2026-06-10, 18:04
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Vad oväntat att få höra sådana svepande stereotyper från just dig.
Om har tagit del av vad svenska kommunpolitiker med arabisk bakgrund tycker och tänker så menar du alltså att man bör kunna lita på neutraliteten hon palestinier i Gaza. Anser du dig vara en ärlig människa med logiskt tänkande?
Citera
2026-06-10, 18:18
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Sant när vi kan förlita oss på FN och al-Jazira.

Skalar man bort 2/3 av vinklandet från båda sidor börjar man närma sig en sann beskrivning av verkligheten.
Citera
2026-06-12, 14:15
Medlem
FN avskedar med omedelbar verkan 70 Hamas-terrorister från UNWRA!!!!!!!!!

https://www.unrwa.org/newsroom/official-statements/statement-commissioner-general-ad-interim-unrwa-christian-saunders

Karta över FN/UNWRA terroristnätverket
https://unwatch.org/unrwa-terror-network/
Citera
2026-06-12, 15:41
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
FN avskedar med omedelbar verkan 70 Hamas-terrorister från UNWRA!!!!!!!!!

https://www.unrwa.org/newsroom/official-statements/statement-commissioner-general-ad-interim-unrwa-christian-saunders

Karta över FN/UNWRA terroristnätverket
https://unwatch.org/unrwa-terror-network/

Demagogi som vanligt från dig. Detta är vad som står i artikeln du länkar till:

Citat:
Today, the Commissioner-General ad interim of UNRWA, Christian Saunders, took the decision to terminate the employment of 70 UNRWA staff members in Gaza with immediate effect.

The decision was taken further to an assessment of the safety and security of UNRWA operations in Gaza.

UNRWA has repeatedly asked the Israeli authorities to provide information and evidence to substantiate allegations against individual UNRWA staff members in Gaza but has received no response to date.

The dismissal of the staff is not part of a disciplinary process and does not constitute in any way a validation of the claims made against them.

Den har du inte läst? Israel har ej återkommit med bevis trots upprepade förfrågningar från UNWRA, och uppsägningarna är inte att se som en bekräftelse på anklagelserna mot dom.
Citera
2026-06-12, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert

FN skriver naturligtvis inte rakt ut att man sparkar 70 terrorister eftersom ett sådant medgivande skulle innebära UNWRAs undergång. Men sparkandet av dessa 70 terrorister är en direkt följd av avslöjandet i trådstarten. Det är uppenbart för alla som inte verkar i den turkiska nyfascismens anda.

Citat:
USAID has referred 101 current or former UNRWA staff members to the US State Department for suspension or disbarment over their role in the October 7 massacre and/or affiliation with Hamas, USAID’s Office of Inspector-General reported last week.

School principals, teachers, security personnel, attendants, psychosocial counselors, and medical professionals employed by UNRWA (United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East) were among those referred.

För den trådturk som inte kan läsa avancerade engelska ord kommer här svensk förklaring:

Citat:
En amerikansk myndighetsgranskning har upptäckt att 101 personer som jobbar (eller har jobbat) för FN i Palestina misstänks för att ha hjälpt Hamas eller varit med i attackerna den 7 oktober. Myndigheten kräver nu att USA:s regering agerar och stänger av dessa personer från allt samarbete. Bland de utpekade finns allt från lärare och rektorer till läkare och vakter.

https://www.jpost.com/middle-east/article-898840
Senast redigerad av Petronius 2026-06-12 kl. 17:10.
Citera
2026-06-12, 17:29
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:

Den har du inte läst? Israel har ej återkommit med bevis trots upprepade förfrågningar från UNWRA, och uppsägningarna är inte att se som en bekräftelse på anklagelserna mot dom.
Vi som följt denna fråga mins att medier som SVT försökte få oss att tro att Israel inte hade bevis och skrev artiklar om detta. Det blev SVT fällda för i granskningsnämnden. Kanske den tron stannat kvar hoss svagbegåvade?

