2026-06-12, 19:02
  #27325
Medlem
John.Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Netanyahu kommer göra allt i sin makt att kasta in skitbomber i detta. Han vill fortsätta kriga.

Med all rätt. Eller tror du att de blodtörstiga muslimerna som omringar Israel tänker sluta hata på juden?
Citera
2026-06-12, 19:04
  #27326
Medlem
Graavargs avatar
Dagens skojigaste grej: en Trump som ärt skitirriterad på alla läckor och därför re-postar en kommentar från... gissa vem... jo, Irans utrikesminister

https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/116737863032160311

The Islamabad MoU har never been closer. Pending its finalization, the media should refrain from entering speculation about its content In line with our responsible and transparent approach, all details will be shared with the public in due course.

Citera
2026-06-12, 19:05
  #27327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Netanyahu kommer göra allt i sin makt att kasta in skitbomber i detta. Han vill fortsätta kriga.

Nja, det beror helt på vad avtalet verkligen innehåller. Jag gissar att Israel kommer vara relativt nöjda ändå.
Det finns antagligen ett antal väldigt tydliga punkter som kommer gynna både Israel, Iran och regionen som helhet och det kan komma att bli väldigt svårt för någon att försöka gå emot dessa utan att det sänker helheten.
Det finns inget uppenbart positivt för varken Israel eller Iran att befinna sig i den situation dom varit i under så många år. Tvärtom så finns det mycket att vinna på ett tillräckligt bra avtal.

Om något, kan detta visa sig vara negativt för vissa, tex många iranier men så länge sittande regim i Iran upprätthåller greppet om folket och hedrar avtalet så blir det svårt för Bibi eller vilken Israel som helst att föra ett onödigt krig, du glömmer antagligen att Israel till skillnad från Iran, är en väl fungerande demokrati.
Citera
2026-06-12, 19:07
  #27328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Dagens skojigaste grej: en Trump som ärt skitirriterad på alla läckor och därför re-postar en kommentar från... gissa vem... jo, Irans utrikesminister

https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/116737863032160311

The Islamabad MoU har never been closer. Pending its finalization, the media should refrain from entering speculation about its content In line with our responsible and transparent approach, all details will be shared with the public in due course.



Ja det är lite kul att inte ens du fattar att det är en känga riktad mot bla dig! Stor humor!

Låt mig gissa.. en viss person dyker upp med ett rungande: ”Bra analys!” Vilken sekund som helst?
__________________
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-06-12 kl. 19:11.
Citera
2026-06-12, 19:14
  #27329
Medlem
Skönt att kriget verkar gå mot sitt slut ändå! Får Nettan asyl i USA eller hur ska han hållas i koppel framöver gällande Libanon? Kommer bli enormt pinsamt för Trump som hävdat att USA vunnit kriget och Iran är totalt utslagna när vi får se avtalet för det kommer visa något annat givetvis. Kritiken kommer inte vara nådig! Men han bryr sig kanske inte mellanvalet är ju redan kört så nu vill han väl bara rikta fokus mot Kuba.
Citera
2026-06-12, 19:19
  #27330
Medlem
John.Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Springbank78
Skönt att kriget verkar gå mot sitt slut ändå! Får Nettan asyl i USA eller hur ska han hållas i koppel framöver gällande Libanon? Kommer bli enormt pinsamt för Trump som hävdat att USA vunnit kriget och Iran är totalt utslagna när vi får se avtalet för det kommer visa något annat givetvis. Kritiken kommer inte vara nådig! Men han bryr sig kanske inte mellanvalet är ju redan kört så nu vill han väl bara rikta fokus mot Kuba.

Israel kommer fortsätta bomba eftersom pedofildyrkarna aldrig ger sig. De följer blint sin koran trots allt. Och de har inget att komma med förutom missiler som slår ner på öppna ytor eller en och annan terrormussla som myglar sig in i Israel.

Trump kan inte göra ett skit åt saken.
Citera
2026-06-12, 19:28
  #27331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Springbank78
Skönt att kriget verkar gå mot sitt slut ändå! Får Nettan asyl i USA eller hur ska han hållas i koppel framöver gällande Libanon? Kommer bli enormt pinsamt för Trump som hävdat att USA vunnit kriget och Iran är totalt utslagna när vi får se avtalet för det kommer visa något annat givetvis. Kritiken kommer inte vara nådig! Men han bryr sig kanske inte mellanvalet är ju redan kört så nu vill han väl bara rikta fokus mot Kuba.

Israel verkar ha väldigt bra diskussioner med Libanon?

Det handlar nog mer om Iran kan bestämma sig för vad som är bäst för Iran. Är det viktigare att förse terrorgruppen Hizbollah med pengar och vapen än att se till den iranska befolkningens väl och ve?

Ja, det verkar vara helt upp till en skadskjuten kråka(Mojtaba) och den som byter hans blöjor(Vahidi).

Utöver det så finns det ju ett antal personer med visst inflytande såklart, Ghalibaf, Pezeshkian osv. Men det är bara genom en enad front man kommer kunna kontrollera Iran så man bör vara väldigt försiktiga med att sätta iranierna i en ännu sämre sits.

