2026-06-13, 10:12
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Tycker du likadant om den så kallade miljörörelsens "aktioner"?
Riks belyser ett problem som ingen annan vill tala om och som politikerna blundar för. Att riks är tomtar ändrar inte det förhållandet.
Ja. Jag har inget till övers för idioter som limmar fast sig själva på motorvägen för miljöns skull. Jag hade inte haft något emot om dessa hade blivit överkörda och söndertrasade av valfri lastbil. Händer det en eller två gånger lovar jag att det här limmandet hade upphört omedelbart.

Riks ”belyser” inga problem. Tiggeriet har varit en fråga som varit aktuell i snart femton år. Problemet är till stor del borta numera och har varit i flera år. Dessutom finns det sätt att komma åt tiggarna om man vill ha bort dem. Dels som jag skrev via ordningslagen men även genom att sluta ge dem pengar. Slutar inkomsterna att komma så upphör tiggeriet inom kort. Ingen sitter på trottoaren utanför Ica för skojs skull och helt gratis. Det är som när man matar djur. Slutar man mata fåglarna så slutar de komma efter ett tag. Inget blir bättre av att gapiga halv-AfSare börjar trakassera personerna som sitter på marken.
Citera
2026-06-13, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
På vilket sätt?
Vinsten kommer längre fram....
Citera
2026-06-13, 10:25
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Vinsten kommer längre fram....

Ok. Då får vi hoppas på fler tiggare.
Citera
2026-06-13, 11:19
Medlem
Sqrbankens avatar
I mitt närområde så har de försvunnit helt. Folk tröttnade på att skänka pengar till kriminella ligor, till och med bänga sosskärringar.
Citera
2026-06-13, 11:20
Medlem
Duvlorts avatar
Är den romska kvinnan redan en kandidat för årets Johnny Bode-pris, efter det uttalandet?
Citera
2026-06-13, 11:21
Medlem
bomhulls avatar
Tiggeri är väl förbjudet nu?
Ge dom böter och livslång utvisning. Sverige behöver sin egna version av ice
Citera
2026-06-13, 11:25
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Tiggeri är väl förbjudet nu?
Ge dom böter och livslång utvisning. Sverige behöver sin egna version av ice
Njae, det är förbjudet på sina håll. Det finns inget nationellt förbud i kraft utan det är varje kommun som beslutar vad som gäller inom sin kommungräns. Men ordningslagen finns på plats överallt så det går att köra bort dem om juridisk vilja finns. Men då är det därför avsedd myndighet som ska göra det, inte några Swishfinansierade smygfascister som gömmer sig bakom den icke yrkesskyddade samlingstiteln ”journalist”.
Citera
2026-06-13, 11:28
Medlem
Kom ihåg, det absolut fulaste och hemskaste du kan göra är att föreslå att människor med utländsk bakgrund återvandrar. Tänk på Hitler. Klart gubbarna ska få gå på benzo och tigga lite
Citera
2026-06-13, 11:35
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Finns ens tiggare kvar i landet, där jag bor ser jag inga av dessa längre.

Ja, samma här. Sedan pandemin har jag knappt sett en enda tiggare, och då var det ändå några år innan dess då de satt i vartannat gathörn kändes det som.
Citera
2026-06-13, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
I mitt närområde så har de försvunnit helt. Folk tröttnade på att skänka pengar till kriminella ligor, till och med bänga sosskärringar.

Jag ser dessa tiggare så gott som dagligen. Kanske skänker folk fortfarande pengar då. Fast de flesta betalar ju inte längre med kontanter, så hur kan det löna sig??
Citera
2026-06-13, 12:05
Medlem
Roidberts avatar
Det skall vara tillåtet att tigga, så länge man inte stör andra genom att tigga aggressivt eller bråka med andra tiggare som de första två damerna gjorde. Man behöver inte ge bort sina pengar till tiggare om man inte vill.

Den värsta tiggaren jag har varit med om var en afrikansk herre som gick fram till folk på spårvagnen. När en del sa att de inte hade kontanter för att slippa vara otrevliga bad han dem att swisha honom istället. Kändes väldigt påträngande och otrevlig.
Senast redigerad av Roidbert 2026-06-13 kl. 12:09.
Citera
2026-06-13, 12:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Jag ser dessa tiggare så gott som dagligen. Kanske skänker folk fortfarande pengar då. Fast de flesta betalar ju inte längre med kontanter, så hur kan det löna sig??

Ser tiggare dagligen och blev utsatt för ett fräckt stöldförsök av två rumanska tiggerskor alldeles nyligen. Alla har väl Swish vad det verkar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in