2026-05-19, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capitalswe
Man kan utvandra också eller skriva sig hos en vän, som sen kontaktar skatteverket och säger att man inte bor där, så plockar skatteverket bort en. Glöm inte att skaffa en särskild post adress / poste restante.

Man kan dömas skyldig till folkbokföringsbrott dock ska man veta.
Citera
2026-06-03, 13:34
Medlem
Mejlade Lars om borttagning på Upplysning.se med länk till min profil.
Detta fick jag till svar. Jag tycker att det är lite motsägelsefullt då jag bifogade en länk i mitt mejl till honom, men jag kanske missförstår allt?

"Hej någon sådan rätt finns enbart för GDPR register hos utgivaren Upplysning Checknode AB som du antagligen referera till

Det intygas härmed att ******-**** INTE finns lagrat och INGET att ta bort. Vilket du har all rätt att få besked om och det har du nu fått.

Du referera också till Upplysning.se som du nog säkert vet har Utgivningsbevis med mig som ansvarig utgivare och därmed ensam den som bestämmer vad jag publicerar under grundlagsskydd , YGL. Offentligh- och meddelande friheten för envar

Tillsyns myndighet är här Media Myndigheten.

Hälsar

Lars Save

Firmatecknare Upplysning Checknode AB

Ansvarig utgivare Upplysning.se med grundlagsskydd"
Citera
2026-06-03, 17:53
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randobollen
Detta fick jag till svar. Jag tycker att det är lite motsägelsefullt då jag bifogade en länk i mitt mejl till honom, men jag kanske missförstår allt?

"Hej någon sådan rätt finns enbart för GDPR register hos utgivaren Upplysning Checknode AB som du antagligen referera till

Det intygas härmed att ******-**** INTE finns lagrat och INGET att ta bort. Vilket du har all rätt att få besked om och det har du nu fått.

Du referera också till Upplysning.se som du nog säkert vet har Utgivningsbevis med mig som ansvarig utgivare och därmed ensam den som bestämmer vad jag publicerar under grundlagsskydd , YGL. Offentligh- och meddelande friheten för envar

Tillsyns myndighet är här Media Myndigheten.

Hälsar

Lars Save

Firmatecknare Upplysning Checknode AB

Ansvarig utgivare Upplysning.se med grundlagsskydd"

Det han menar är att aktiebolaget, som lyder under GDPR, inte lagrar dina personuppgifter, men att upplysning.se, som han menar inte lyder under GDPR pga utgivningsbeviset, publicerar dina personuppgifter.

Vill minnas att jag sett samma approach från Lexbase tidigare i tråden. Dvs någon har fått bekräftat att deras personuppgifter ska tas bort i enlighet med GDPR och sen blir de väldigt besvikna när allt som försvinner är deras eget konto hos Lexbase, inte domarna.

Det hela blir lite goddag yxskaft och visar att Lars kommer köra vidare på sin linje tills den dag juridiken tvingar honom att avpublicera databasen. Där är vi inte än tyvärr.
Citera
2026-06-05, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randobollen

Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Det han menar är att aktiebolaget, som lyder under GDPR, inte lagrar dina personuppgifter, men att upplysning.se, som han menar inte lyder under GDPR pga utgivningsbeviset, publicerar dina personuppgifter.

Vad har Lars för agenda att hålla på som han gör, tror ni? I mina ögon ser han mest ut som en bandit av värsta sort. Är det någon som har ringt och försökt prata Lars tillrätta? Han börjar väl bli till åren och borde rimligen ägna sig åt andra saker än att stjäla folks personuppgifter, kan jag tycka.
Citera
2026-06-05, 12:33
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Vad har Lars för agenda att hålla på som han gör, tror ni? I mina ögon ser han mest ut som en bandit av värsta sort. Är det någon som har ringt och försökt prata Lars tillrätta? Han börjar väl bli till åren och borde rimligen ägna sig åt andra saker än att stjäla folks personuppgifter, kan jag tycka.

Hans agenda är att tjäna pengar på andras information. Han har livnärt sig på detta i olika former sen 80-talet. Han startade bla Bisnode, har varit investerare i Ratsit, plus en massa andra parasitbolag. Skam den som ger sig.
Citera
2026-06-05, 12:58
Medlem
Citat:
Hans agenda är att tjäna pengar på andras information. Han har livnärt sig på detta i olika former sen 80-talet. Han startade bla Bisnode, har varit investerare i Ratsit, plus en massa andra parasitbolag. Skam den som ger sig.