Kanske var bra att Trump påminde dom om verkligheten med bla 49st Tomahawks häromdagen? Bestäm er liksom, skyll inte på att det tar flera dagar för att leverera minsta lilla meddelande till Mojtaba för bövelen.
Citera
2026-06-12, 20:04
  #27332
Medlem
eldrattans avatar
Det behövs helt klart en illusion om långsiktigt fredsavtal nu över sommaren. Fotbolls VM och bilsemestern i US börjar snart. Lite olyckligt också med kommande mellanårsval såhär i krigstider.

Anledningen till att Iran går med på detta är enkelt. Iran vill få loss frysta tillgångar och när pengarna är i näven på Gayatollahn så görs några avsiktliga mindre avsteg. För att sedan börja bråka om innehållet i avtalet och hävda att det är ogiltigt pga av någon bagatell.

Det är ju inte så att denna regim blir en judeälskande nation bara för att ett papper skrivs på. Deras proxies har ju dresserats till att juden är roten till allt ont som står i koranen i flera generationer och blir värre för varje generation.

Jag är fortfarande nyfiken på hur det är tänkt med hezbollah. Eunuckerna klarar inte en vecka utan att begå någon ny terrorhandling.
__________________
Senast redigerad av eldrattan 2026-06-12 kl. 20:12.
Citera
2026-06-12, 20:29
  #27333
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Ja, vad tror vi den här gången?

Detta måste vara ett av dom mest förvirrade krigen genom världshistorien...

Bläcket kommer förmodligen inte hinna torka innan parterna tolkar innebörden av vad som faktiskt står i ramavtalet diametralt olika.

Detta förutsatt att en principskiss faktiskt nås, villket inte ser helt omöjligt ut nu.
Citera
2026-06-12, 21:07
  #27334
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Glanton
Israel kommer fortsätta bomba eftersom pedofildyrkarna aldrig ger sig. De följer blint sin koran trots allt. Och de har inget att komma med förutom missiler som slår ner på öppna ytor eller en och annan terrormussla som myglar sig in i Israel.

Trump kan inte göra ett skit åt saken.

LOL. "israels" krig mot iran har varit helt beroende av USA's missilförsvar, lufttankning, ammunitionspåfyllnad, satellitunderrättelser, tunga strategiska flygvapen, med mera. så nog kan trump göra "ett skit" åt saken
Citera
2026-06-12, 21:12
  #27335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det behövs helt klart en illusion om långsiktigt fredsavtal nu över sommaren. Fotbolls VM och bilsemestern i US börjar snart. Lite olyckligt också med kommande mellanårsval såhär i krigstider.

Anledningen till att Iran går med på detta är enkelt. Iran vill få loss frysta tillgångar och när pengarna är i näven på Gayatollahn så görs några avsiktliga mindre avsteg. För att sedan börja bråka om innehållet i avtalet och hävda att det är ogiltigt pga av någon bagatell.

Det är ju inte så att denna regim blir en judeälskande nation bara för att ett papper skrivs på. Deras proxies har ju dresserats till att juden är roten till allt ont som står i koranen i flera generationer och blir värre för varje generation.

Jag är fortfarande nyfiken på hur det är tänkt med hezbollah. Eunuckerna klarar inte en vecka utan att begå någon ny terrorhandling.

I princip allt hänger på om Iran klarar av att kontrollera sig själva, Hizbollah och Ansarollha är ingenting utan medel från Iran vilket verkar påverka den ena ollha(Allah)värre än den andra nu iaf.

Om inte annat så bör man ta fasta på den enorma möjlighet som ligger i Irans händer just nu.
Bryter man mot en eventuell överenskommelse så får vi väl hoppas att en lite mer tydlig amerikansk president kan agera lite mer resolut och att även skräpländer i tex Europa inser vad som krävs för att skapa någon form av hållbar ordning.
Men å andra sidan kan ju flera tongivande europeiska länder redan vara islamska stater vid det laget, om än inte shia.. det går fort i hockey!
Citera
2026-06-12, 21:19
  #27336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
LOL. "israels" krig mot iran har varit helt beroende av USA's missilförsvar, lufttankning, ammunitionspåfyllnad, satellitunderrättelser, tunga strategiska flygvapen, med mera. så nog kan trump göra "ett skit" åt saken

Och USA har varit tydliga med att dom ser det som en självklarhet att suveräna stater svarar på angrepp.
Man försöker t.o.m. hamra in det i huvudet på européer utan framgång.

Israel lär inte fråga om lov när dom väl utsätts för angrepp och USA lär aldrig neka ett proportionellt svar heller sålänge inte Obamas osalighet får råda, men han är ju en stor anledning till ett fullskaligt krig i Europa med.

Av någon anledning så gnäller inte Israel över chansen till självständighet, dom vill bara ha mer av den.. tvärtemot europeiskt tänkande till stora delar.

Kan du inte istället utveckla hur du tänkte här angående JD Vance eventuella medverkan när ett visst avtal kan komma att signeras av flera parter? Vilket jag frågade dig om för en liten stund sedan men du glömde svara på?
jugandblues:
Citat:
ja, det är fan vad strykpojke vance blivit. nu tror jag inte han hade haft någon chans ändå 2028, och man kurerar uppenbarligen det lilla weirdot rubio för detta, men hade det funnits stake i karln hade han opponerat sig tydligare mot kriget, han är ju den ende trump inte kan avsätta

Om du orkar får du gärna utveckla tankegången gällandes de 300miljarder du nämnde tidigare med.
__________________
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-06-12 kl. 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in