Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Vad tycker du själv? Vid vilken ålder ska man kunna få fortsätta döda utan att det blir konsekvenser?
Newsflash för dig: Det är inte så att man idag kan mörda som 13-åring utan att det blir konsekvenser.
Om du däremot frågar om fängelse är en lämplig konsekvens för en 13-åring så är svaret nej. Utöver att tanken känns motbjudande finns det evidens på att det inte är en bra idé. Se bara på danmark.
Det är mycket smartare att använda pengarna på att satsa på förebyggande åtgärder och det vet alla som är insatta i den miljö som de här barnen verkar i (polis, socialtjänst m.m.). Ändå envisas Tidö med att jobba reaktivt istället för proaktivt. Det är inte bara korkat utan utomordentligt korkat. Med en fungerande samhällsstruktur behövs inga fängelser för barn.