2026-06-13, 12:17
  #145
Medlem
invandrar-leffes avatar
Då kanske L behöver gå till val på 3 dagars.
Citera
2026-06-13, 12:18
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

Det blir ju minskad drivmedels utnyttjande då en arbetsdag går bort, mindre avgaser,

Eh, va? Veckan är fortfarande lika lång och någon annan kommer att jobba den femte dagen...
Citera
2026-06-13, 12:22
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Varför just 5 dagar? Varför inte 6 dagar. Varför inte 9 timmar, varför inte 7 dagar och 10 timmar. Fyfan vad bra det skulle vara!

Det är givetvis en skala man kan skruva på. 8 timmar 5 dagar i veckan är inte en naturlag.

Vi har redan testat dem. Vi gick i denna riktningen med mindre när de införde 40h veckan etc.

Frågan är kanske snarast hur mycket det går att dra ner med bibehållen service och funktion. Kan du få det att gå ihop? Kanon. Jag tror inte det finns någon som då motsäger sig 4dagars veckan i den meningen. Jag tror däremot inte att det kommer att fungera.

Det finns som sagt yrken redan idag där de knappat går att upprätthålla bemanningen som det är idag. Skulle då alla arbeta en dag mindre är kollapsen mer eller mindre ett faktum. Med tanke på hur mycket övertid vissa verkar jobba så klarar vi nog inte ens 40h veckan mer än i teorin.

Skulle det gå för vissa grupper? Ja. Skulle det gå för alla på arbetsmarknaden? Tveksamt. De andra då skulle behöva kompenseras med en rätt massiv löneökning om de tvingades arbeta en hel arbetsdag per vecka mer än de andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Över 500.000 arbetslösa. Man tjatar om utbildningar som inte finns via arbetsförmedlingen idag i verkligheten. Inför dessa på riktigt och massutbilda intensivt 1 årsutbildningar till undersköterska, assistenter, parkarbetare, ordna körkort till alla så har vi en jobboom när 4 dagarsveckan eller 6 timmarsdagarna införs.

Det är inte en brist på utbildningsplatser tills dessa grupper idag. Problemet är snarast att ingen vill, eller kan, fylla platserna. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med lämpliga personer att utbilda. Stora delar av de arbetslösa är det av en anledning. Det är inte brist på utbildning eller utbildningar. De som står till förfogande kanske rent av inte är kapabla till att utbildas eller lämpliga som personer för vad som efterfrågas.
Citera
2026-06-13, 12:24
  #148
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
AI kommer säkert att ta en massa administration jobb! Men även en del inom de praktiska jobben!

Tror att arbetstiden kommer att regleras nedåt! Inte många som har 40 h i veckan idag utan mer mot 37-38 h.

Tror 35 h blir det normala framöver men inte 4 dagar i veckan!
Kanske. Nu när folk dessutom har sett humanoider flippa gulligt i klipp på sina sociala medier, inser nog de flesta att det är fullt rimligt att ta ut produktivitetsökningarna i ledig tid, snarare än att fastna i slavliknande förhållanden på arbetsmarknaden och därmed stärka en potentiellt livsfarlig teknofeodal överhet ytterligare.
Citera
2026-06-13, 12:24
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Eh, va? Veckan är fortfarande lika lång och någon annan kommer att jobba den femte dagen...
Beror på hur företaget lägger upp det, fyradagars vecka och mindre produktion, eller hårdare press på personal, alla har inte råd att plocka in en extra, tänk småföretagare.
Citera
2026-06-13, 12:25
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Hur ska du läsa bemanningen plus verksamheten?
Du har sniffat för mycket lim på internet. Du fattar inte hur en verksamhet fungerar

Du och dina gelikar kan väl jobba på villkor från 1800-talet. Varför har du lediga lördagar? Det går inte, hur ska det gå med bemanningen och ekonomin om folk är som dig. Tillbaka i tiden med dig.
__________________
Senast redigerad av Katki 2026-06-13 kl. 12:30.
Citera
2026-06-13, 12:29
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Det är inte en brist på utbildningsplatser tills dessa grupper idag. Problemet är snarast att ingen vill, eller kan, fylla platserna. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med lämpliga personer att utbilda. Stora delar av de arbetslösa är det av en anledning. Det är inte brist på utbildning eller utbildningar. De som står till förfogande kanske rent av inte är kapabla till att utbildas eller lämpliga som personer för vad som efterfrågas.

