2026-06-14, 10:32
  #569797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Kan rekommendera SVT-dokumentären "Dokument utifrån: Ukraina - revolutionens mörka sida". Finns dock numera bara på Rumble. SVT valde som bekant att rensa bort den från sitt webarkiv.

Efter att man sett den så är det rätt svårt att förneka att Ukraina har ett nazistproblem. Sen kan man såklart fortfarande diskutera hur stort det är.

Du verkar tro att det inte är så stort. (Beror nog delvis på att du inte sett dokumentären.) Ja, i sånt fall borde det inte vara några större problem att avnazifiera landet.

Men även om det är större än du tror, dvs att det finns ett nazistproblem inom den politiska ledningen och inom militären, så kräver avnazifiering knappast fullskalig invasion.

Det skulle nog räcka gott och väl med lite milda påtryckningar från EU och USA, och att man slutar finansiera dom grupperna och individerna via olika omvägar. Jag tror knappast att Putin skulle bry sig om det satt nån enstaka nazi och heilade framför en webkamera i sin mammas källare. Problemet som behöver lösas är att dom fn är en politisk och militär maktfaktor i Ukraina.


Ukraina var militärt försvarslöst 2014 och som vi alla vet krävde och kräver fortfarande ryssland regimskifte och att ukraina igen görs försvarslöst.
USAs senaste förslag vara hela donbas och max 600 000 man. Det blev nej från ryssland och ett så bra deal kommer aldrig tillbaka

Så från försvarslöst Ukraina, EU i total avrustning och SE & FI utanför nato till ett Ryssland på rygg. Grattis vatniks!
Citera
2026-06-14, 10:35
  #569798
Medlem
On Topic. Från verkligheten. Bloggen cornucopia:
Ukraina: Rysk kemisk fabrik och oljedepå bombade – Storbritannien prejar ryskt skuggflottefartyg
skriven av Lars Wilderang 2026-06-14 09:42
"En stor rysk kemisk fabrik och en oljedepå bombades av Ukraina i natt. För första gången har nu Storbritannien prejat ett tankfartyg ur den ryska skuggflottan"
Mer att läsa och se på bloggen:
https://cornucopia.se/2026/06/ukraina-rysk-kemisk-fabrik-och-oljedepa-bombade-storbritannien-prejar-ryskt-skuggflottefartyg/
Uppdateras allteftersom.
Citera
2026-06-14, 10:35
  #569799
Medlem
Ryssland erkänner allt idag på rt.com


Angående armenien

Citat:
One of the fundamental problems in Russia’s relations with the countries of the former Soviet Union is the persistent belief that Moscow has special obligations towards its neighbors: obligations to interpret their behavior generously, to respond with restraint, and to take their domestic political choices as something it must simply accept.

But this assumption is wrong.

Ryssland måste krossas
Citera
2026-06-14, 10:42
  #569800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yay
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1u56hrw/oryol_russia_panzir_air_defense_systems_at_work_a/

Ryskt luftvärn träffar hyreshus i Oryol Ryssland


Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
"ALLT GÅR ENLIGT PLAN" - ryske psykopaten Vladimir Putin

Nu rapporteras det om att ryska "oövervinnerliga" luftvärnet kan ha vunnit i Novomoskovsk.

ÄNTLIGEN EN ÄRORIK SEGER för aporna i ryska "oövervinnerliga" luftvärnet. Tydligen har ryssarna beskjutit sina egna medborgare med missiler igen. Hyreshus med ryska civila träffat igen.



Video av explosion i Novomoskovsk fångar sannolikt luftförsvarsaktivitet, enligt ASTRA OSINT-analys

En video filmad av ett vittne under den ukrainska nattattacken i Novomoskovsk fångar ett hus på Rudnichnaya-gatan 16A. En ASTRA OSINT-analytiker har fastställt att videon filmas i riktning mot byn Krasnoye Gremyachevo. Explosionen härrör sannolikt från luftförsvarsaktivitet.

