2026-06-13, 21:54
Medlem
Aakerbocks avatar
Undra om TS dricker whiskey från Irland eller whisky från Skottland? Whisky finns även från andra länder... .
Citera
2026-06-13, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pissibyxan
Alla fel.

Du kanske däckar men sömnkvalitet blir avsevärt sämre.. Googla, min vän.
Nej jag tror inte på det där.
Läkarna kan ju knappast gå ut offentligt och framhålla alkohol som något positivt. I landet Sverige skulle de bli ett djävla ståhej.
Men faktum.är att vissa sover riktigt bra och blir utvilade efter att ha intagit en mindre mängd alkohol innan man lägger sej.
Vill jag ha en skön nattsömn tar jag 1 eller 2 GT. Både fantastiskt gott och tjugo minuter senare har jag somnat och vaknar knappt av väckarklockan
I genomsnitt 1 eller 2 dar i veckan.
Dricker mycket lite alkohol i övrigt
Citera
2026-06-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag verkar inte tåla färgad sprit längre? Tycker förstås inte att jag dricker för mycket. Dricker på helgerna och kanske någon dag i veckan. Men inte jättestora mängder (vad nu det är). Men billig whiskey smakar inte gott längre. Föredrar vin men dricker gärna något starkt också. För magen😁har problem med gaser och tycker att spriten hjälper. Säkert placebo. Misstänker att min ovilja mot whiskey handlar om alkoholism. Är jag inne på ett lutande plan? Antagligen...Jag har minskat mycket pga hälsoskäl, men jag somnar inte utan hjälp och läkarna vill inte skriva ut sömnmedel. Så de dagarna jag är nykter sover jag bara några få timmar per natt.
Gå till en mer förstående läkare och säg som det är att du har problem med sömnen och att du försöker lösa det med att dricka alkohol. Men att du inte vill det utan vill få hjälp att kunna sova istället. Dagens läkare är dock försiktiga med att skriva ut potenta doningar. Så du gör klokt i att också förklara att du har försökt med allting annat. Sömnhygien, motion, avslappning, med mera. Om du nu har det.
Citera
2026-06-13, 22:27
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Testat Bäska droppar?
Brorsan gick i god för det men det smakade för illa för att jag skulle ge det ett försök.

Har testat det mer verkligen inte min typ av sprit.
Citera
2026-06-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Har testat det mer verkligen inte min typ av sprit.
Rent förskräckligt.
Citera
2026-06-13, 23:07
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Fast man sover ju faktiskt mycket bättre med alkohol i kroppen. Det betyder ju inte att man är alkoholist. Hjärnan är bara mera avslappnad.
Du tycker att din sömn är bättre, men det är bara en illusion.

Ännu värre är det för de som missbrukar centralstimulantia. Under ruset försvinner REM-sömnen helt och hållet. Inte konstigt då att långt gångna tjackisar är fullständigt slut som människor. Vet någon om detsamma också gäller för individer med ADHD som äter t ex Elvanse eller Ritalin regelbundet. Isåfall borde deras livskvalitet påverkas jävligt negativt av att gå på apotekstjack.
Citera
2026-06-13, 23:32
Medlem
Alkohol är liite som att slå någon i huvudet med en stekpanna, och känna wow jag somnade snabbt. MEN Snabb insomning är inte samma sak som god sömn..

Sen till alla som dricker och har för vana att dricka varje dag och kväll(regelbundet).. Hjärnan vänjer sig... Så det blir svårare utan..

Sen finns det givetvis dom som lägger sig med mycket tankar, känslor osv. Då äre problematiskt och sova, och alkohol blir en slags genväg. Tyvärr är konsekvenserna värre i längden.
Citera
2026-06-14, 01:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag menar det ska inte bli ett problem. Dricker du allt för mycket dör du. Det har hänt flera av mina närmaste. Det mest sjuka sättet att dö är att din hals spricker. Du har druckit så mycket vodka stark sprit så din hals inte klarar mer. Du dör i att spy blod. Inget trevligt!

Så om. Kanske mer sikta ner sig på mindre än vodka. Typ vin eller öl. För att skona halsen.
Citera
2026-06-14, 02:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Fast man sover ju faktiskt mycket bättre med alkohol i kroppen. Det betyder ju inte att man är alkoholist. Hjärnan är bara mera avslappnad.

Jag tål whisky lika bra som vodka så om den är färgad eller inte spelar ingen roll. Tycker om att ta ett glas whisky innan sängdags på helgerna.
Är när du, om du tänder av du sover pissdåligt. Been there done that. Inte en vanlig baksmälla utan det sitter kvar en veckan efter sista supen. Man sover två timmar, vaknar, går upp, sover en timma, vaknar går upp, sover två timmar, ligger och rullar i sängen. Helt utmattad dagen efter. Så är det en vecka ungefär.
Citera
2026-06-14, 02:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag menar det ska inte bli ett problem. Dricker du allt för mycket dör du. Det har hänt flera av mina närmaste. Det mest sjuka sättet att dö är att din hals spricker. Du har druckit så mycket vodka stark sprit så din hals inte klarar mer. Du dör i att spy blod. Inget trevligt!

Så om. Kanske mer sikta ner sig på mindre än vodka. Typ vin eller öl. För att skona halsen.
Gammal chef dog så på ett hotellrum, de trodde först han blivit mördad. Halspunsårdern brister. han hade kaskadkräks blod runt hela rummet, sedan dog han. Rätt ordnad gubbe, med jobb hus och så.. Söp rätt hårt och tydligen rätt ensam.
Citera
2026-06-14, 05:09
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Nu säger ju TS att h*n dricker på helgerna och nån gång i veckan och inga större mängder.

Nej det är inte att vara ute på sluttande bana, grattis du har en helt normal svensk alkoholkonsumtion.
Citera
2026-06-14, 06:13
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Nu säger ju TS att h*n dricker på helgerna och nån gång i veckan och inga större mängder.

Nej det är inte att vara ute på sluttande bana, grattis du har en helt normal svensk alkoholkonsumtion.

Stämmer. Någon skrev tidigare i tråden att han är alkoholist. Bullshit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in