Gå in på arbetsförmedlingens arbetsmarknadsutbildning och titta på det "massiva" utbudet av värdelösa serviceutbildningar i handeln på någon vecka och matkurser i Övertorneå. Det är enormt litet utbud i verkligheten och saknas enormt mycket. Även om man skulle vilja är utbudet extremt litet.

Du kanske skulle titta hur det ser ut i verkligheten? Det är inte alltid som det låter på dom just du lyssnar på. Det finns knappt något vettigt alls i verkligheten via arbetsmarknadsutbildning.
__________________
Senast redigerad av Katki 2026-06-13 kl. 12:32.
Citera
2026-06-13, 12:29
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Är det bara jag eller har det varit ovanligt mycket valfläsk från alla håll och kanter i denna valupptakt.

Ja, i år är det ovanligt mycket!
Grejen är ju den att Tidö har ju redan börjat införa en del, så som sänkt matmoms, halverade kostnader att åka kollektivt, billigare bensin osv. för att helt enkelt locka vanligt folk att rösta på dem och även invandrarna.
Detta har vänsterblocket börjat fatta, så förutom att lova fri invandring, så blir det en massa annat också som nu detta, jobba mindre!
Hög invandring och jobba mindre, precis som det är möjligt!
Det är en sak att lova och en annan att genomföra.
Sossarna t ex är ju annars mästare på detta att lova mycket och inte genomföra något.
"Bättre vård, högre löner, bättre skola, mer lärare, mindre klasser, högre pensioner!"
Ungefär så har en del av sossarnas valfläsk låtit de senaste decennierna.
Det enda jag kan komma på att de faktiskt brukar genomför är högre pension.
Min morsa har alltid röstat på dem och varje år har hon fått ungefär 50 kr mer i pension.
Citera
2026-06-13, 12:30
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Beror på hur företaget lägger upp det, fyradagars vecka och mindre produktion, eller hårdare press på personal, alla har inte råd att plocka in en extra, tänk småföretagare.

Småföretagarna är bara en liten del. Sen tillkommer vården, omsorgen, skolan mm mm som inte bryr sig om MP och deras korta vecka...
Citera
2026-06-13, 12:32
  #154
Medlem
Rätt mycket facebook/TikTok och youtube som går åt på arbetstiden ända så.
Citera
2026-06-13, 12:32
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
https://www.di.se/nyheter/mp-dags-for-fyradagarsvecka/

Tankar? Förmodligen drar han väljare till partiet..men vem ska betala kalaset?



https://www.e55.se/ekonomi/arbete/forskare-varnar-fyradagarsvecka-kan-kosta-tre-lagkonjunkturer/

Alla inom vården som orkar jobba längre utan att kropparna helt går sönder. Barnen som växer upp med bättre psykisk hälsa och tar mindre resurser därav. Osv.
Om det inte går att införa rakt av borde alla som arbetar inom vård, omsorg och skola få 4-dagarsvecka först.
Citera
2026-06-13, 12:33
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, i år är det ovanligt mycket!
Grejen är ju den att Tidö har ju redan börjat införa en del, så som sänkt matmoms, halverade kostnader att åka kollektivt, billigare bensin osv. för att helt enkelt locka vanligt folk att rösta på dem och även invandrarna.
Detta har vänsterblocket börjat fatta, så förutom att lova fri invandring, så blir det en massa annat också som nu detta, jobba mindre!
Hög invandring och jobba mindre, precis som det är möjligt!
Det är en sak att lova och en annan att genomföra.
Sossarna t ex är ju annars mästare på detta att lova mycket och inte genomföra något.
"Bättre vård, högre löner, bättre skola, mer lärare, mindre klasser, högre pensioner!"
Ungefär så har en del av sossarnas valfläsk låtit de senaste decennierna.
Det enda jag kan komma på att de faktiskt brukar genomför är högre pension.
Min morsa har alltid röstat på dem och varje år har hon fått ungefär 50 kr mer i pension.

Alltså hade de kunnat införa alla vallöften hela tiden och har struntat i det. Åt helvete med korrupta maffia-regeringen Tidö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in