2026-06-10, 15:50
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Jultrollet och tack för ditt senaste svars-inlägg till
IBS-tråden.

Trevligt att ha fått läst i ditt senaste inlägg att din sömn under natten varit tillfredsställande, jag hoppas att du fortsättningsvis kommer att få ha god nattsömn.

Beträffande just Obstipations-problem så vill jag få framfört följande enligt nedan skrivet.

[ Obstipation ] sammanpackade Faeces-klumpar som bildats inom Grovtarmen och som har blivit över-absorberade på vätska och sålunda blivit torra leder till att Faeces-klumparna faller i sär i mindre små klumpar och sålunda då ligger utspridda inom Rékum-kanalen och detta, vilket i sin tur leder till att Tónusen minskar kraftigt för en Neuronál signalering till tömnings-reflex, vilket slutligen leder till svårigheter att kunna frigöra Rékum från Faeces-innehållet.

En annan typ av Obstipations-problem är en så kallad
[ Neuronal-Motórisk och Dysfunktionell Obstipation ] vilket innebär att Cólons Neuronála Motorik går in med för låga Neuronála in-signaler till Grovtarmens glatta muskel-celler detta, vilket innebär att Khýmus-faeces uppehåller sig under en längre tid än normalt inom Cólon Sigmoidéum och sålunda inte transporteras till Réktum under en normal och, Neuronál Tarm-hastighet, eller dygns-hastighet, detta ökar också Tónusen inom Sigmoidéum, vilket leder till obehagskänslor hos individen.

Jag har ett mycket effektiv tillvägagångssätt för att kunna tömma Réktum vid Obstipations-problem och där Faeces fallit sönder i mindre uttorkade klumpar och som då orsakar tömnings-svårigheter på grund av utebliven normal Rektál tömnings-Tónus.

Utövar det ovan skrivna, så har jag också ett effektivt tillvägagångssätt för att kunna tömma och rengöra Cólons Sigmoidéum-slynga, vilket är en metod, som man som individ, successivt måste vänja sig vid, detta på grund av att det krävs en högre vatten-inmatning än vid en vanlig Rektál Faeces-tömning.

Den typ av Obstipations-problem och som jag i första hand menar, det är, att du skall kunna uppleva och känna att det finns Faeces inom Réktum men som inte går att krysta ut och tömmas på ett normalt och avslappnande sätt på grund av att Faeces har sönderfallit i mindre klumpar och sålunda inhiberar en normal tömnings-reflex, detta kallas för
[ Rektál Hypo-Tónus ]

Jag kommer senare framåt i denna IBS-tråden att beskriva detaljerat om hur du skall tillvägagå när du vid Obstipations-besvär och på ett smidigt och effektivt sätt rengör och tömmer Réktum-kanalen från uttorkad och sönderfallen Faeces.

Jag kommer också att med hjälp av en detaljerad beskrivning låta dig förstå hur du skall tillvägagå om du vill rengöra Cólons Sigmoidéum-slynga och sålunda få den fri från lagrad
Khýmus-Faeces, vilket är en fantastisk befrielse och upplevelse när en sådan typ av rengöring blivit avklarad.

Fråga till @jultrollet ... Upplever du, att du under den sista tiden har lyckats med att uppnå en bättre menal status och sålunda funnit dig en mera tillfredsställande och harmonisk tillvaro i ditt liv ... ?

Mvh/@JokerMannen
Hej!

Ja, det är en tydlig skillnad. Den här veckan är extra stressig och tidigare hade min mage definitivt reagerat negativt på det, men än så länge har den hängt med snällt på färden.

Vi med IBS drabbas ofta av svår förväntansångest på grund av tidigare dåliga magerfarenheter, eller för att man tror att man ska få magproblem i vissa situationer. När man är lugnare rent generellt känns det lättare att se positivt på det som ska ske istället, och att allt löser sig till det bästa. Som Neil Armstrong klokt menade: att oro inför framtiden bara stjäl det fokus och den energi man behöver för att lösa problemen när de väl uppstår. Lättare sagt än gjort för vissa av oss men det går ju att jobba på det i alla fall.
Citera
2026-06-11, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Hej!

