2026-06-13, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Kan vi någon gång släppa det och tänka hur vi ska jobba vidare utifrån läget istället?

Kan man inte erkänna orsaken till problemet är det helt meningslöst att diskutera lösningar.
Citera
2026-06-13, 00:26
Medlem
Citat:
Då tar dom bara 12-åringar istället

Nya tider kräver nya lagar.
Senast redigerad av Al-Thar 2026-06-13 kl. 00:35.
Citera
2026-06-13, 00:32
Medlem
Sägs att förslaget skulle fallit pga att kvittningssystemet satts ur spel. De tveksamma Liberalerna som inte kunde med att trycka ja hade man lite snyggt kvittat ut mot sjuka eller frånvarande rödgröna ledamöter. Så... bra jobbat SD! Genialiskt som fan att fuska med kvittningen.
Citera
2026-06-13, 00:44
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Men gud va bra. Det är en perfekt lösning. Istället för att de ska råna, mörda, våldta, misshandla, trakassera och allmänt leva rövare i samhället så ska det användas pengar på dem. För det är ingen som provat de senaste 40 åren. Revolutionerande!!

Kanske har "alla som är insatta i den miljön" helt jävla ap-fel, som vanligt. Om vanliga medborgare börjar kasta lite handgranater och skjuta med automatvapen på folk de inte gillar - ska vi lägga pengar på dem också, som förebyggande åtgärder eller gör du skillnad på folk och folk?
Alla människor är jämlika. Förutom vissa som är mer jämlika än andra.
Citera
2026-06-13, 07:43
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
För kriminalvården spelar åldern roll eftersom de inte kan sätta 14-åringar tillsammans med 25-åringar. Däremot spelar det inte så stor roll om de intagna är 13 eller 14. De kommer ändå sitta på specialavdelningar som just nu utformas.
En 14 åring kan ha en 25 årigt syskon, men det fungerar inte bo under samma tak menar du? Klart fan de kan sitta på samma fängelse, skulle det bli stora problem får man väl sätta dem på olika avdelningar bara eller specialavdelningar som du beskriver.
Citera
2026-06-13, 07:49
Medlem
Här är straffmyndighetsåldern i EU så man har något att jmf med. (Wikipedia mm genom AI)

12 år: Nederländerna och Irland (höjdes från 7 år, men undantag finns för extremt grova brott där gränsen är 10 år).

13 år: Frankrike

14 år: Cypern, Bulgarien, Estland, Tyskland, Italien, Lettland, Litauen, Malta (höjdes nyligen från 9 år), Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Ungern och Österrike.

15 år: Danmark, Finland, Sverige och Grekland.

16 år: Belgien och Portugal.

18 år: Luxemburg (har tekniskt sett 18 år i sitt ordinarie straffsystem, men barn från 16 år kan under särfall prövas i ungdomsdomstolar).

Men det är inte så enkelt att ta åldern man läser i Wikipedia. Det finns ofta en massa specialregler för unga.

Ex Nederländerna. 12 år men unga under 18 år döms i en ungdomsdomstol. För de äldre 16-17 så kan man i vissa fall dömas som vuxen. Max inlåsningen är "The maximum sentence for juveniles aged 16 or 17 is two years. For juveniles aged 12 to 15 the maximum is one year."

16-22 är kan dömas som ung eller vuxen.

För yngre finns även skyddstillsyn, stanna hemma över natten, vårdprogram och annat.

Irland har hårdare på pappret. Men där måste man veta praxis. Då domaren tar hänsyn till till mognaden. Det finns fall där man kan döma barn till livstid, men det är ofta inte livstid utan man testar med jämna mellanrum om släppa ut. Men domaren kan också säga från början sociala myndigheter.

Så innan man jmf måste man läsa om varje land.

https://www.government.nl/themes/justice-security-and-defence/sentences-and-non-punitive-orders/penalties-juvenile-offenders?utm_source=chatgpt.com

Utan att gå in i alla länder så liknar de varandra. Yngre får rabatter och döms vid inlåsning inte till vuxenfängelse. Man har ofta speciella påföljder för dem. Straffmyndighetsåldern är många gånger man har på grund av rättshistoria. Sen kan länder kalla det till ex ungdomsfängelse men innehållet är något helt annat.

De gamla romarna hade rabatter och visst straffskydd för unga män. Så romarna visste redan då att unga inte alltid är de mest smarta.

Frågan om vad man ska göra med yngre som begår extrema brott är en svår fråga.

Här är en bra artikel i DN om unga sexförövare:

https://www.dn.se/sverige/har-gar-sveriges-yngsta-sexualforovare-i-skolan/

Det finns uppenbara problem hur det ser ut i dag. Men vad svaret är ?

Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Sägs att förslaget skulle fallit pga att kvittningssystemet satts ur spel. De tveksamma Liberalerna som inte kunde med att trycka ja hade man lite snyggt kvittat ut mot sjuka eller frånvarande rödgröna ledamöter. Så... bra jobbat SD! Genialiskt som fan att fuska med kvittningen.

Precis, SD är lika strategiska som en fiskmås. Det kommer säkert fler frågor. Ville inte regeringen ha öppen riksdag i sommar. Jag gissar att chansen/risken finns att det blir sommarlov. Det går inte heller hota med extra val längre, när de är så nära ordinarie val.
Citera
2026-06-13, 08:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
En 14 åring kan ha en 25 årigt syskon, men det fungerar inte bo under samma tak menar du? Klart fan de kan sitta på samma fängelse, skulle det bli stora problem får man väl sätta dem på olika avdelningar bara eller specialavdelningar som du beskriver.

Det är Kriminalvården som resonerar så - inte jag.
Citera
2026-06-13, 13:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Då tar dom bara 12-åringar istället
Du har nog inga barn, extrem skillnad på mental och fysisk kapacitet hos en 12-årig och en 14-årig kille. Exakt i den åldern som ett barn kan börja agera någorlunda vuxet. De andra leker med lego.
Citera
2026-06-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du har nog inga barn, extrem skillnad på mental och fysisk kapacitet hos en 12-årig och en 14-årig kille. Exakt i den åldern som ett barn kan börja agera någorlunda vuxet. De andra leker med lego.

Nu måste vi nog backa till ämnet, tråden handlar om att Tidö ville att man skulle döma barn som är 13 år gamla till fängelse. Även om jag veterligen bara sett ett mord där en tolvåring var misstänkt för brottet (lite osäker hur det blev i slutändan) så finns det tyvärr barn som är under 12 som använder sig av tyngre droger etc. Har gränserna pushats till missbruk vid 12 års ålder så är man inte långt ifrån att gängkriminella utöver att förse barn med droger även kommer att rekrytera barn till sina gäng. Notera att det idag finns barn som begår andra brott för gäng under 13 år. Jag hoppas att vi lyckas fånga upp dessa tidigt.

Incitamentet för gängen rekryterar barn under 15 år är att de inte är straffmyndiga, vidare har barn desto yngre de är sämre konsekvenstänk. Vidare får man inte glömma att barn som begår gängrelaterade brott redan idag kan omhändertas enligt LVU för socialt nedbrytande beteende, där fokus är att ge stöd för barnet att fortsätta sin skolgång och bryta negativa beteenden.

Gängkriminella hittar alltid på nya metoder för rekrytering. En variant idag är att de rekryterar via datorspel såsom Roblox, Minecraft, olika battle royal spel och andra spel. Det gör man genom att identifiera och bekräfta barn med kass självkänsla, som är utanför och växer upp inom allmänt trasiga livsförhållanden. Föräldrar som missbrukar, lider av psykisk ohälsa, slår sina barn och inte bryr sig om barn

Dessvärre är resurserna inte tillräckliga och IVO och kommuner behöver jobba hårdare med att anlita seriösa utförare. Finns tragiskt nog en hel del olika boendeformer som SIS, familjehem och HVB-hem som drivs av gängkriminella och där fortsätter att rekrytera.

Mitt förslag är att man istället arbetar för att ge stöd till föräldrar, förbättrar samverkan mellan skola, vård och omsorg samt att man ökar kvaliteten inom SIS, HVB och familjehem genom att man granskar dessa tillsammans med IVO. Notera att de sistnämnda idag redan fångar upp och hjälper många att bryta den negativa livsstilen. Utöver detta behöver civilsamhället samlas och arbeta tillsammans för att våra barn ska må bra och bryta destruktiva livsvanor.

Och sist men inte minst, nej jag har inga barn. Däremot så jobbar jag med dessa frågor.
Citera
2026-06-13, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Kan man inte erkänna orsaken till problemet är det helt meningslöst att diskutera lösningar.

Integrationen de senaste decennierna är ett jävla misslyckande, det är det inget snack om. Hade vi kunnat lyckas? Ja absolut. Fanns det rätt metoder och resurser? Inte på långa vägar. Vidare har vi ju idag tonårsutvisningar (även om åldern höjdes temporärt nu). Migrationsreglerna har blivit kraftigt skärpta, startskottet kom ifrån S-regeringen under Stefan Löfven under 2015/16 (flyktingvågen). Migration har byggt Sverige sen långt tillbaka. Högre aktivitetskrav, krav på att man lär sig svenska med mycket andra saker är på G.

Ingen svensk vill jobba inom vissa branscher pga fruktansvärda arbetsförhållanden och oseriösa arbetsgivare. Där har invandrare hoppat in upp, ta exemplet äldreomsorgen och städ.

