2026-06-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är en mer än väl spridd nyhet, liksom att snubbarna som har sms-lån att de inte längre kommer få tillbaka så mycket på skatten.

Lite udda dock att någon med belånade aktier inte har den kollen.

Tycker du? jag har ISK.

Jo jag visste att aktier borgar för avdrag, men inte att KF var exkluderat.

Nej, just nu har jag noll belåning o0ch en liten likvid. Tack för engagemanget.
Citera
2026-06-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, men varför skall man vara tänd på det? Det är så lätt med buffertkonto och månatliga uttag.

Problemet är att man bör välja de bästa utdelningsaktierna och x-datum är ingen faktor där.
Vad medar du med buffertkonto? Sätter du in pengarna på ett sådant? Varför inte istället ha kvar dem i aktier eller fonder som över tid ger mer? Eller i alla fall har gett mer.
Citera
2026-06-13, 16:29
Medlem
trottwells avatar
Detta gäller i USA

Att diskutera utdelningsaktier i största allmänhet är helt ointressant för tråden.

Ett redan bortglömt faktum är att boken i trådstarten handlar om amerikanska aktier, det innebär en valutarisk och en politisk risk tex, att Trump kan helt plötsligt få för sig att utdelning som går till utländska ägare skall beskattas extra i USA, eller något annat Trump-trams.
Att ha tillgångar och inkomster i USA och ha sina utgifter i Sverige innebär alltid en risk, speciellt idag när världsläget är som det är.

Författaren har bara ett syfte, att boken säljer så mycket som möjligt, vad TS har för syfte med tråden är oklart, nyöppnat konto som talar varmt för en vara gör mig misstänksam.
Senast redigerad av trottwell 2026-06-13 kl. 17:02.
Citera
2026-06-13, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad medar du med buffertkonto? Sätter du in pengarna på ett sådant? Varför inte istället ha kvar dem i aktier eller fonder som över tid ger mer? Eller i alla fall har gett mer.

Sparkonto som inte är fast ränta eller begränsning på uttag. Räntan brukar bli lite lägre.

Det skadar inte med en viss trygghet och om jag väljer aktier efter rätt parametrar blir nog avkastningen bättre än att välja efter söta namn och bra datum?

Det handlar om en mycket liten del av kapitalet.
Citera
2026-06-13, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Sparkonto som inte är fast ränta eller begränsning på uttag. Räntan brukar bli lite lägre.

Det skadar inte med en viss trygghet och om jag väljer aktier efter rätt parametrar blir nog avkastningen bättre än att välja efter söta namn och bra datum?

Det handlar om en mycket liten del av kapitalet.
Jag har också sparkonto, men jag förstår inte vad du menar med att vitsen med att utdelningen på dina aktier ska hamna på ett sparkonto.

Det gör ju bara att du får betala isk-skatt på pengarna fast de inte är på ett isk.

Om man vill ha ett enkelt och smidigt passivt aktieägande så köper man fonder när det finns kvar av lönen. Eller har ett månadsspar. Allt på ett isk som har låg skatt på vinst och utdelningar, upp till 300k ingenting.

När man sedan behöver pengar, kanske när man gått i pension eller om man behöver en ny spis, så säljer man fonder. Hur svårt kan det vara?

Att snurra runt med utdelningsaktier kanske är en bra idé om man bor i annat land med andra skatteregler, men här behövs det inte. Det finns noll vits med att bara ha sånt i Sverige.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-13 kl. 17:04.
Citera
2026-06-13, 17:04
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanZizka
Bombmattan: bygg en aktieportfölj som betalar varje vecka är en handbok i personlig ekonomi skriven av ekonomibloggaren Adam Simpson.

I den här tråden vill jag diskutera strategin som boken lär en. Inledningsvis presenterar jag boken i en sammanfattning för att sedan ställa mina frågeställningar.

Jag kommer även uttrycka mina insikter som kan agera som diskussionsunderlag.

Handling:
​Boken fokuserar helt på hur du kan skapa en passiv inkomstmaskin och närma dig ekonomisk frihet genom att strategiskt investera i framför allt amerikanska utdelningsaktier. Det är en konkret och peppande guide för både nybörjare och mer erfarna investerare som vill skifta fokus från att bara jaga kursuppgångar till att bygga ett regelbundet kassaflöde.

