2026-06-13, 08:37
Medlem
Riks granskar tiggarsituationen i Stockholm genom att sätta sig och tigga bredvid den rumänska tiggarligan. De rumänska tiggarna blir jättearga på Riks och säger att dom ska ”gå och jobba istället för att tigga”

Lite fler citat från de rumänska tiggarna:

”Stick härifrån, din jävel”

”Jag har suttit här i 3 år!”

”Gå till kyrkogården”

”Kom inte tillbaka”

”Sitt inte här och tigg pengar, jag ringer polisen, min man kommer komma”

”Stick härifrån din slyngel” och börjar slåss

”Jag har gått livets hårda skola, detta är min plats”

”Jag jobbar men jag har ingen arbetsplats”

Reportaget:

https://youtu.be/VQa0jrKpEP8

Vad tycker ni om reportaget och tiggarsituationen? Är det inte dags att förbjuda dessa element?
Citera
2026-06-13, 08:51
Medlem
Riksreptilens avatar
Rumänska klanen har sannolikt blivit utkonkurrerade av våra fattigpensionärer angående att samla pant från sopkorgar när höjningen till 2-3 kr till slut slog igenom?

Så då blir konkurrens om ICAingången hård.
Citera
2026-06-13, 09:14
Medlem
Room531s avatar
Ut med dessa kriminella scamtiggar-ligor!
Citera
2026-06-13, 09:21
Medlem
Galejans avatar
Tiggeri är naturligtvis inte bra men det ska hanteras genom politik som i sin tur ger ordningsmakten befogenheter att hantera problemet. Inte genom att ett gäng bonnrasister på en Youtubekanal ger sig ut och börjar trakassera tiggarna. Riks tillför ingenting i frågan. Tiggeri är redan förbjudet på många platser och på andra ställen finns det ordningslagar som möjliggör att köra bort dem om så önskas. Sker inte det så är det inte Swishjournalisterna på Riks uppgift att agera Sturmabteilung.
Citera
2026-06-13, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Ut med dessa kriminella scamtiggar-ligor!

Det skulle vara intressant ifall man hade prövat tidigare befintliga lagrum mot dessa.

En tes är ju att de målar upp en situation de befinner sig i som inte är sann. Har t.ex. hört historier om olika kvinnor som visar bilder på "sina" barn, men enda haken att dessa kvinnors barn ser väldigt identiska ut. Det innebär ju att man far med osanning i syfte att få folk att skänka pengar för egen vinning. Det låter som att rekvisiten för bedrägeri är uppfyllda (även om någon jurist kanske kan tycka det är att hårddra det).

Jag tycker att en sån ansats hade varit bättre än att springa och ropa efter förbud mot tiggeri som sådant. Ett tiggeriförbud gör ju att många andra kan träffas som kanske inte egentligen är något som man ville träffa.

Man bör också ha i åtanke att om man verkligen är så desperat att man måste tigga för att få ihop till mat. Är det då rätt att förbjuda dessa det sista halmstråt de har för att kunna få mat i magen?

Notera här för ordningens skull: jag utgår från att EU inskränker den fria rörligheten till den mån att man ju måste ha en vettig anledning till att befinna sig här. Alternativt ställer krav på medlemsländerna att tillhandahålla grundläggande skyddsnät för sina medborgare och skyddslingar. Det sistnämnda borde ju lösa egentliga problemet.
Citera
2026-06-13, 09:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Finns ens tiggare kvar i landet, där jag bor ser jag inga av dessa längre.
Citera
2026-06-13, 09:40
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Finns ens tiggare kvar i landet, där jag bor ser jag inga av dessa längre.
Upplever samma sak inga som tigger i Linköping med omnejd. Ser de dock dra runt med cyklar med massa påsar och säckar. De sysslar väl med stölder numer.
Citera
2026-06-13, 09:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Upplever samma sak inga som tigger i Linköping med omnejd. Ser de dock dra runt med cyklar med massa påsar och säckar. De sysslar väl med stölder numer.

Jag finns i västerås och var nog ett år sen jag såg sista tiggaren.
Finns de som letar burkar men oftast är dessa svenskar med andra problem och ibland somalier eller MENA-folk men inte de som tidigare satt och tiggde.
Som du säger så har de väl bytt bana.
Citera
2026-06-13, 09:46
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Tiggeri är naturligtvis inte bra men det ska hanteras genom politik som i sin tur ger ordningsmakten befogenheter att hantera problemet. Inte genom att ett gäng bonnrasister på en Youtubekanal ger sig ut och börjar trakassera tiggarna. Riks tillför ingenting i frågan. Tiggeri är redan förbjudet på många platser och på andra ställen finns det ordningslagar som möjliggör att köra bort dem om så önskas. Sker inte det så är det inte Swishjournalisterna på Riks uppgift att agera Sturmabteilung.
politikerna har haft över femton jävla är på sig utan att lyckas. Det är bra att det finns riktiga journalister som visar hur verkligheten är istället för att sprida propaganda. Lägg ned public service.
Citera
2026-06-13, 09:47
Medlem
LKKINGENs avatar
I samhället där jag bor fanns det några individer som snurrade mellan affärerna under några år, sen 2 år tillbaks syns dom inte längre till. Folk måste helt enkelt ha slutat ge pengar, enda sättet göra sig av med detta sällskap.

Hur enkelt som helst ändå finns dom kvar på olika platser, vem är det som ger dom pengar? Gamla religiösa kärringar?
Citera
2026-06-13, 09:50
Medlem
Duvlorts avatar
De flesta tiggarna försvann väl när det gick upp för de mest naiva idioterna till sist att det hela är organiserat?
Så videon kommer väl lite sent kan man tycka men när den hade behövts som mest, då var frågan lite känslig?
Dags att damma av asocialitetslagen igen?
Senast redigerad av Duvlort 2026-06-13 kl. 09:58.
Citera
2026-06-13, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan

Tycker du likadant om den så kallade miljörörelsens "aktioner"?
Riks belyser ett problem som ingen annan vill tala om och som politikerna blundar för. Att riks är tomtar ändrar inte det förhållandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in