2026-06-13, 19:17
Medlem
Kalliss avatar
Tycker att detta är ett mycket bra förslag, man ska ta seden dit man kommer, om man inte lever upp till den uppfattningen, åk då dit det är accepterat. I Sverige ska det vara förbjudet och straffbart.
Citera
2026-06-13, 19:34
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Exakt hur ska en sån lag se ut? Om förslaget är att just muslimska klädesplagg pekas ut så handlar det ju om religiös diskriminering.

Ska lagtexten baseras på ett förbud att dölja ansiktet på offentlig plats lär det finnas tolkningar på vad "dölja" innebär. Exempelvis kombon hoodie och solglasögon, eller munskydd i influensa tider.

Sen så lär detta leda till att en isolerad grupp kvinnor blir ännu mer isolerade och tvingas stanna i sina hem. Tvivlar starkt på att de män som i viss mån påtvingat sina fruar den här klädseln kommer att släppa kravet.

Hur ser SD på nunnors klädsel? Ska även dessa förbjudas.
Citera
2026-06-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Exakt hur ska en sån lag se ut? Om förslaget är att just muslimska klädesplagg pekas ut så handlar det ju om religiös diskriminering.

Ska lagtexten baseras på ett förbud att dölja ansiktet på offentlig plats lär det finnas tolkningar på vad "dölja" innebär. Exempelvis kombon hoodie och solglasögon, eller munskydd i influensa tider.

Sen så lär detta leda till att en isolerad grupp kvinnor blir ännu mer isolerade och tvingas stanna i sina hem. Tvivlar starkt på att de män som i viss mån påtvingat sina fruar den här klädseln kommer att släppa kravet.

Rent praktiskt är det bästa att ta det i etapper.

Fast 1: Förskola, grundskola, gymnasiet.

Fast 2. Högskola, arbetsplatser.

Fas 3: Offentlig miljö.

Undantag religiösa inrättningar/ceremonier, privata tillställningar och minnesceremonier.

Inte jättesvårt.
Citera
2026-06-13, 21:01
Medlem
Riv av plåstret och skriv om grundlagarna.

Religionsfrihet är inte kompatibelt med demokrati eller mänskliga rättigheter när religionen i sig står för ojämlikhet, diskriminering, uppmanar till våld och pedofili..

Så ja, alla förbud som har med den religionen att göra är positivt.
Citera
2026-06-13, 21:03
Medlem
Jag gillar inte förbud så jag är emot. Förbjud kostymer det är för folk som ser ned på andra.
Citera
2026-06-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruktfabrik
https://www.sverigesradio.se/artikel/sd-vill-infora-slojforbud-i-sverige

Fy fan vilket vidrigt förslag, har aldrig varit en stark sd-hatare men det är den är typen av förslag som kommer göra mig till det.
Du är för feministisk utrikespolitik men sedan blir det äppelmos i din frukt-fabrik när det blir inrikes. Att stå upp för kvinnor är ju vad Sverige är under längre tid.
Citera
2026-06-13, 21:28
Medlem
Krasigts avatar
Hanna Gunnarsson, som jag för övrigt tycker är bra för att vara en vänsterpartist, är i någon slags tävling i att relativisera och låtsas inte förstå.

https://x.com/gunnarssonhanna/status/2065330685791945014

https://x.com/gunnarssonhanna/status/2065667913076392275
Citera
2026-06-13, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ja det sägs så nu och det vore väl ok om det fortsatte så, men nu finns det byråkrater som kommer att använda en sån lag till något helt annat, precis som vanligt.

https://svenska.se/?activeTab=so&q=gummiparagraf
Jag tycker inte ens det är ok i lagförslagets nuvarande form. Man står upp för sina medsystrar.
Citera
2026-06-13, 21:50
Medlem
Citat:

Och nu handlar det inte bara om att dölja ansiktet. Också att man inte ska få dölja håret, kanske med tillägg av hals och axlar.
Citera
2026-06-13, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Jag upplever att Sverige är ett ateistiskt land, sedan om du frivilligt vill söka dig till en religion så
står det dig fritt. jag är 100% svensk och upplever att kristendomen påverkar mig 0% eftersom
jag är ateist.
Jag är inne på att ta bort religionsfriheten, förbjuda alla religioner. Den för ingen gott med sig. Skapar
bara splittring och problem. Sverige borde utveckla ateismen ännu mera

Helt klart! Hur många krig har inte funnits i världen på grund av religion genom tiderna?
Religion borde förbjudas. Håller helt med om att Sverige borde bli ett "ateist land" eller religionsfritt land, alltså fritt från religion. Vill man utöva religion så får man bostätta sig någon annanstans.

Det löser inte alla Sveriges problelm, men väldigt många.
Citera
2026-06-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruktfabrik
https://www.sverigesradio.se/artikel/sd-vill-infora-slojforbud-i-sverige

Fy fan villket vidrigt förslag, har aldrig varit en stark sd-hatare men det är den är typen av förslag som kommer göra mig till det.

Ja va fan - vill folk ha en en jävla trasa över trynet så låt dem ha det om det inte används för att undvika identifiering vid brottslighet (t ex fotbollshuliganer & bankrån etc)
Citera
2026-06-13, 22:33
Medlem
Citat:

Förhoppningsvis får det en effekt att dessa muslimer känner sig mindre välkomna till Sverige och drar.

Att vissa isoleras är smällar vi får ta, vi ska inte acceptera förtryck i samhället och staten får väl jobba på att försöka snappa upp dessa fall.

Men jag ser det hela som en win-win för alla. Många muslimer kommer aktivt välja bort Sverige för att dom inte kommer kunna tillämpa sitt förtryck. Samhället blir då säkrare och bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in