​Vad strategin går ut på:

​Själva grundidén – som också gett boken dess namn – handlar om att skapa en "bombmatta" av utdelningar. Istället för att få utdelning från dina aktier en eller ett par gånger om året (vilket är standard för svenska bolag), bygger du en portfölj som täcker kalendern så tätt att du får in pengar på kontot varje vecka.

Strategin vilar på några centrala pelare:

​Det amerikanska utdelningssystemet: Till skillnad från svenska bolag delar de flesta amerikanska bolag ut pengar kvartalsvis. Vissa bolag delar till och med ut varje månad.

​60-block-systemet: Genom att strategiskt matcha olika bolag som har utdelning under olika månader och veckor kan du pussla ihop en portfölj där blocken överlappar varandra perfekt.

​Ränta-på-ränta i expressfart: När du får utdelningar varje vecka kan du hela tiden återinvestera pengarna i nya aktier. Det gör att snöbollseffekten (ränta-på-ränta) rullar snabbare eftersom pengarna nästan direkt sätts i arbete igen, istället för att ligga overksamma på ett konto och vänta.

Min främsta insikt jag tar med mig:

​Psykologins betydelse i sparandet: Att se pengar rulla in på kontot varje vecka skapar en stark känsla av omedelbar belöning.

Det gör det mycket lättare att hålla i sitt sparande över tid, särskilt när börsen i övrigt är skakig. Du slutar fokusera på portföljens totala värde från dag till dag och fokuserar istället på din "lön" från portföljen genom kontinuerliga utdelningar.

Frågor till andra läsare:

Köper du konceptet eller är du skeptisk? Finns det överhängande risker som valutarisk och isolation till en marknad(den amerikanska)?

Hur mycket spelar psykologin roll för dig?
Adam Simpson lägger ju enormt stor vikt vid den där belöningen av att se pengar rulla in hela tiden. Tror du att du själv skulle bli mer motiverad att spara om du fick utdelningar varje vecka istället för en gång om året?

Fick du som läsare någon insikt som du tydligt kan avgöra om strategin är bra eller dålig för dig?

Tack!
JanZiska

Ränta på ränta effekten fungerar inte på utdelare. Aktien i sig kan gå riktigt dåligt och spelar ingen utdelning någon roll.
Citera
2026-06-13, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Ränta på ränta effekten fungerar inte på utdelare. Aktien i sig kan gå riktigt dåligt och spelar ingen utdelning någon roll.
Lägg av med det där tjatet som om ränta-ränta vore något magiskt. Det fattar väl för fan alla som gått grundskolan hur ränta fungerar, eller?

Klart som tusan att man får ränta/vinst/förlust på allt som man investerat.

Hur skulle alternativet se ut? Att man bara får det på delar av det investerade? Jättekonstigt. Släpp det där nu. Att Avanza och liknande pratar om sånt är bara för att få de där som hellre satt och sniffade vid cykelstället under lektionerna att förstå enkel matematik.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-13 kl. 17:20.
Citera
2026-06-13, 17:42
Medlem
Varför köper man nordiska aktier? Sverige är intr kapitalistisk som USA är. Minns när man pratade om Northvolt skulle börsnoteras eller inte, de flesta skulle ha köpt på direkten och investerat.

Jag litar hellre på amerikanska aktier där kapitalismen är KUNG och betydligt fler utdelningsaktier att välja emellan
Citera
2026-06-13, 17:42
Medlem
Citat:
I den här tråden vill jag diskutera strategin som boken lär en.
Kan du förstå att boken bygger på en skattelagstiftning som inte alls är som den i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Varför köper man nordiska aktier? Sverige är intr kapitalistisk som USA är. Minns när man pratade om Northvolt skulle börsnoteras eller inte, de flesta skulle ha köpt på direkten och investerat.

Jag litar hellre på amerikanska aktier där kapitalismen är KUNG och betydligt fler utdelningsaktier att välja emellan
Förra året så backade amerikanska, eller globala, aktiefonder om man köpt dem i Sverige för svenska pengar, medans det gick ganska bra för svenska.