Ja, det är en tydlig skillnad. Den här veckan är extra stressig och tidigare hade min mage definitivt reagerat negativt på det, men än så länge har den hängt med snällt på färden.

Vi med IBS drabbas ofta av svår förväntansångest på grund av tidigare dåliga magerfarenheter, eller för att man tror att man ska få magproblem i vissa situationer. När man är lugnare rent generellt känns det lättare att se positivt på det som ska ske istället, och att allt löser sig till det bästa. Som Neil Armstrong klokt menade: att oro inför framtiden bara stjäl det fokus och den energi man behöver för att lösa problemen när de väl uppstår. Lättare sagt än gjort för vissa av oss men det går ju att jobba på det i alla fall.

Hej @Jultrollet

Du svarade inte på min tidigare skrivna fråga till dig beträffande just Obstipations-problem.

Jag undrade följande sagt, när du upplever problem med Obstipation känner du då att Réktum-kanalen är fylld med Faeces men som du då inte lyckas med att krysta ut på ett normalt och avslappnande sätt ... ?

Sedan undrar jag också utöver det ovan skrivna samt beträffande [ Mältat Korn ] Hur gick det, har du prövat att göra mältad korngröt och sedan äta den som frukostmål, om nu så varit fallet så undrar jag hur du och din mage samt dina tarmar reagerade på den mältade korngröten ... ?

Hur och på vilket sätt upplever du att din vardag under den sista tiden har varit ovanligt stressig än i jämförelse med tidigare dagar sett ... ?

Hur har du haft det med dina Tinnitus-problem under de sista dagarna som gått ... ? ... Har syrsorna eller myrorna varit skonsamma eller har dom varit mera påfrestande ... ?

När du upplever att du får problem med hjärtklappning följer du då mitt tidigare råd som jag gav dig, det vill säga, att du går och lägger dig en stund på din säng och vilar din kropp i minst 15 minuter innan du sedan reser dig upp och fortsätter med dina dagliga aktiviteter ... ?

Hur har det varit med dina yrsel-problem och då även dina Nauséa-besvär under de sista dagarna som gått ... ?

När du upplever framför allt sagt beträffande Nauséa-besvär så undrar jag om du har reflekterat över i vilket samband som Nauséan uppstår ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-06-11, 07:22
Medlem
Citat:
Se om du kan få tag i boken Brödrevolutionen av Erica Landin-Löfving på ditt bibliotek eller på second hand. Den beskriver precis det du skriver och att fler och fler reagerar negativt på fabriksbakat bröd men ofta kan äta hembakat på stenmalet mjöl utan problem. Tror att Limbacka kvarn har stenmalet om jag inte minns tokigt. Jäsning, mjölsort och malmetod gör väldigt stor skillnad för hur kropp och tarmar reagerar på brödet, och hon har själv haft stora problem med sin mage innan hon förstod varför.

Själv reagerar jag på fruktanerna i vetemjöl och mår pyton av glutenfritt bröd, så nu skippar jag alla spannmål och pseudospannmål för att ge tarmarna lite lugn och ro. Om en tid kanske jag experimenterar lite med hembakat i små doser igen och se vad som händer.

Det finns verkligen så mycket som du kan äta som din kropp mår bra av. =)
Man får lära sig att skippa bröd helt. Din kropp är inte gjord för att äta bröd från början så det är därför du får problem. Att du försöker gång efter gång är ett beroende som kommer från kolhydraterna. Du tänker ju inte samma sak om kött och kött får du ju inga problem av alls.
Det är företagen inom industrin som är smarta och får människor beroende. Det är buisiness! Ingen blir rik på att vara bonde så man tillverkar billig mat med tillsatser och säljer till samma kilopris som kött...
Citera
2026-06-11, 18:54
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet

Du svarade inte på min tidigare skrivna fråga till dig beträffande just Obstipations-problem.