ASTRA drog tidigare slutsatsen att de ukrainska nattattackerna mot Novomoskovsk orsakade en brand vid Azot-kemiska fabriken.


https://t.me/astrapress/115575

Kan det vara så att det ryska luftvärnet har skjutit slut på de ryska helikoptrarna och därför attackerar hyreshus nu för att kunna ha något att skjuta på? Tiktok-tjetjenerna hade väl också någon böjelse för att skjuta på hyreshus i början av kriget innan de övergav det och började skjuta på retirerande ryssar istället som spärrtrupper.
Citera
2026-06-14, 10:43
  #569801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Kan rekommendera SVT-dokumentären "Dokument utifrån: Ukraina - revolutionens mörka sida". Finns dock numera bara på Rumble. SVT valde som bekant att rensa bort den från sitt webarkiv.

Efter att man sett den så är det rätt svårt att förneka att Ukraina har ett nazistproblem. Sen kan man såklart fortfarande diskutera hur stort det är.

Du verkar tro att det inte är så stort. (Beror nog delvis på att du inte sett dokumentären.) Ja, i sånt fall borde det inte vara några större problem att avnazifiera landet.

Men även om det är större än du tror, dvs att det finns ett nazistproblem inom den politiska ledningen och inom militären, så kräver avnazifiering knappast fullskalig invasion.

Det skulle nog räcka gott och väl med lite milda påtryckningar från EU och USA, och att man slutar finansiera dom grupperna och individerna via olika omvägar. Jag tror knappast att Putin skulle bry sig om det satt nån enstaka nazi och heilade framför en webkamera i sin mammas källare. Problemet som behöver lösas är att dom fn är en politisk och militär maktfaktor i Ukraina.
Oavsett Ukrainas interna problem så finns det ju inget som försvarar det Ryssland gjort. Ukraina har ju inte på något sätt hotat Ryssland.
Citera
2026-06-14, 10:52
  #569802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
"ALLT GÅR ENLIGT PLAN" - ryske psykopaten Vladimir Putin

Nu rapporteras det om att ryska "oövervinnerliga" luftvärnet kan ha vunnit i Novomoskovsk.

ÄNTLIGEN EN ÄRORIK SEGER för aporna i ryska "oövervinnerliga" luftvärnet. Tydligen har ryssarna beskjutit sina egna medborgare med missiler igen. Hyreshus med ryska civila träffat igen.



Video av explosion i Novomoskovsk fångar sannolikt luftförsvarsaktivitet, enligt ASTRA OSINT-analys

En video filmad av ett vittne under den ukrainska nattattacken i Novomoskovsk fångar ett hus på Rudnichnaya-gatan 16A. En ASTRA OSINT-analytiker har fastställt att videon filmas i riktning mot byn Krasnoye Gremyachevo. Explosionen härrör sannolikt från luftförsvarsaktivitet.

ASTRA drog tidigare slutsatsen att de ukrainska nattattackerna mot Novomoskovsk orsakade en brand vid Azot-kemiska fabriken.


https://t.me/astrapress/115575
Förekommer hela tiden. På båda sidor.
"Defence Contractors in Ukraine Killed in Major Friendly Fire Incident - Reports" https://militarywatchmagazine.com/article/defence-contractors-ukraine-friendly-fire
Citera
2026-06-14, 10:59
  #569803
Medlem
Ukraina bekräftar:
Zelenskyj: Ukraina attackerade oljeanläggning 700 kilometer från gränsen
Roman Petrenko — 14 juni, 11:29
"President Volodymyr Zelenskyj rapporterade att SBU-soldater natten till den 14 juni attackerade en oljeanläggning i Jaroslavl-regionen i Ryssland, mer än 700 kilometer från den ukrainska gränsen."

Källa : Zelenskyj på Facebook

Zelenskys direkta tal : "Mer än 700 kilometer från vår statsgräns – i Jaroslavl-regionen i Ryssland – attackerade SBU-soldater en oljeanläggning."
"Våra armésoldater uppnådde sina mål i Tula-regionen i Ryssland - på Azot-företaget, på vars verksamhet kapaciteten för produktion av sprängämnen är beroende av."

