Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Det är ett typiskt israeliskt sätt att lösa problem.
Jag kan tänka mig att du har god kännedom i det iranska folket och deras kultur. Dina inlägg visar att du är engagerad i att iranierna ska slippa att kväsas av shia-muslimskt styre. Det tycker jag är fint.
Det som jag reagerar mot, är din förhoppning att Irans religiösa styre ska avlägsnas med Israels hjälp. När Israel är inblandat, så handlar det om våld, död och bomber; i överdrivna mängder. Det är så Israel fungerar.
Det är (minst) 2 regeringar som behöver försvinna i Mellanöstern.
Jag kan inte säga att jag "hatar" Israel, eftersom jag inte personligen har blivit offer för deras elaka handlingar. Jag blir provocerad av deras sätt tänka.
När jag har hört företrädare för Israel uttala sig i nyhetsreportage genom åren, så har jag retat upp mig på deras sätt att beskriva sina dåliga handlingar. Det har varit absurda tankar, inlindade i sofistikerade ord för att det ska låta bra. Men bakom dom fina orden gömmer sig en helt hänsynslös attityd.
Jag har inte lagt något exempel på minnet, eftersom jag inte vill gå och reta upp mig. Men i februari inleddes kriget mot Iran, på Israels önskemål. Då ökade trycket i "ketchupflaskan" för att citera skribenten Graavarg. Israels krigande tar aldrig slut. Hur länge ska det fortsätta innan omvärlden bestämmer sig för att åtgärda problemet Israel?
Jo, just precis så hemska är israelerna. Dom är onda människor.
Ja, jag gör skillnad på judar i Israel och Sverige. Israel är ett land som huvudsakligen består av invandrare. Judarna i Israel befinner sig där på grund av deras egna val. Dom har själva valt att ansluta sig till det misslyckade projekt som Israel är.
Jag klandrar inte judar utanför Israel, såvida dom inte själva har valt ge stöd åt Israel. Ifall en jude i Sverige klagar på antisemitism, och i nästa andetag försvarar Israel, så försvinner all min sympati.
Vet inte själv om jag tror att Iranska folket kommer bli fria eller om det är ett rent önsketänkande.
Jag kan inte jätte mycket om Iranierna. Men jag gillar zoroatrismen. Den är jätte fin. Det är alltid kul att lära sig om kulturen och inte bara situationen.
Iran har ju två arméer, IRGC och Artech. Du känner säkert till detta. Artech är ju som våran består av värnpliktiga. Den står alltså folket nära. Man har ju satt en del hopp till dem. När Israel och USA attaketat riktar de in sig på IRGC och har nästan helt skonat Artech. Vilket man troligtvis gör av två anledningar. Dels för om regimen och IRGC faller behöver någon ta över så inte kaos bryter ut. Sedan då finns hopp att Artech ska ställa sig på folkets sida. Artech är en betydligt större arme en IRGC soldater räknat. Så sker det är regimen ett minne blott.
Vi har också Immortal guards. Dem vet vi inte mycket om men de lyssnar till Pahlavi. Han har vid tillfälle sagt att de är i celler med några i varje och de ska finnas några tusen av dessa i Iran. De var aktiva under protesterna i Januari. Varför de blev så stora var att Pahlavi gick ut och uppmanade folk att gå ut. Protesterna var över hela Iran och de ropade Pahlavi:s namn och Javid Shah precis som exil iranierna gör.
Pahlavi försöker ju att få artech att gå över till honom. Han ska ha lyckats med en del hur många är oklart.
När protesterna var så tog regimen in milismän från Irak och afganistan. Jag tror det var till stor del de som slaktade befolkningen. Artech skulle aldrig döda befolkningen. När kriget bröt ut kom dessa milismän tillbaka och de var de som var i vägkontroller och patruletade vägar till stor del. Som jag förstår det är det oklart om de är kvar i landet. Dessa kräver ju betalning så det finns en vits med att svälta ekonomiskt ut Iran med blockaden USA har. Även satte de fruar och barn från 12 år att vara i vägkontroller och patrullera vägar. Dessa finns ju för att kontrollera folket.
Sedan har vi ju detta med vapen. Om folket, Immortal guards och delar av Artech skulle strida mot regimen behöver de vapen.
Man har försökt att beväpna dem men då la kurderna i Irak beslag på vapnen. Det är det enda som vi känner till om detta så vitt jag vet. Så det är oklart om man lyckats ge de vapen eller inte.
Men när nätet kom tillbaka började det komma ut filmer från Iran där de höll upp lappar med text skriven på engelska med uppmaningen beväpna oss.
Mitt drömsenarium är ju att folket själva tar sin frihet. Det måste vara de som gör det.
Trump sa ju då i Jannuari då så många dog att hjälp var på väg. Han har också sagt när han är klar ned Iran är landet till folket att ta.
Hurvida han kommer leva upp till detta har jag ingen aning om. Kommer tycka han är fantastisk om han gör det och lika mörk kommer min syn på honom bli om han skiter i folket. Men slutändan är det upp till folket Om de väljer att göra det eller inte.
Men jag tror att Iran kan bli det bästa landet i Mellanöstern om det sker.
Jag kanske bara upprepar sådan du vet.
När det gäller Israels hjälp har de ett samarbete med Iranier. Israel öppnade någon slags kanal där Iranier kunde tipsa om IRGC mål. Platser där de höll till, så tog Israel ut dessa med drönare. Tillslut var de tvungna att gömma sig. Jag tänker att det är bra om Israel hade gjort det om folket reser sig och försöker ta landet. Det skulle underlätta för dem.
Folket kan om det sker behöva hjälp från luften. Ser det som posetivt om Israel och USA ger dem det.