Jag undrade följande sagt, när du upplever problem med Obstipation känner du då att Réktum-kanalen är fylld med Faeces men som du då inte lyckas med att krysta ut på ett normalt och avslappnande sätt ... ?

Sedan undrar jag också utöver det ovan skrivna samt beträffande [ Mältat Korn ] Hur gick det, har du prövat att göra mältad korngröt och sedan äta den som frukostmål, om nu så varit fallet så undrar jag hur du och din mage samt dina tarmar reagerade på den mältade korngröten ... ?

Hur och på vilket sätt upplever du att din vardag under den sista tiden har varit ovanligt stressig än i jämförelse med tidigare dagar sett ... ?

Hur har du haft det med dina Tinnitus-problem under de sista dagarna som gått ... ? ... Har syrsorna eller myrorna varit skonsamma eller har dom varit mera påfrestande ... ?

När du upplever att du får problem med hjärtklappning följer du då mitt tidigare råd som jag gav dig, det vill säga, att du går och lägger dig en stund på din säng och vilar din kropp i minst 15 minuter innan du sedan reser dig upp och fortsätter med dina dagliga aktiviteter ... ?

Hur har det varit med dina yrsel-problem och då även dina Nauséa-besvär under de sista dagarna som gått ... ?

När du upplever framför allt sagt beträffande Nauséa-besvär så undrar jag om du har reflekterat över i vilket samband som Nauséan uppstår ... ?

Mvh/@JokerMannen
Hoppsan, det missade jag.

1. Jo, det händer men det är oftare som att stoppet blir längre upp så att säga.
2. Inte vågat mig på det ännu. Ska se om jag kan testa det om någon vecka.
3. Det är en del hantverkare som ska komma och gå och fixa saker. Inte så kul att kanske vara sjuk och sitta på toa när rörmokaren ska dyka upp.. Då blir det lätt att man stressar upp sig.
4. Förutom sedan i går kväll har det varit helt okej med tinnitusen den senaste tiden, men då kom hela gänget syrsor tillbaka och parkerade sig. Ett litet tecken på stress kanske och jag tycker det börjar lugna sig nu.
5. Ja, jag följer ditt råd när det inträffar. Det hjälper fint!
6. Lite yr i går som nog hänger ihop med nr 4 ovan. Illamåendet dyker fortfarande upp ibland men är mildare och mer hanterbart.
7. Jag försöker hitta en gemensam nämnare. Om det är något jag ätit, ätit för mycket eller för lite, vad jag druckit, druckit för lite, sömnen, om det är något med örat just den dagen, stress, spänd nacke.. men jag får inte riktigt grepp om det.
Citera
2026-06-11, 19:10
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det finns verkligen så mycket som du kan äta som din kropp mår bra av. =)
Man får lära sig att skippa bröd helt. Din kropp är inte gjord för att äta bröd från början så det är därför du får problem. Att du försöker gång efter gång är ett beroende som kommer från kolhydraterna. Du tänker ju inte samma sak om kött och kött får du ju inga problem av alls.
Det är företagen inom industrin som är smarta och får människor beroende. Det är buisiness! Ingen blir rik på att vara bonde så man tillverkar billig mat med tillsatser och säljer till samma kilopris som kött...
Ja, du har så rätt i det. Just frukostmackan var svårast att sluta med för den har ju hängt med sedan barnsben, och man kan ju längta ihjäl sig ibland efter ett par rostade bröd, men jag vet att jag blir dålig, illamående och uppsvälld så det är inte värt det.

Hittade förresten tråden där ni diskuterar sådant med många bra tips. Den ska jag följa och hänga med i. (FB) Äta något annat än kött för att bli bra i magen?
Citera
2026-06-12, 12:10
Medlem
Hej @Jultrollet

Jag har en liten fråga till dig som är kopplat till dina Mag-
och Tarm-besvär.

Jag undrar, tål du att äta kokt potatis och därtill sagt så undrar jag också om du tål att dricka vanlig standard
filmjölk ... ?