Händelsen var att Israel delade bevis med FN men ville inte ge bevis direckt till UNRWA.

Så hittade de på att Israel inte hade bevis alls.

Här är en artikel om att SVT blev fällda för detta
https://www.journalisten.se/nyheter/svt-hade-fel-om-rapport-om-fns-terrorkopplingar/

Det är väl samma sak nu som då. Israel ger bevis till FN men inte direckt till UNRWA. Så UNRWA fortsätter och vill se bevisen men får inte ta del av dessa. Betyder ju inte att det inte finns bevis, bara att Israel ger dem till FN och inte UNRWA.
Citera
2026-06-12, 17:37
Medlem
Citat:
FN skriver naturligtvis inte rakt ut att man sparkar 70 terrorister eftersom ett sådant medgivande skulle innebära UNWRAs undergång. Men sparkandet av dessa 70 terrorister är en direkt följd av avslöjandet i trådstarten. Det är uppenbart för alla som inte verkar i den turkiska nyfascismens anda.

Jag brinner inte för att rentvå UNWRA, men ditt inlägg blev sådär trovärdigt efter att din bevisföring bestod av en länk som sa raka motsatsen mot det du påstod.

"Du har en dold agenda" höll jag på att skriva, men den är inte särkilt dold.
Citera
2026-06-12, 17:40
Medlem
Citat:
Jag brinner inte för att rentvå UNWRA, men ditt inlägg blev sådär trovärdigt efter att din bevisföring bestod av en länk som sa raka motsatsen mot det du påstod.

"Du har en dold agenda" höll jag på att skriva, men den är inte särkilt dold.

Jag förstår att du som turk har svårt med läsförståelsen.

Länken visade att de 70 har sparkats. Trådstarten visar att de sparkas pga terrorkopplingar. Jag gav dig också en länk som visade att drygt 100 UNWRA terrorister i dagarna pekades ut som terrorister av USIAD och det är därför de fick sparken.
Citera
2026-06-12, 17:47
Medlem
Citat:
Jag förstår att du som turk har svårt med läsförståelsen.

Länken visade att de 70 har sparkats. Trådstarten visar att de sparkas pga terrorkopplingar. Jag gav dig också en länk som visade att drygt 100 UNWRA terrorister i dagarna pekades ut som terrorister av USIAD och det är därför de fick sparken.

Jo men jag som nordbo i rakt nedstigande led från Olof Skötkonung har högre krav på bevisföring än indiciekedjor. Vet att det är good enough för er indoktrinerade israeliska nationalister, men jag kräver mer innan jag fäller.

Dom är inte på något sätt friade heller, men det vi ser här är politik och inte juridik. Låt oss inte blanda ihop dessa två.
Citera
2026-06-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Vi som följt denna fråga mins att medier som SVT försökte få oss att tro att Israel inte hade bevis och skrev artiklar om detta. Det blev SVT fällda för i granskningsnämnden. Kanske den tron stannat kvar hoss svagbegåvade?

Händelsen var att Israel delade bevis med FN men ville inte ge bevis direckt till UNRWA.

Så hittade de på att Israel inte hade bevis alls.

Här är en artikel om att SVT blev fällda för detta
https://www.journalisten.se/nyheter/svt-hade-fel-om-rapport-om-fns-terrorkopplingar/

Det är väl samma sak nu som då. Israel ger bevis till FN men inte direckt till UNRWA. Så UNRWA fortsätter och vill se bevisen men får inte ta del av dessa. Betyder ju inte att det inte finns bevis, bara att Israel ger dem till FN och inte UNRWA.

Jag tror ingenting, jag dömer inte innan jag VET. Att SVT blev fällda av granskningsnämnden för felaktig rapportering om UNWRA är knappast någonting som bevisar att de 70 uppsägningarna skedde på korrekta juridiska grunder och inte av politisk press.

