Jag har boken och hörsägen om polisanmälningar om falska anklagelser. Jag har inte sagt att hon skrev: ”jag ska falskanmäla dig”, vem säger så? Jag har sagt att hon antydde ett hotfullt scenario, där formulering, timing, ekonomi, separation och senare agerande måste läsas ihop. När han ville lämna henne.
Citatet jag syftar på är bland annat hans i boken: ”Du har inga problem med att göra det och du planlägger det och det skrämmer mig.” Det kommer i ett läge där han vill lämna, där hon samtidigt i chattar skriver om huset, barnen, skulderna och att hon accepterar att han flyttar – men vill att han ska respektera det han ”lovat”.
Det är inte ett rakt erkännande. Det är ett indicium. Och indicier prövas inte ensamma, utan tillsammans med mönster, motiv, efterföljande anmälningar, vittnesuppgifter och ekonomisk konflikt.
Ditt knep är att kräva en serietidningsreplik: ”nu ska jag falskanmäla dig”, annars låtsas du att inget finns. Så fungerar inte bevisvärdering. Människor som hotar, manipulerar eller bygger en berättelse skriver sällan juridiskt i klartext.
Den rimliga frågan är därför inte om hon erkände rakt ut. Varför sammanfaller anklagelserna med separation, ekonomi, barn och kontroll – och varför vill du bara diskutera ett ord, men inte hela mönstret?
Enligt polisanmälningar har hon för minst två vittnen i förtroende berättat i efterhand att hon hittat på hela sin story. För pengar, vårdnad och hämnd för att han lämnade. Hon övertalades duktigt av andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
cinmik
VAD skriver hon som DU bestämt hävdar är en antydan om att hon kommer att falskanmäla?
Citera vad hon skrev.
Ingen här behöver en förklaring om vad antydan betyder.