Om så nu är fallet att du tål att äta kokt potatis och dricka vanlig standard filmjölk, så har jag ett litet bra förslag till dig som jag då vill att du prövar.

Jag tillägger också till det ovan skrivna med frågan om du
tål att konsumera ett bordsmargarin av märket [ Becel ] i blå plastförpackning ... ?

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-06-12 kl. 12:12.
Citera
2026-06-12, 13:01
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet

Jag har en liten fråga till dig som är kopplat till dina Mag-
och Tarm-besvär.

Jag undrar, tål du att äta kokt potatis och därtill sagt så undrar jag också om du tål att dricka vanlig standard
filmjölk ... ?

Om så nu är fallet att du tål att äta kokt potatis och dricka vanlig standard filmjölk, så har jag ett litet bra förslag till dig som jag då vill att du prövar.

Jag tillägger också till det ovan skrivna med frågan om du
tål att konsumera ett bordsmargarin av märket [ Becel ] i blå plastförpackning ... ?

Mvh/@JokerMannen
Hej!

Jadå, kokt potatis går bra i mindre mängder. Standardfilmjölk har jag inte druckit på åratal så det vet jag inte längre, ofta fick jag halsbränna och lite stökiga diarréer även av laktosfri fil och yoghurt, men nu provade jag små portioner laktosfri A-fil för en tid sedan för att blanda ner Vi-Siblin i och det gick bra. Becel har jag aldrig provat.

Sov som en sten i natt och syrsorna är borta igen till myrornas glädje.
Citera
2026-06-13, 07:16
Medlem
Citat:
Hej!

Jadå, kokt potatis går bra i mindre mängder. Standardfilmjölk har jag inte druckit på åratal så det vet jag inte längre, ofta fick jag halsbränna och lite stökiga diarréer även av laktosfri fil och yoghurt, men nu provade jag små portioner laktosfri A-fil för en tid sedan för att blanda ner Vi-Siblin i och det gick bra. Becel har jag aldrig provat.

Sov som en sten i natt och syrsorna är borta igen till myrornas glädje.

Hej @Jultrollet och tack för ditt senaste svars-inlägg till IBS-tråden.

Jag vill både rekommendera dig och föreslå dig följande sagt enligt nedan skrivet.

Jag rekommenderar dig, att du under en veckas tid ställer
in dig på att enbart konsumera kokta potatisar i kombination med [ Becel's ] bordsmargarin i blå plastförpackning samt därtill också [ A-fil-mjölk ] och en knäckebröds-skiva av märket [ Wasa Surdeg Flerkorn ] med smör och [ Präst-ost ]

Koka 7 till 8 medelstora potatisar i en kastrull med vatten under en tid av minst 20 minuter.

Skala potatisarna och sedan klyfta varje potatis i först, två halvor, därefter skall du sedan ytterligare dela varje potatis-halva i två nya klyft-halvor och, så att du sålunda får fyra potatis-klyftor av en eller varje skalad potatis, det vill säga, åtta stycken medelstora potatisar skall ge dig totalt 32 potatis-klyfts-halvor.

Efter det, att du har skalat dina potatisar och sedan klyftat varje potatis i fyra separata klyftor så sköljer du två potatis-klyftor per gång under rinnande och ljummet kranvatten för att sedan därefter placera dem i kastrullen med kallt kranvatten.

Låt sedan potatisarna koka på spisplattan på full värme under en tid av minst 20 minuter och, under tiden som kokningen sker så tar du och skummar av potatis-vattnet lite då och då med hjälp av en matsked och kopp.

När koktiden är avslutad, tag ett lock och placera på toppen av kastrullen och lämna då en liten öppnad springa i lockets kanter och vänd på kastrullen över diskhon och låt tappa ut kokvattnet.

Tag bort locket ifrån kastrullen och tag sedan fram en tallrik och en matsked, lägg upp några heta och rykande potatisar på tallriken och placera därefter en stor matskeds-klick med Becel smör ovanpå på de heta potatisarna, fortsätt sedan med att placera några ytterligare potatisar ovanpå de första upplagda potatisarna.

