2026-06-13, 12:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Ditt problem, och endast ditt och möjligen kurtsune, är att ni vägrar acceptera den faktiska trådstartens fokus dvs att GRANSKNINGEN AV SOCIALTJÄNSTEN I ÖREBRO VISAR:

1. Inga systematiska brister, men behov av förbättrade rutiner.
2. Verksamheten bedömdes ha ändamålsenliga arbetssätt.

Detta utifrån att det påståtts att socialtjänsten i Örebro inte fungerar grundat på två medialt exponerade fall dvs fallet Elsa och fallet Malin. Även om rapporten skulle visa att det finns allvarligare brister i fallet Elsa och Malin så visar revisionen av verksamheten det fetstilta.
Vad är det du inte förstår i det jag skriver? Ingen har ifrågasatt formalia. Kritiken gäller det materiella som INTE ingår i granskningen. Trollar du?
Citera
2026-06-13, 12:35
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vad är det du inte förstår i det jag skriver? Ingen har ifrågasatt formalia. Kritiken gäller det materiella som INTE ingår i granskningen. Trollar du?

Kurtsune har gjort exakt just det, ifrågasatt granskningsformalia, varvid jag korrigerat honom - och det är dessa korrigeringsposter du fastnat på. Du kan uppenbart inte hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Det är för övrigt, vilket framgår i ts, två rapporter och två revisionsbyråer, som landat i ungefär samma slutsatser (1+2) gällande socialtjänsten i Örebro, det verkar ingen av er ha fattat eftersom ni tjatar om PwC.

Igen: det är alltså TVÅ revisionsbyråer som landat i ungefär samma slutsatser gällande socialtjänsten i Örebro.

Det är även uppenbart att ingen av er, utifrån era poster, fattat att en tredje rapport är på gång gällande specifik granskning av Elsa och Malin-ärendena. Det är antagligen överkurs för er att veta att den granskningen inte utförs av en revisionsbyrå - vilket iaf borde göra kurtsune glad med tanke på att "revision aldrig innebär detaljgranskning".

Så, för att använda ditt eget uttalande:

"du, och kurtsune, förtjänar inte att få några svar – jag skriver detta för andra som kan luras att tro att ni är seriösa."
Citera
2026-06-13, 13:05
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ditt problem, och endast ditt och möjligen kurtsune, är att ni vägrar acceptera den faktiska trådstartens fokus dvs att GRANSKNINGEN AV SOCIALTJÄNSTEN I ÖREBRO VISAR:

1. Inga systematiska brister, men behov av förbättrade rutiner.
2. Verksamheten bedömdes ha ändamålsenliga arbetssätt.

Detta utifrån att det påståtts att socialtjänsten i Örebro inte fungerar grundat på två medialt exponerade fall dvs fallet Elsa och fallet Malin. Även om rapporten skulle visa att det finns allvarligare brister i fallet Elsa och Malin så visar revisionen av verksamheten det fetstilta.
Kan du förklara hur de kom fram till det?
Citera
2026-06-13, 18:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Kurtsune har gjort exakt just det, ifrågasatt granskningsformalia, varvid jag korrigerat honom - och det är dessa korrigeringsposter du fastnat på. Du kan uppenbart inte hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Det är för övrigt, vilket framgår i ts, två rapporter och två revisionsbyråer, som landat i ungefär samma slutsatser (1+2) gällande socialtjänsten i Örebro, det verkar ingen av er ha fattat eftersom ni tjatar om PwC.

Igen: det är alltså TVÅ revisionsbyråer som landat i ungefär samma slutsatser gällande socialtjänsten i Örebro.

Det är även uppenbart att ingen av er, utifrån era poster, fattat att en tredje rapport är på gång gällande specifik granskning av Elsa och Malin-ärendena. Det är antagligen överkurs för er att veta att den granskningen inte utförs av en revisionsbyrå - vilket iaf borde göra kurtsune glad med tanke på att "revision aldrig innebär detaljgranskning".

