2026-06-14, 06:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Fånerier.

Nej, bolag i tillväxtfasen så som till exempel Fingerprint Cards är en sörre risk än AB Volvo.
Citera
2026-06-14, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej, bolag i tillväxtfasen så som till exempel Fingerprint Cards är en sörre risk än AB Volvo.
Det gäller inte generellt.
Citera
2026-06-14, 09:12
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Vilka är dessa tre? Och varför äger du dem inte nu?
Satsar på tillväxtaktier just nu men kommer att byta till utdelning så småningom . Jag har listat de tre.
Citera
2026-06-14, 10:06
Medlem
Citat:
Jag har också sparkonto, men jag förstår inte vad du menar med att vitsen med att utdelningen på dina aktier ska hamna på ett sparkonto.

Det gör ju bara att du får betala isk-skatt på pengarna fast de inte är på ett isk.

Om man vill ha ett enkelt och smidigt passivt aktieägande så köper man fonder när det finns kvar av lönen. Eller har ett månadsspar. Allt på ett isk som har låg skatt på vinst och utdelningar, upp till 300k ingenting.

När man sedan behöver pengar, kanske när man gått i pension eller om man behöver en ny spis, så säljer man fonder. Hur svårt kan det vara?

Att snurra runt med utdelningsaktier kanske är en bra idé om man bor i annat land med andra skatteregler, men här behövs det inte. Det finns noll vits med att bara ha sånt i Sverige.

Bara tillfälligt ju, det blir inte så mycket.

Men du kan hålla med om att SBB med sin höga månadsavkastning var ett dåligt köp.
Citera
2026-06-14, 10:12
Medlem
Citat:
Det är en mer än väl spridd nyhet, liksom att snubbarna som har sms-lån att de inte längre kommer få tillbaka så mycket på skatten.

Lite udda dock att någon med belånade aktier inte har den kollen.

Förmodligen att man precis som jag slutade läsa vid belåning av aktier fortfarande anses vara lån med säkerhet, att den KF undantas för att den ägs via en försäkring var en detalj som jag inte noterade.
Citera
2026-06-14, 10:13
Medlem
Citat:
Sant, däremot är nog risken lägre i utdelningsbolagen än i tillväxtbolagen rent generellt.

Skulle säga at risk finns att högutdelare tvingas sänka utdelning. Framförallt amerikanska bolag gillade att låna pengar till utdelning en period. Funkar tills kassan tar slut.

jag åkte på den blåsningen med Warner Brothers eller om det var Disney... AT&T???

När det sker sjunker kursen vanligtvis.

Håll koll på utdelning i förhållande till vinst. (Sedan är ju rörelseresultatet ganska subjektivt, men det är en början i alla fall). Man kan bedöma investeringsbehov.

Men det är inte enkelt att köpa stabila utdelare (det heller).
Citera
2026-06-14, 10:14
Medlem
Citat:

Helt klart!
Citera
2026-06-14, 10:17
Medlem
Citat:

Det kan finnas undantag med stora risker även i utdelningsaktier. n utdelningstakt som tät på kassan t ex.

Men tillväxtaktier har ju alltid en framtida tillväxt i värderingen. Om den inte infinner sig så går det ned rejält. Hög PE brukar betyda hög volla och risk.

Låg PE kan betyda att det saknas förtroende och att resan nedåt kommer som ett brev på posten.

Att värdera aktier är en svår konst, så jag vill inte blanda in almanackan och x-datum. Det är jävligt svårt ändå.
Citera
2026-06-14, 10:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Det är väl främst generellt det gäller men det beror ju på vad man räknar som tillväxtbolag, bolag med god tillväxt växer naturlitvis mer än mogna utdelningsbolag men det är många tillväxtbolag som inte växer särskillt bra och till och med gör nyemissioner och har falkande kurser.

Der är lättare att sätta ihop en utdelningsportfölj än att gissa vilja av alla tillväxtbolag som är ett bättre alternativ.
Citera
2026-06-14, 10:27
Medlem
Citat:
Men det är inte mer lönsamt med utdelningsbolag än med tillväxtbolag. Det är väl det flera i tråden försöker förklara.

Vissa, som trådstarten, verkar tro att det finns något magiskt i utdelningsbolag, och så är inte fallet. Man kan lika gärna investera i fonder och plocka ut det man behöver varje månad. Det är marginellt omständligare än att plocka ut utdelningar. Typ en inloggning och ett klick extra.

För jag tror inte att du får ut utdelningen till ditt lönekonto.

Kanske Avanza och liknande borde inför automatiskt uttag likväl som att de i dag har automatisk insättning? Men klart, det skulle de bara förlora på, även om det skulle passa en hel del med låg pension och många fondandelar.

Hur som, det där med "bombmatta" är ett feltänk från nya inom fond- och aktiehandel.
Vill man bara äga (ett fåtal) fonder, så visst. Har man däremot en någorlunda diversifierad aktieportfölj så måste man bestämma vilket/vilka bolag man ska sälja av i. Eller om man nu vill bibehålla viktningen sälja av lite i alla bolag, med det jobb det innebär. Därutöver behöver man betala courtage för alla affärer.

Sen är det inte mer "lönsamt" nej. Men den typiske utdelningsinvesteraren som byggt upp ett kapital där vederbörande kan leva på sina utdelningar tenderar att prioritera att bibehålla kapitalet (undvika stora nedgångar) framför att söka maximal avkastning. Och aktier i typiska "tråkiga" utdelningsbolag som kan upprätthålla ett stabilt kassaflöde och höja sin utdelning lite år efter år i stort sett oavsett ekonomiskt klimat (dividend aristocrats/kings) brukar vara mindre volatila än börsen som helhet. Till priset av att totalavkastningen för dem oftast kommer underprestera index på lång sikt eftersom tillväxten i dem sällan är så hög.

Angående automatiska utbetalningar så brukar det gå att sätta upp en utbetalningsplan från kapitalförsäkringar där man får utbetalningar t.ex. månadsvis.
Citera
2026-06-14, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Förmodligen att man precis som jag slutade läsa vid belåning av aktier fortfarande anses vara lån med säkerhet, att den KF undantas för att den ägs via en försäkring var en detalj som jag inte noterade.
Det har skrivits om det sedan länge.
Citera
2026-06-14, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Bara tillfälligt ju, det blir inte så mycket.

Men du kan hålla med om att SBB med sin höga månadsavkastning var ett dåligt köp.
Vad yrar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in