Räcker det eller ska vi fortsätta och älta eller ska vi börjar arbeta framåt? Jag röstar för att vi arbetar framåt.

Tönt.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-06-13 kl. 14:17.
Citera
2026-06-13, 14:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nu måste vi nog backa till ämnet, tråden handlar om att Tidö ville att man skulle döma barn som är 13 år gamla till fängelse. Även om jag veterligen bara sett ett mord där en tolvåring var misstänkt för brottet (lite osäker hur det blev i slutändan) så finns det tyvärr barn som är under 12 som använder sig av tyngre droger etc. Har gränserna pushats till missbruk vid 12 års ålder så är man inte långt ifrån att gängkriminella utöver att förse barn med droger även kommer att rekrytera barn till sina gäng. Notera att det idag finns barn som begår andra brott för gäng under 13 år. Jag hoppas att vi lyckas fånga upp dessa tidigt.

Incitamentet för gängen rekryterar barn under 15 år är att de inte är straffmyndiga, vidare har barn desto yngre de är sämre konsekvenstänk. Vidare får man inte glömma att barn som begår gängrelaterade brott redan idag kan omhändertas enligt LVU för socialt nedbrytande beteende, där fokus är att ge stöd för barnet att fortsätta sin skolgång och bryta negativa beteenden.

Gängkriminella hittar alltid på nya metoder för rekrytering. En variant idag är att de rekryterar via datorspel såsom Roblox, Minecraft, olika battle royal spel och andra spel. Det gör man genom att identifiera och bekräfta barn med kass självkänsla, som är utanför och växer upp inom allmänt trasiga livsförhållanden. Föräldrar som missbrukar, lider av psykisk ohälsa, slår sina barn och inte bryr sig om barn

Dessvärre är resurserna inte tillräckliga och IVO och kommuner behöver jobba hårdare med att anlita seriösa utförare. Finns tragiskt nog en hel del olika boendeformer som SIS, familjehem och HVB-hem som drivs av gängkriminella och där fortsätter att rekrytera.

Mitt förslag är att man istället arbetar för att ge stöd till föräldrar, förbättrar samverkan mellan skola, vård och omsorg samt att man ökar kvaliteten inom SIS, HVB och familjehem genom att man granskar dessa tillsammans med IVO. Notera att de sistnämnda idag redan fångar upp och hjälper många att bryta den negativa livsstilen. Utöver detta behöver civilsamhället samlas och arbeta tillsammans för att våra barn ska må bra och bryta destruktiva livsvanor.

Och sist men inte minst, nej jag har inga barn. Däremot så jobbar jag med dessa frågor.
Så bra, lycka till, kanske att du om 13 år ser dina barn utvecklas från "barn" till "tonåringar" och då förstår du hur en gängledare kan försöka värva en 13-åring, kanske, säkert en 14-åring, men knappast en 12-åring. Den mentala skillnaden OCH fysiken OCH riskvilligheten växlar som en switch de åren.

Själv tror jag inte det blir några nackdelar när regeringen ändrar sitt förslag från 13 till 14 år. Det kommer att täcka de flesta barn-brottslingarna.
Citera
2026-06-13, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så bra, lycka till, kanske att du om 13 år ser dina barn utvecklas från "barn" till "tonåringar" och då förstår du hur en gängledare kan försöka värva en 13-åring, kanske, säkert en 14-åring, men knappast en 12-åring. Den mentala skillnaden OCH fysiken OCH riskvilligheten växlar som en switch de åren.

Själv tror jag inte det blir några nackdelar när regeringen ändrar sitt förslag från 13 till 14 år. Det kommer att täcka de flesta barn-brottslingarna.

Age Distribution: Arrest and National Youth Gang Survey Analysis data indicate that the peak ages for gang-involved violent crime are 13 to 17. Pre-teens (ages 12 and under) represent a small fraction of overall juvenile homicide perpetrators.Gang

Recruitment Tactics: Officials warn that gangs are actively grooming younger children to act as perpetrators, as younger juveniles face less severe sentencing and are generally less suspicious to law enforcement. Recruitment heavily targets at-risk youth and is increasingly occurring online via gaming sites and messaging apps.

Det är svårare att rekrytera 12-åringar men forskare har sett trender i att de i högre utsträckning rekryterar yngre barn än så. Det där är i USA och det är ytterligare ett mer tappat land. Låt oss inte hamna där.

Vill du ha de vetenskapliga artiklar som stöder ovanstående kan jag ordna det imorgon, har planer och behöver stänga ner Flashback för nu.

Bara att hojta i sånt fall!

PS. Jag har sett ovanstående inom mitt arbete redan idag, det kommer hit så småningom om vi inte ändrar riktning ska du se

Otroligt tacksam för att vi byter ut denna skitregering efter valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in