Så, för att använda ditt eget uttalande:

"du, och kurtsune, förtjänar inte att få några svar – jag skriver detta för andra som kan luras att tro att ni är seriösa."
Jag vet inte vad du vill med ditt inlägg men jag kan bara upprepa att problemen med socialtjänsten gäller det materiella som inte ingår i granskningen. Det som kritiken gäller har alltså inte granskats.
Citera
2026-06-13, 18:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Kan du förklara hur de kom fram till det?
Man har tittat på vilka styrdokument som finns och hur olika processer är beskrivna. Alla kommuner klarar detta.
Citera
2026-06-13, 18:19
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Man har tittat på vilka styrdokument som finns och hur olika processer är beskrivna. Alla kommuner klarar detta.
Precis. Uppgiften var ungefär: klarar ni formalia?
Citera
2026-06-13, 18:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Precis. Uppgiften var ungefär: klarar ni formalia?
Här kan man säga att både kommuner och regioner generellt sett (i varje fall allt jag sett) är duktiga på att ta fram styrdokument, processkartor, verktyg för uppföljning och så vidare. På pappret fungerar allt mycket bra för det mesta. MEN verkligheten och den faktiska handläggningen är något helt annat – det är extremt dysfunktionella verksamhet bakom fasaden av formalia.

Att använda ”granskningar” som Örebro kommun nu gör går inte att skilja från ren bluff.
Citera
2026-06-14, 05:46
Medlem
Citat:
Vad är det du inte förstår? Problematiken som beskrivs är utomordentligt tydlig. Sammantaget leder detta till att rättssäkerheten och patientsäkerheten sedan länge har satts ur spel i Sverige. Ser du inte att det är ett problem?

Vilka problem? Ni vägrar ju nämna något.
Citera
2026-06-14, 10:30
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Intyg som talade till Malins fördel lämnades inte in till rätten

Hur är det här rättssäkert och hur kan en seriös granskning någonsin godkänna detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Bara att sådant här tillåts. Att SOC får vara dem som enkom får lämna in uppgifter till domstol.
Citera
2026-06-14, 12:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
De problem med bristande rättssäkerhet i socialtjänstens utredningar som har pågått i decennier. Utredningar brister i lagkraven på saklighet och opartiskhet och gör att hela systemet sätts ur spel. Detta är sådant (materiell prövning) som INTE granskats av PwC

En artikel från 2008 som visar att det var ett gammalt problem redan då. Sedan dess har det bara blivit värre i Sverige:
”Inkompetenta socialarbetare ödelägger liv”
[...]
För oss innebär dessa larmrapporter inga nyheter i sak. Det är sedan länge känt att socialtjänsternas utredningar ofta innehåller direkta sakfel och inte sällan är vinklade gentemot utredarens slutsats. [...]
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/3j1VkM/inkompetenta-socialarbetare-odelagger-liv

Alla som är det minsta insatta i dessa sakfrågor känner till detta. Att förneka, förminska eller marginalisera problemen, som vissa gör, avslöjar därför antingen ren lögn eller total okunskap om verkligheten.
Citera
2026-06-14, 12:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Bara att sådant här tillåts. Att SOC får vara dem som enkom får lämna in uppgifter till domstol.
Så är det ju inte. Alla parter får givetvis lämna in uppgifter.
Citera
2026-06-14, 12:50
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Så är det ju inte. Alla parter får givetvis lämna in uppgifter.
Jag formulera mig slarvigt. Men vad som händer är att när hennes ombud lämnar in uppgifter som socialtjänsten uppenbart inte lämnat in till rätten att det inte tas det ändå inte i förbehåll.

Vilket är helt absurt. Det är uppenbart att socialtjänsten har varigt godtyckliga i deras utredning och måste vara brottsligt för både SOC och rätten att tillåta att sådant uppgifter får godkännas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in