Känner du till om någon har lyckats plocka bort sina uppgifter från upplysning.se, och i sådana fall hur de lyckades med det? Just nu (om jag läser några inlägg bakåt i tråden) så verkar Lars Save stödja sig mot något sorts utgivningsbevis. Samtidigt vill jag minnas att Kammarrätten i något skede har dömt att tjänster som upplysning.se m.fl. inte kan gömma sig bakom just utgivningsbevis. Rätta mig gärna om jag har förstått det sistnämnda fel. Poängen är i alla fall: hur gör vi för att komma tillrätta med detta otyg?
Citera
2026-06-05, 15:24
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Känner du till om någon har lyckats plocka bort sina uppgifter från upplysning.se, och i sådana fall hur de lyckades med det? Just nu (om jag läser några inlägg bakåt i tråden) så verkar Lars Save stödja sig mot något sorts utgivningsbevis. Samtidigt vill jag minnas att Kammarrätten i något skede har dömt att tjänster som upplysning.se m.fl. inte kan gömma sig bakom just utgivningsbevis. Rätta mig gärna om jag har förstått det sistnämnda fel. Poängen är i alla fall: hur gör vi för att komma tillrätta med detta otyg?

Problemet är att detta är en juridisk gråzon sedan länge. I Sverige nyttjar alla dessa tjänster ett kryphål i tryckfrihetsförodningen, genom att låtsas att detta är journalistik verksamhet (därav Lars hänvisning till att han är ansvarig utgivare). EU är dock av åsikten att Sverige måste anpassa sig fullt ut efter GDPR och inte tillåta dessa tjänster.

Det kommer en EU-dom i det så kallade Lexbase-målet och senast jag kollade beräknas den publiceras under 2026. Så vitt jag vet pekar allt på att den kommer slå fast att Sverige måste stoppa missbruket av utgivningsbevis. Om man drar in dessa kommer upplysning och alla andra tjänster inte längre kunna publicera som de gör idag. Men hur det blir med den saken återstår att se...
Citera
2026-06-05, 20:09
Medlem
Citat:
Problemet är att detta är en juridisk gråzon sedan länge. I Sverige nyttjar alla dessa tjänster ett kryphål i tryckfrihetsförodningen, genom att låtsas att detta är journalistik verksamhet (därav Lars hänvisning till att han är ansvarig utgivare). EU är dock av åsikten att Sverige måste anpassa sig fullt ut efter GDPR och inte tillåta dessa tjänster.

Det kommer en EU-dom i det så kallade Lexbase-målet och senast jag kollade beräknas den publiceras under 2026. Så vitt jag vet pekar allt på att den kommer slå fast att Sverige måste stoppa missbruket av utgivningsbevis. Om man drar in dessa kommer upplysning och alla andra tjänster inte längre kunna publicera som de gör idag. Men hur det blir med den saken återstår att se...

Jag kommer inte att ge mig förrän jag är bortplockad från den där skitsidan.

Fortsättning följer.
Citera
2026-06-05, 21:41
Medlem
Vart bor Lars Save då? Vad är hans telefonnummer?

Kanske man borde åka hem till honom och fråga varför han inskränker på människors privatliv.
Citera
2026-06-06, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irgendwie
Vart bor Lars Save då? Vad är hans telefonnummer?

Kanske man borde åka hem till honom och fråga varför han inskränker på människors privatliv.

Du hittar Saves uppgifter här:

Och här hittar du samtliga bolagsengagemang:

https://www.allabolag.se/befattningshavare/lars-bertil-save/-/10383111
Senast redigerad av .vitalicus 2026-06-06 kl. 06:10. Anledning: Kompletterade inlägget.
Citera
2026-06-07, 12:48
Avstängd
Citat:

Det handlar om pengar. Trots att hunden är fossil så vill han ha mer. Hans skitsida har nu fått massa trafik när alla andra har gett med sig och tar bort uppgifter. Han verkar vara en sådan typ där hans egna barn troligtvis hatar honom och inte har någon kontakt med honom. Tror ingen i världen hade brytt sig om han ramlade och slog av en höft...
Senast redigerad av R1D2 2026-06-07 kl. 12:51.
Citera
2026-06-07, 13:10
Medlem
Jag har inte varit delaktig i tråden tidigare men har följt den lite av och till. Personligen är jag inte drabbad men tycker ändå att dessa sidor är helt uppåt väggarna.
Men jag har en tanke. Vad händer om någon lägger upp liknande sidor i stil med: Rattfyllo.se, Ekobrott.se, Jag slår min fru.se osv.
Hade det fått en större effekt på makthavare att stoppa förekomsten utav detta ofog?
Jag menar att många som har kört rattfulla, begått ekonomisk brottslighet, misshandlat sin fru mm finns ju även i de finare socioekonomiska kretsarna. Det är långt ifrån bara WT-slödder som håller på med sådant.
Hade det satt mer fokus på problematiken om "finare" folk också drabbats och blivit uthängda?

Som sagt, bara en tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in