Så att det skulle vara bättre med amerikanska aktier stämmer inte alltid.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-13 kl. 17:45.
Citera
2026-06-13, 20:23
Medlem
Är inte risken med detta upplägg att man köper bolag enbart genom att kolla på vad och när bolaget delar ut och köper bolag där dom andra nyckeltalen inte ser så bra ut samt att man ej blickar på verksamheten i stort.
Citera
2026-06-13, 20:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Bombmattan: bygg en aktieportfölj som betalar varje vecka är en handbok i personlig ekonomi skriven av ekonomibloggaren Adam Simpson.

I den här tråden vill jag diskutera strategin som boken lär en. Inledningsvis presenterar jag boken i en sammanfattning för att sedan ställa mina frågeställningar.

Jag kommer även uttrycka mina insikter som kan agera som diskussionsunderlag.

Handling:
​Boken fokuserar helt på hur du kan skapa en passiv inkomstmaskin och närma dig ekonomisk frihet genom att strategiskt investera i framför allt amerikanska utdelningsaktier. Det är en konkret och peppande guide för både nybörjare och mer erfarna investerare som vill skifta fokus från att bara jaga kursuppgångar till att bygga ett regelbundet kassaflöde.

​Vad strategin går ut på:

​Själva grundidén – som också gett boken dess namn – handlar om att skapa en "bombmatta" av utdelningar. Istället för att få utdelning från dina aktier en eller ett par gånger om året (vilket är standard för svenska bolag), bygger du en portfölj som täcker kalendern så tätt att du får in pengar på kontot varje vecka.

Strategin vilar på några centrala pelare:

​Det amerikanska utdelningssystemet: Till skillnad från svenska bolag delar de flesta amerikanska bolag ut pengar kvartalsvis. Vissa bolag delar till och med ut varje månad.

​60-block-systemet: Genom att strategiskt matcha olika bolag som har utdelning under olika månader och veckor kan du pussla ihop en portfölj där blocken överlappar varandra perfekt.

​Ränta-på-ränta i expressfart: När du får utdelningar varje vecka kan du hela tiden återinvestera pengarna i nya aktier. Det gör att snöbollseffekten (ränta-på-ränta) rullar snabbare eftersom pengarna nästan direkt sätts i arbete igen, istället för att ligga overksamma på ett konto och vänta.

Min främsta insikt jag tar med mig:

​Psykologins betydelse i sparandet: Att se pengar rulla in på kontot varje vecka skapar en stark känsla av omedelbar belöning.

Det gör det mycket lättare att hålla i sitt sparande över tid, särskilt när börsen i övrigt är skakig. Du slutar fokusera på portföljens totala värde från dag till dag och fokuserar istället på din "lön" från portföljen genom kontinuerliga utdelningar.

Frågor till andra läsare:

Köper du konceptet eller är du skeptisk? Finns det överhängande risker som valutarisk och isolation till en marknad(den amerikanska)?

Hur mycket spelar psykologin roll för dig?
Adam Simpson lägger ju enormt stor vikt vid den där belöningen av att se pengar rulla in hela tiden. Tror du att du själv skulle bli mer motiverad att spara om du fick utdelningar varje vecka istället för en gång om året?

Fick du som läsare någon insikt som du tydligt kan avgöra om strategin är bra eller dålig för dig?

Tack!
JanZiska

Intressant men det känns som att många småsparare lägger fokus på hur ofta utdelningarna kommer. Det viktiga är ju hur mycket utdelning man får.

Jag själv har ett ekonomiskt år som börjar i slutet av mars varje år när de första större utdelningarna kommer. Då räknar jag ut hur mycket det kommer ramka in i utdelning de kommande tolv månaderna och så tar jag ut en tolftedel av det beloppet varje månad och lägger till min hushållsbudget.

De flesta av mina aktier delar ut en gång om året, några delar ut två och några få fyra gånger om året.
Citera
2026-06-13, 20:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Jag köper ditt koncept helt. Har själv tittat på liknande. Finns många ETF:er på den tyska marknaden som delar ut månadsvis. Många av dom delar ut i slutet eller i mitten av månaden. Så det är enkelt att uppnå ungefär varannan vecka åtminstone. Kanske får du spetsa lite med amerikanska REITs.

Kan du nämna tre sådana tyska ETF som du rekomenderar så ska jag kika mer på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in