2026-06-13, 06:00
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Då tar vi en nu? Varför tror du att månljus är kallt?

Hade du varit intresserad av att diskutera så hade du väl börjat med att förklara dina så kallade åsikter och påhopp?
Senast redigerad av busy-signal 2026-06-13 kl. 06:16.
Citera
2026-06-13, 08:48
Medlem
AlanGarners avatar
Japp, och åtta personer äger 50% av alla pengar i världen, vilket innebär att de kontrollerar 50% av all makt. Lägg till 20 pers till och det är nära 100%.

Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Yes pengar är makt.
Citera
2026-06-13, 08:54
Medlem
AlanGarners avatar
Så när vi begraver våra gamla så är det för att dölja något? ”Jag är ledsen men din mormor har gått bort”, ”Fort! Begrav kroppen så att ingen kan se hur hon dog!”.

Om någon sen gräver upp mormors grav så är det gravfridsbrott, inte för att någon försöker dölja något utanför att det anses ovärdigt och respektlöst mot mormor.

Sen är ju Estonia inte övertäckt eftersom man inte övertäckte vraket. Jag hoppas jag skriver så du förstår, låt mig upprepa Estonia är inte övertäckt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Ok, då minns jag fel vilket inte är orimligt med tanke på tiden som gått men hursomhelst så täcker man inte över olycksplats eller brottsplats med någonting om man inte har något att dölja.
Man väljer inte heller att INTE göra en utredning eller bärga skeppet om man har rent mjöl i påsen.
Hoppas jag förklarat så du förstår.
Hela reaktionen samt aktionen skrek panik och är så fortfarande med tanke på hur man jagade dessa som dök och filmade trots vårt förbud som INTE gäller där båten ligger.

Frågan blir: Varför ville inte Sverige veta hur olyckan gick till?
Varför vill man täcka över något som lätt kan undersökas och utredas om man inte har något att dölja?
Citera
2026-06-13, 09:04
Medlem
AlanGarners avatar
Ett tillägg: Man dök senast 2023 vid Estonia vraket då man bärgade bogrampen och delar av skrovet för analys.

Alltså jag har svårt att se en mer genomlyst olycka än Estonia? Vraket är inte övertäckt och man dyker där än idag för att försöka förhindra framtida olyckor.

Vad skulle själva konspirationen ens vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Ok, då minns jag fel vilket inte är orimligt med tanke på tiden som gått men hursomhelst så täcker man inte över olycksplats eller brottsplats med någonting om man inte har något att dölja.
Man väljer inte heller att INTE göra en utredning eller bärga skeppet om man har rent mjöl i påsen.
Hoppas jag förklarat så du förstår.
Hela reaktionen samt aktionen skrek panik och är så fortfarande med tanke på hur man jagade dessa som dök och filmade trots vårt förbud som INTE gäller där båten ligger.

Frågan blir: Varför ville inte Sverige veta hur olyckan gick till?
Varför vill man täcka över något som lätt kan undersökas och utredas om man inte har något att dölja?
Citera
2026-06-13, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Ett tillägg: Man dök senast 2023 vid Estonia vraket då man bärgade bogrampen och delar av skrovet för analys.

Alltså jag har svårt att se en mer genomlyst olycka än Estonia? Vraket är inte övertäckt och man dyker där än idag för att försöka förhindra framtida olyckor.

Vad skulle själva konspirationen ens vara?
Man ville kanske dölja att båten sänktes av någon främmande makt?
Citera
2026-06-13, 09:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Japp, och åtta personer äger 50% av alla pengar i världen, vilket innebär att de kontrollerar 50% av all makt. Lägg till 20 pers till och det är nära 100%.
Fast siffran stämmer inte - de 8 rikaste äger inte ens i närheten av 1 procent av alla pengar (tillgångar). Men de 100 rikaste äger ungefär 1 procent tillsammans.
Däremot äger den rikaste 1% av världens befolkning cirka 40-50% av världens pengar/tillgångar - men då handlar det om ungefär 80 miljoner personer.

Siffran du tänker på är nog att Oxfam har sagt att de 8 rikaste tillsammans äger mer än de fattigaste 50 procenten av alla människor. Problemet med den siffran är att det var nettoförmögenhet man jämförde - dvs en svensk pilot eller kirurg med lyxvilla och stora lån blir fattigare än en obelånad afrikansk bonde i en hydda av koskit.
Citera
2026-06-13, 09:22
Medlem
AlanGarners avatar
Japp, läste på och du har helt rätt. 80 miljoner människor äger 50% av alla tillgångar.

