2026-06-13, 14:41
  #277
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Otroligt tacksam för att vi byter ut denna skitregering efter valet.
Man ska inte ropa hej innan man gått över valdagen. T.ex kan det ju ske några BARNskjutningar i sommar som uppmärksammas i media och vips ler Jimmie och Ulf tillsammans och berättar om de nya lagarna som ska införas och alla känner sig trygga igen och kommer plötsligt ihåg hur Morrgan var som justitieminister.

Om jag inte minns fel så var just gängbrottslighet en fråga som tippade över majoriteten till Höger i valet 2022. Vänstern har ingenting alls att vinna på området Brott och straff i valet.
Citera
2026-06-13, 14:54
  #278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bioacc
Högstadiehögern tror på riktigt att barn får mörda vem som helst och ingenting händer? Ni är fan dummast på internet.

Vad blir konsekvensen?

13-åringen får väl elsparkcykel, senaste iphone och PS5 för att mörda.

Vad är straffet?

Bulle och saft med soctanten?
Citera
2026-06-13, 15:13
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man ska inte ropa hej innan man gått över valdagen. T.ex kan det ju ske några BARNskjutningar i sommar som uppmärksammas i media och vips ler Jimmie och Ulf tillsammans och berättar om de nya lagarna som ska införas och alla känner sig trygga igen och kommer plötsligt ihåg hur Morrgan var som justitieminister.

Om jag inte minns fel så var just gängbrottslighet en fråga som tippade över majoriteten till Höger i valet 2022. Vänstern har ingenting alls att vinna på området Brott och straff i valet.

Nä så är det ju! Dock har oppositionen en hel del mer välfärd på sina att-göra-listor som är mer i den riktningen som pratar om

Brott och straff har blivit en valfläskfråga och politiken har mestadels grundat sig på känsla och gått rakt emot det forskningen säger. Med det sagt så menar jag inte att oppositionen är helt felfria, men de är mer nära forskningen och de känns gött!
Citera
2026-06-13, 15:15
  #280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0hnePixel
Vad blir konsekvensen?

13-åringen får väl elsparkcykel, senaste iphone och PS5 för att mörda.

Vad är straffet?

Bulle och saft med soctanten?

LVU.
Citera
2026-06-13, 15:19
  #281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Integrationen de senaste decennierna är ett jävla misslyckande, det är det inget snack om. Hade vi kunnat lyckas? Ja absolut. Fanns det rätt metoder och resurser? Inte på långa vägar. Vidare har vi ju idag tonårsutvisningar (även om åldern höjdes temporärt nu). Migrationsreglerna har blivit kraftigt skärpta, startskottet kom ifrån S-regeringen under Stefan Löfven under 2015/16 (flyktingvågen). Migration har byggt Sverige sen långt tillbaka. Högre aktivitetskrav, krav på att man lär sig svenska med mycket andra saker är på G.

Ingen svensk vill jobba inom vissa branscher pga fruktansvärda arbetsförhållanden och oseriösa arbetsgivare. Där har invandrare hoppat in upp, ta exemplet äldreomsorgen och städ.

Räcker det eller ska vi fortsätta och älta eller ska vi börjar arbeta framåt? Jag röstar för att vi arbetar framåt.

Tönt.

Antar att du tillhör SSU med tanke på ditt sätt att skriva, samma gamla trötta floskler ditt parti rapat upp i åratal. Ditt parti har styrt Sverige under flera decennier och haft otaliga chanser att lyckas och "arbeta framåt" men ditt parti är i högsta grad ansvarig för situationen vi har idag.
Citera
2026-06-13, 15:25
  #282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Antar att du tillhör SSU med tanke på ditt sätt att skriva, samma gamla trötta floskler ditt parti rapat upp i åratal. Ditt parti har styrt Sverige under flera decennier och haft otaliga chanser att lyckas och "arbeta framåt" men ditt parti är i högsta grad ansvarig för situationen vi har idag.

Oberoende

Äsch alla är bidragande till det vi har idag, om vi ska vara sådana så kanske du inte minns Reinfeldt. Skiter egentligen vem som sitter så länge de för bra politik.

Vi har dessutom bytt regering mer regelbundet än tidigare samt saknat enpartiregering. Tror att det är ett stort problem, speciellt när stark välfärdspolitik tar minst ett decennium (säkert två) att ge full effekt.
Citera
2026-06-13, 15:39
  #283
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Nä så är det ju! Dock har oppositionen en hel del mer välfärd på sina att-göra-listor som är mer i den riktningen som pratar om

Brott och straff har blivit en valfläskfråga och politiken har mestadels grundat sig på känsla och gått rakt emot det forskningen säger. Med det sagt så menar jag inte att oppositionen är helt felfria, men de är mer nära forskningen och de känns gött!
Haha ja du menar att S gör som BRÅ, som aldrig någonsin accepterat att det finns mer brott, aldrig någonsin accepterar att invandrare våldtar osv. Oops nu tog vi fram siffror och 72% av alla våldtäkter sker av någon född utanför Sverige. Vem kunde trott? (SD...)