"Flygtrafikrestriktioner har införts på sex ryska flygplatser, och totalt har flygvarningar utfärdats i 28 regioner i Ryssland sedan igår kväll."
Mer att läsa och se i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/14/8039223/
Utmärkt!
Avmilitäriseringen av Ryssland pågår i ett högt tempo och med god precision.
Citera
2026-06-14, 11:06
  #569804
Medlem
dicky3ickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Förekommer hela tiden. På båda sidor.
"Defence Contractors in Ukraine Killed in Major Friendly Fire Incident - Reports" https://militarywatchmagazine.com/article/defence-contractors-ukraine-friendly-fire
Tror ryska aporna måste inse att deras luftvärn är som allt annat made in russia - skräp
Citera
2026-06-14, 11:07
  #569805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
On Topic. Från verkligheten.
"Atesh": Svartahavsflottan drar tillbaka ledningsorganen från Sevastopol
Roman Petrenko — 14 juni, 10:36
"Atesh-gerillan rapporterar att den ryska Svartahavsflottans högkvartersstrukturer arbetar med planer på att flytta de återstående ledningsorganen från det ockuperade Sevastopol till ryska Novorossijsk."

Källa : " Atesh "

"Detaljer : Partisanerna kopplar åtgärden till Ukrainas ökande beskjutning av Krim, bland annat efter attacken mot den ryska Svartahavsflottans högkvarter den 27 maj."
Tidigare utplaceringsplatser på halvön, inklusive flyghögkvarteret på Gogolgatan, förlorar ständigt sin funktionalitet, tror Atesh.

Bokstavligen : "Enligt informanter från militären hanterar vissa officerare redan praktiska frågor kring flytt, utan att vänta på officiella order: de transporterar familjer, gör sig av med egendom som de inte kan ta med sig och bosätter sig på en ny plats i Novorossijsk. Stämningen i flottledningen är nedstämd - de som verkligen förstår vad som händer föredrar att inte dröja."
--------
Mer att läsa i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/14/8039220/
Utmärkt utveckling. Rysk-Ockuperad, stulen mark är det hög tid att lämna i rask takt nu. Och utan ett fungerande luftförsvar.

Stämningen är nedstämd - ryssarna avancerar ju i alla riktningar och nu planerar de att dra sig tillbaka från Sevastopol, går verkligen allt enligt plan?!
Citera
2026-06-14, 11:38
  #569806
Medlem
bartrams avatar
Kan vi hoppas/tro på att nån förbannad militär befälhavare, går i Prigozjins forspår och börjar marschera mot Moskva?,

Om det vid midsommartiden 2023 fanns skäl att vara missnöjd med högsta militärledningen borde det nu vara ändå starkare motiv och inkludera även Putin. Kanske GRU, Shoigu, Surovikin mfl kan koka ihop nåt med missnöjda oligarker?
Citera
2026-06-14, 11:49
  #569807
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Syftet med att ta upp Gallups undersökning är att belysa vilka hycklare ni FB-generaler är. Ni talar er varma om hur vi ska hjälpa ukrainska folket kriga mot Ryssland, så länge dom själva vill. Men sen när ni får se tecken på att ukrainska folket inte alls är så villiga att slåss som ni inbillar er, så slår ni dövörat till. Sånt vill ni inte höra talas om.

I själva verket så älskar ni bara ukrainska folket så länge dom är villiga att offra sig som kanonmat, för vårt regimskiftesprojekt mot Putin. Den dagen det går upp för er att dom inte längre vill det, så är dom inte värda ett ruttet lingon för er.

Ditt syfte är inte värt ett skit! Det är väl det mest tragiska!

Har du några positiva ryska nyheter gällande kriget?
Citera
2026-06-14, 11:54
  #569808
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Vad ryssen gjort sedan 2014, är inget som någon vettig människa lägger något större värde i.

Ukrainas gränser är erkända flera gånger om.
Även av Ryssland. Sedan att Ryssland konstant bryter mot sina avtal, känner vi till.

Kan endast vara klappträn som du som inte fattar detta.


Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Jag skrev att de fyra provinserna inte ingick
Det fanns endast krav på att Donetsk och Lugansk skulle ges rätt till regional autonomi inom Ukrainas gränser precis som i Minskavtalet (som Kiev inte efterlevde)
Krim annekterades de facto redan 2014.
Klappträ på dig själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in