Men kasta fram bevisen då.
Citera
2026-06-12, 18:18
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Jag tror ingenting, jag dömer inte innan jag VET. Att SVT blev fällda av granskningsnämnden för felaktig rapportering om UNWRA är knappast någonting som bevisar att de 70 uppsägningarna skedde på korrekta juridiska grunder och inte av politisk press.

Men kasta fram bevisen då.
Oja. USA delar sina bevis med FN och med mig, så jag sitter självklar på dessa.

Nej, men du gjorde samma fel som SVT. Hänvisar att UNRWA inte fått se några bevis och då kommer fram till att det saknas bevis. Det betyder ju bara att man inte vill dela bevis med dem. Man har ju delat bevis med FN. I början då efter 7 oktober sparkade FN 19 eller vad de var efter ha fått bevis av Israel och nu sparkas det igen. UNRWA har aldrig fått se några bevis. Så det blir konstigt av dig att skriva kolla de har inte fått se bevis, alltså finns det inga bevis. När andra har fått ta del av bevisen.

Men om det nu inte finns några bevis borde ju FN kunna släppa på immuniteten för dessa UNRWA anställda så att de kan åtalas. Då kommer vi ju alla kunna se om UNRWA är oskyldiga.

Även UN Watch har gjort rapporter om detta. Där de kartlagt hur lärare på UNRWA delade online inlägg rätt efter attaken och annat.

Här du tagit del av det som kommit fram? Frågan är inte om UNRWA har anställda som var delaktiga eller djupt uppskattade attaken utan hur djupt detta går. Att de har det är självklart men hur utbrett är det?

Även höll ju UNRWA anställd israelisk gisslan.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-12 kl. 18:30.
Citera
2026-06-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Oja. USA delar sina bevis med FN och med mig, så jag sitter självklar på dessa.

Nej, men du gjorde samma fel som SVT. Hänvisar att UNRWA inte fått se några bevis och då kommer fram till att det saknas bevis. Det betyder ju bara att man inte vill dela bevis med dem. Man har ju delat bevis med FN. I början då efter 7 oktober sparkade FN 19 eller vad de var efter ha fått bevis av Israel och nu sparkas det igen. UNRWA har aldrig fått se några bevis. Så det blir konstigt av dig att skriva kolla de har inte fått se bevis, alltså finns det inga bevis. När andra har fått ta del av bevisen.

Men om det nu inte finns några bevis borde ju FN kunna släppa på immuniteten för dessa UNRWA anställda så att de kan åtalas. Då kommer vi ju alla kunna se om UNRWA är oskyldiga.

Även UN Watch har gjort rapporter om detta. Där de kartlagt hur lärare på UNRWA delade online inlägg rätt efter attaken.

Här du tagit del av det som kommit fram? Frågan är inte om UNRWA har anställda som var delaktiga eller djupt uppskattade attaken utan hur djupt detta går. Att de har det är självklart men hur utbrett är det?

Även höll ju UNRWA anställd israelisk gisslan.

Du får det att låta som att SVT blev fällda för att dom sa att det inte fanns bevis trots att det fanns bevis. Det stämmer inte. SVT antydde att en rapport där som visade att UNWRA hade robusta regelverk för att säkerställa sin objektivitet, de facto betydde att Israel inte hade fog för sina anklagelser om UNWRA-anställda med Hamaskopplingar.

Det var felaktigt, rapporten om Hamaskopplingarna var inte klar än:

Citat:
Problemet var att rapporten inte alls undersökt Israels anklagelser mot UNRWA, utan huruvida UNRWA har robusta rutiner för att säkerställa att organet är neutralt. Utredningen av terrorkopplingarna genomförs av FNs kontor för interna tillsynstjänster, och den rapporten var inte klar vid sändningstillfället.

Vad den sen visade sig innehålla kan vi bara spekulera i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in