslavl Oblast, was attacked.

❗️"Temp Combine" of Rosrezerv was attacked in Rybinsk. It had already been attacked previously.


https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3moa7xfi4vs2v
Citera
2026-06-14, 10:00
  #569790
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Du hade direkt fel i ditt inlägg.
Krav i Istanbul från ryssarnas sida var Krim och delar av Donbass.

Du påstod att det inte fanns några krav på landområden…
Klappträ.
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Min "kamrat"?
Till skillnad från många andra här i tråden ingår jag inte i en trollarmé så jag har inga förpliktelser.
Men du skrev om Istanbulavtalet och det gjorde att jag ville komplettera med fakta.
Fel TS antagligen eftersom om man gör ett inlägg här får man direkt halva armén på halsen.
Jag ger upp eftersom det inte går att bemöta så många samtidigt på ett forum.
Ha en bra dag!
Citera
2026-06-14, 10:01
  #569791
Medlem
On Topic. Från verkligheten.
"Atesh": Svartahavsflottan drar tillbaka ledningsorganen från Sevastopol
Roman Petrenko — 14 juni, 10:36
"Atesh-gerillan rapporterar att den ryska Svartahavsflottans högkvartersstrukturer arbetar med planer på att flytta de återstående ledningsorganen från det ockuperade Sevastopol till ryska Novorossijsk."

Källa : " Atesh "

"Detaljer : Partisanerna kopplar åtgärden till Ukrainas ökande beskjutning av Krim, bland annat efter attacken mot den ryska Svartahavsflottans högkvarter den 27 maj."
Tidigare utplaceringsplatser på halvön, inklusive flyghögkvarteret på Gogolgatan, förlorar ständigt sin funktionalitet, tror Atesh.

Bokstavligen : "Enligt informanter från militären hanterar vissa officerare redan praktiska frågor kring flytt, utan att vänta på officiella order: de transporterar familjer, gör sig av med egendom som de inte kan ta med sig och bosätter sig på en ny plats i Novorossijsk. Stämningen i flottledningen är nedstämd - de som verkligen förstår vad som händer föredrar att inte dröja."
--------
Mer att läsa i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/14/8039220/
Utmärkt utveckling. Rysk-Ockuperad, stulen mark är det hög tid att lämna i rask takt nu. Och utan ett fungerande luftförsvar.
__________________
Senast redigerad av Antistalk 2026-06-14 kl. 10:05.
Citera
2026-06-14, 10:05
  #569792
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Svårt att avnazifiera ett land när man inte är överens om vilka som är nazister. Enligt Ryssland tycks även judarna vara nazister i Ukraina, så avnazifieringen lär nog inte kunnat lösas på annat sätt än att Ryssland tar kontroll över hela Ukraina och sköter avnazifieringen själva. Blir ju liksom lite pinsamt för Putin om man efter att ha enats om en definition av nazism i Ukraina bara får några hundra nazister kvar att avnazifiera. Dyrköpt "seger" för ryska folket, hundratusen döda ryssar för att bli av med 1 000 nazister i grannlandet...

Kan rekommendera SVT-dokumentären "Dokument utifrån: Ukraina - revolutionens mörka sida". Finns dock numera bara på Rumble. SVT valde som bekant att rensa bort den från sitt webarkiv.

Efter att man sett den så är det rätt svårt att förneka att Ukraina har ett nazistproblem. Sen kan man såklart fortfarande diskutera hur stort det är.

Du verkar tro att det inte är så stort. (Beror nog delvis på att du inte sett dokumentären.) Ja, i sånt fall borde det inte vara några större problem att avnazifiera landet.

Men även om det är större än du tror, dvs att det finns ett nazistproblem inom den politiska ledningen och inom militären, så kräver avnazifiering knappast fullskalig invasion.

Det skulle nog räcka gott och väl med lite milda påtryckningar från EU och USA, och att man slutar finansiera dom grupperna och individerna via olika omvägar. Jag tror knappast att Putin skulle bry sig om det satt nån enstaka nazi och heilade framför en webkamera i sin mammas källare. Problemet som behöver lösas är att dom fn är en politisk och militär maktfaktor i Ukraina.
Citera
2026-06-14, 10:11
  #569793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
On Topic. Från verkligheten.
"Atesh": Svartahavsflottan drar tillbaka ledningsorganen från Sevastopol
Roman Petrenko — 14 juni, 10:36
"Atesh-gerillan rapporterar att den ryska Svartahavsflottans högkvartersstrukturer arbetar med planer på att flytta de återstående ledningsorganen från det ockuperade Sevastopol till ryska Novorossijsk."