Ändå fascinerande att du är på "Vi såg det inte komma"-sidan, du verkar ju vettig annars. Som tur är rensar M+SD upp efter S och de kan göra det igen.
Citera
2026-06-13, 16:30
  #284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Oberoende

Äsch alla är bidragande till det vi har idag, om vi ska vara sådana så kanske du inte minns Reinfeldt. Skiter egentligen vem som sitter så länge de för bra politik.

Vi har dessutom bytt regering mer regelbundet än tidigare samt saknat enpartiregering. Tror att det är ett stort problem, speciellt när stark välfärdspolitik tar minst ett decennium (säkert två) att ge full effekt.

Alla? Hur är patrioter och nationalister medskyldiga till dagens svenska samhälle?
Citera
2026-06-13, 21:25
  #285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0hnePixel
Alla? Hur är patrioter och nationalister medskyldiga till dagens svenska samhälle?

Vad är din definition av patrioter och nationalister? Min fördom är att du syftar på vitmaktfolk, skinheads och annat patrask. Ofta med långburk och kampsång mitt i natten. Lågutbildade (dock gått livets hårda skola), arbetslösa och erkänner i låg grad att de snurrar runt på försörjningsstöd.

Sorry kunde inte hålla mig, alla har sin livshistoria och bakgrund till varför det blev som det blev.
__________________
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-06-13 kl. 21:27.
Citera
2026-06-14, 10:44
  #286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man ska inte ropa hej innan man gått över valdagen. T.ex kan det ju ske några BARNskjutningar i sommar som uppmärksammas i media och vips ler Jimmie och Ulf tillsammans och berättar om de nya lagarna som ska införas och alla känner sig trygga igen och kommer plötsligt ihåg hur Morrgan var som justitieminister.

Om jag inte minns fel så var just gängbrottslighet en fråga som tippade över majoriteten till Höger i valet 2022. Vänstern har ingenting alls att vinna på området Brott och straff i valet.

Alla som är någorlunda insatta vet att det inte är i frågor om kriminalpolitiken som partierna/regeringsalternativen skiljer sig mest åt, utan det är i helt andra politiska frågor! Inom rättspolitiken är man i många fall snarare skrämmande överens och sakta men säkert har även "sista utposten Vänsterpartiet" börjat att ge med sig...
Citera
2026-06-14, 13:25
  #287
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Alla som är någorlunda insatta vet att det inte är i frågor om kriminalpolitiken som partierna/regeringsalternativen skiljer sig mest åt, utan det är i helt andra politiska frågor! Inom rättspolitiken är man i många fall snarare skrämmande överens och sakta men säkert har även "sista utposten Vänsterpartiet" börjat att ge med sig...

Verkligen inte! V och S kommer att lätta upp straffen och öka inflödet igen. Det ska bildas ett nytt land med en ny typ av medborgare. Hela drivkraften är alltså att skapa ett ännu mer vi och dom. Med dom menas alla som inte är med på det tåget.
Citera
2026-06-14, 13:41
  #288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Verkligen inte! V och S kommer att lätta upp straffen och öka inflödet igen. Det ska bildas ett nytt land med en ny typ av medborgare. Hela drivkraften är alltså att skapa ett ännu mer vi och dom. Med dom menas alla som inte är med på det tåget.

Först och främst så tycker jag att du skall gå tillbaks och titta på de senaste partiledardebatterna på TV och sedan fundera över varför kriminalpolitiken knappt varit ett ämne i dessa debatter. Anledningen är som jag sa att det inte är i kriminalpolitiska frågor som partierna/regeringsalternativen skiljer sig mest åt. Man har varit oerhört överens i många av dessa frågor. Socialdemokraterna (och även i många fall MP och C) har röstat igenom många av Tidö-regeringens lagförslag. Exempel på detta är ungdomsfängelser, säkerhetsförvaring och straffrättsreformens föreslagna straffhöjningar - så mer oense än så har man inte varit! Som tillägg i denna diskussionen så har stora delar av oppositionen tidigare deklarerat att man kommer att rösta för sänkt straffmyndighetsålder till 14 år.
__________________
Senast redigerad av Haaaaag 2026-06-14 kl. 13:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in