Oxfam sa att 8 personer har samma förmögenhet som de fattigaste 50% tillsammans. Så det stämmer inte det jag sa.

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Fast siffran stämmer inte - de 8 rikaste äger inte ens i närheten av 1 procent av alla pengar (tillgångar). Men de 100 rikaste äger ungefär 1 procent tillsammans.
Däremot äger den rikaste 1% av världens befolkning cirka 40-50% av världens pengar/tillgångar - men då handlar det om ungefär 80 miljoner personer.

Siffran du tänker på är nog att Oxfam har sagt att de 8 rikaste tillsammans äger mer än de fattigaste 50 procenten av alla människor. Problemet med den siffran är att det var nettoförmögenhet man jämförde - dvs en svensk pilot eller kirurg med lyxvilla och stora lån blir fattigare än en obelånad afrikansk bonde i en hydda av koskit.
Citera
2026-06-13, 14:28
Medlem
Doktordonkas avatar
Jag har två konspirationsteorier som jag håller för hyggligt troligt att de är sanna:

1. Någon tjänar på att sprida ut och göda konspirationsteoretiker och konspirationsteorier. Någon med makt (eventuellt en eller flera stater, kanske privata initiativ med) gödslar med pengar och resurser och har betalda skribenter på sociala media för att sprida konspirationsteorier för glatta livet.

Min teori är att det handlar om dels att destabilisera och dels att det handlar om att avleda uppmärksamhet. Alltså en variant av hybridkrigföring.
Vet att ryska Fancy Bear / ATP28 har ägnat rätt mycket resurser åt detta och gjort många lyckade operationer. Lyckade så som i bidrar till att splittra ett land samt skapa intern oro och irritation plus är jättebilligt jämfört med ett konventionellt krig!

2. Israel visste om Hamas stora attack på Israel den 7:e oktober 2023 i föreväg men valde att inte göra så mycket åt det. Min teori här är att Israel med flit offrade delar av sin befolkning för att få en orsak att gå in i Gaza med full kraft och utplåna Hamas en gång för alla. För att legitimera slakten som följde.
Citera
2026-06-13, 15:55
Medlem
LaettMjoelks avatar
Att 9/11 var ett inside job. 100%
Citera
2026-06-13, 16:11
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Jag har två konspirationsteorier som jag håller för hyggligt troligt att de är sanna:

1. Någon tjänar på att sprida ut och göda konspirationsteoretiker och konspirationsteorier. Någon med makt (eventuellt en eller flera stater, kanske privata initiativ med) gödslar med pengar och resurser och har betalda skribenter på sociala media för att sprida konspirationsteorier för glatta livet.

Min teori är att det handlar om dels att destabilisera och dels att det handlar om att avleda uppmärksamhet. Alltså en variant av hybridkrigföring.
Vet att ryska Fancy Bear / ATP28 har ägnat rätt mycket resurser åt detta och gjort många lyckade operationer. Lyckade så som i bidrar till att splittra ett land samt skapa intern oro och irritation plus är jättebilligt jämfört med ett konventionellt krig!

2. Israel visste om Hamas stora attack på Israel den 7:e oktober 2023 i föreväg men valde att inte göra så mycket åt det. Min teori här är att Israel med flit offrade delar av sin befolkning för att få en orsak att gå in i Gaza med full kraft och utplåna Hamas en gång för alla. För att legitimera slakten som följde.

Definitivt något som jag delvis instämmer med. Just psykologisk krigföring (med kapitalvinst) har ju sannolikt bara ökat och ökat de sista 10-15 åren iomed den digitala globaliseringen samt då sociala medier.
Citera
2026-06-13, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Att Hitler lever.
Möjligtvis att han överlevde andra världskriget. Det finns saker som tyder på att han flydde till Sydamerika.

Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Den officiella versionen av vad som orsakade Estonia-katastrofen tror jag inte en sekund på.
Här finns det belägg för att det smugglades rysk utrustning i fartygen. Jag arbetade på LM Ericsson och en rysk flygplansradar hamnade där.
Citera
2026-06-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strateg19
Folk tycker nog det är foliehatt varning men alla autoimmuna sjukdomar kan man bli av med, samma med diverse mentala problem från autism och adhd.

Problemet är att 95% av allt som säljs i butik är ohälsosamt.

Rimligt då typ ingen (inte jag heller) äter helt vad vi är optimerade att äta osv. Liksom, vilka djur har ställt alarm för att åka på jobbet förutom människan? Helt otroligt skruvad djurart är vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in