Källa : " Atesh "

"Detaljer : Partisanerna kopplar åtgärden till Ukrainas ökande beskjutning av Krim, bland annat efter attacken mot den ryska Svartahavsflottans högkvarter den 27 maj."
Tidigare utplaceringsplatser på halvön, inklusive flyghögkvarteret på Gogolgatan, förlorar ständigt sin funktionalitet, tror Atesh.

Bokstavligen : "Enligt informanter från militären hanterar vissa officerare redan praktiska frågor kring flytt, utan att vänta på officiella order: de transporterar familjer, gör sig av med egendom som de inte kan ta med sig och bosätter sig på en ny plats i Novorossijsk. Stämningen i flottledningen är nedstämd - de som verkligen förstår vad som händer föredrar att inte dröja."
--------
Mer att läsa i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/14/8039220/
Utmärkt utveckling. Rysk-Ockuperad, stulen mark är det hög tid att lämna i rask takt nu. Och utan ett fungerande luftförsvar.
Tillägg:
"Att döma av hur situationen utvecklas kan de kommande månaderna bli de svåraste för ockupationsstyrkorna på Krim sedan krigets början."
Dags för ryssar att återvända hem till Moder Ryssland där honung och mjölk flödar till alla i gyllene kranar?
__________________
Senast redigerad av Antistalk 2026-06-14 kl. 10:14.
Citera
2026-06-14, 10:15
  #569794
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Kan rekommendera SVT-dokumentären "Dokument utifrån: Ukraina - revolutionens mörka sida". Finns dock numera bara på Rumble. SVT valde som bekant att rensa bort den från sitt webarkiv.

Efter att man sett den så är det rätt svårt att förneka att Ukraina har ett nazistproblem. Sen kan man såklart fortfarande diskutera hur stort det är.

Du verkar tro att det inte är så stort. (Beror nog delvis på att du inte sett dokumentären.) Ja, i sånt fall borde det inte vara några större problem att avnazifiera landet.

Men även om det är större än du tror, dvs att det finns ett nazistproblem inom den politiska ledningen och inom militären, så kräver avnazifiering knappast fullskalig invasion.

Det skulle nog räcka gott och väl med lite milda påtryckningar från EU och USA, och att man slutar finansiera dom grupperna och individerna via olika omvägar. Jag tror knappast att Putin skulle bry sig om det satt nån enstaka nazi och heilade framför en webkamera i sin mammas källare. Problemet som behöver lösas är att dom fn är en politisk och militär maktfaktor i Ukraina.

Jag kan rekommendera ett par källor ifrån de som startade kriget. Kan du bot?
Citera
2026-06-14, 10:23
  #569795
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
"ALLT GÅR ENLIGT PLAN" - ryske psykopaten Vladimir Putin

Ryska apornas "oövervinnerliga" luftvärn förlorar i Rybinsk i Yaroslavl-kloaken.

Rysk videodokumentation på nederlaget i Yaroslavl. "Unik erfarenhet" menar psykopaten KGB-Putin.

Ryssen som filmar får med drönarens inflygning, träff och explosion för att begrava tramset från ryska psykopaterna och mytomanerna att bråte orsakat bränderna. Det är väl bara RobbanCP och snedseglaren som tror på ryska diktaturens clowneri idag.




VIDEO SOM MÅSTE SES - "Det går bra för oss" - mytomanen Vladimir Putin
ar
An oil depot in Rybinsk, Yaroslavl Oblast, was attacked.

❗️"Temp Combine" of Rosrezerv was attacked in Rybinsk. It had already been attacked previously.


https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3moa7xfi4vs2v
Helvete vilka fina träffar😁 den där brasan lär inte att gå att släcka snabbt.
Ryssarna verkar inte bry sig om hotet om 25 års fängelse för de som lägger ut filmer på då det ryska luftförsvaret skaffar sig unik erfarenhet 😁
Citera
2026-06-14, 10:27
  #569796
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Du hade direkt fel i ditt inlägg.
Krav i Istanbul från ryssarnas sida var Krim och delar av Donbass.

Du påstod att det inte fanns några krav på landområden…
Klappträ.
Jag skrev att de fyra provinserna inte ingick
Det fanns endast krav på att Donetsk och Lugansk skulle ges rätt till regional autonomi inom Ukrainas gränser precis som i Minskavtalet (som Kiev inte efterlevde)
Krim annekterades de facto redan 2014.
Klappträ på dig själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in