Citat:
Ursprungligen postat av
Katki
6 timmars arbetsdag eller 4 dagars vecka borde vara självklart. Produktiviteten har ökat flera gånger om, automatisering, robotar osv. Det är många decennier sedan sist, det är verkligen dags för detta. Hur kan man ens vara emot? Utvecklingen går åt det hållet. Vill vissa jobba dygnet runt så gör det ni, men tro inte att alla andra vill det bara för att ni vill det.
Exakt. Det är inte vänster/höger-fråga, det är en ödesfråga fråga Sveriges nära framtid.
De analyser som gjorts visar att år 2060 nettoskillnaden -40% arbetstillfällen jämfört med idag. Bristen på arbete får inledningsvis två effekter: lönerna går ner (med brett politiskt stöd, för att rädda jobben kvar i Sverige) och folk väljer att jobba långt förbi normpensionsåldern. Nånstans mellan 2050 och 2070 sker ett "paradigmskifte" genom av vi svenskar börjar spara pengar och slutar utnyttja "service", vilket leder till en krasch inom "servicesektorn". Två tredjedelar av alla arbetsplatser inom den privata sektorn är ett "serviceyrke".
Det finns bara två huvudsakliga sätt att klara den ekvationen:
1. Man sänker arbetslöshetsersättning och andra stödformer kraftigt och omvandlar ersättningsformerna till fasta belopp (oberoende av tidigare lön och/eller utgifter) och accepterar att det uppstår stora klyftor i samhäller mellan de som jobbar och de som inte jobbar. Den lösningen kan hålla om effekterna över tid blir så pass begränsade att partier som representerar "de arbetslösa" inte får majoritet i riksdagen (om de får majoritet kommer de att med väljarnas stöd avlägsna "klyftorna", på sätt eller annat).
2. Man hanterar problemet genom att "dela på kakan", dvs. man minskar den arbetsmängd varje svensk arbetare får bidra med så att fler kan ha jobb. Lönen sjunker förstås i motsvarande grad (eller mer). Den effektivaste versionen av den här lösningen är att avlägsna alla nuvarande samhälleliga stödformer och ersätta dem med en "medborgarlön". Ingen får då arbetslöshetsersättning eller några andra former av stöd, alla får sin "medborgarlön" och de som jobbar för sin "arbetslön" ovanpå medborgarlönen.
Vi vet vad som händer i samhällen där majoriteten "inte har nånting" och en mindre klick "har allt". Det finns många exempel på det, både från historien och omvärlden. Något förenklat leder det samhälleliga trycket leder antingen "migration" eller "revolution". I det framtida Sverige man granskar här är "migrationen" inte en option, eftersom hela världen har stängt sina gränser.
Det skulle därför inte vara en dum idé om alla hoppade av sina höga ideologiska hästar så att man i Sverige kunde börja testa olika former för att klara av "framtiden". Att fortsätta som nu är nämligen inte en option, den leder raka vägen till fördärvet...