Becel-margarinet kommer att smälta och rinna ner på tallriken under de kokta potatisarna och skall fungera som en sås till potatisarna, vilket ger en underbar smakupplevelse.

Gör så här, ät potatisarna tillsammans med smöret i lugn och ro samt på ett njutbart sätt, till potatisarna gör du dig en knäckebröds-smörgås med smör och 3 till 4 tjocka skivor med prästost ovanpå din smörgås.

Till det ovan sagda skall du dricka 2,5 deciliter A-fil en stund efter det att du har ätit några kokta potatisar med smör-sås och, drick de 2,5 deciliter A-filen i ett enda svep, fortsätt sedan med att äta upp de resterande potatisarna på tallriken och avsluta med ytterligare 2,5 deciliter A-fil.

Dela upp potatis-ätandet i två omgångar eller vid två olika tillfällen under dagen, till exempel, ät först hälften av potatisarna vid första tillfället och då, tillsammans med ett knäckebröd med smör och prästost samt totalt 5 deciliter
A-fil-mjölk.

Vänta sedan därefter mellan 4 till 5 timmar och ät sedan den resterande delen av de kokta potatisarna och, då du endast konsumerar 2,5 deciliter A-fil-mjölk och utan något knäckebröd.

Jag rekommenderar samt föreslår dig, att du under en veckas tid enbart konsumerar kokta potatisar, ett knäckebröd med smör och prästost samt totalt 7,5 deciliter A-fil-mjölk per dag och dygn och inte därutöver.

Drick vanligt kranvatten under dagen när du känner för det.

Jag vill rekommendera dig detta enligt ovan skrivet för att du skall kunna få reda på hur din Magsäck och dina Tarmar kommer att reagera samt, hur du kommer att må med hjälp av denna föda.

Kokta potatisar i kombination med smör har en mycket gynnsam och tillika även en skonsam effekt hos både Magsäcken och det resterande Tarm-systemet samt, att Faeces får en bra konsistens.

Beträffande kokta potatisar och snabba kolhydrater skall du inte ta på för stort allvar, därför att kroppen är väldigt bra och effektiv på att kunna reglera sina blodsocker-nivåer.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-06-13 kl. 07:21.
Citera
2026-06-13, 14:41
Medlem
Hej @Jultrollet

Jag hoppas att du har läst dagens tidigare skrivna och postade inlägg om kokta potatisar, Becel's bordsmargarin,
A-fil-mjölk, knäckebröd, smör och präst ost.

Nu följer två stycken frågor till dig vilka du mer än gärna får svara på senare framåt.

När du upplever Mag- och Tarm-besvär så undrar jag
följande, vilket av de tre olika vilolägen finner du då mest tillfredsställande ( A ) på din högra kropps-sida, ( B ) på din vänstra kropps-sida och/ eller ( C ) vilandes på ditt
ryggläge ... ?

När du upplever eller har besvär med din Kardiála funktion så undrar jag följande, vilket av följande tre olika vilolägen finner du då mest tillfredsställande, ( A ) vilandes på din högra kropps-sida, ( B ) vilandes på din vänstra kropps-sida och/ eller ( C ) vilandes på ditt ryggläge ... ?

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-06-13 kl. 14:46.
Citera
2026-06-14, 08:23
Medlem
Hej @Jultrollet

Beträffande dina ibland uppkomna besvär med intensiv klåda på dina undeben.

Den intensiva [ unerbens-hudklådan ] som du tidigare berättat och beskrivit om i ett av dina skrivna och postade inlägg är mycket sannolikt konnekterat till dina Mag- och Tarm-problem, vilket är en ganska vanlig och förekommande reaktion inifrån kroppen som har med [ Gallsyrorna ] att göra när Tarmen inte på ett normalt sätt kan absorbera och återtaga Gallsyrorna.

Jag rekommenderar dig att du köper dig en tub med
[ Idomin-Salva ] och ett paket med [ Salvequick plåster ]
[ Textile Elastic 75 centimeter ] det är ett långt plåster som du sedan själva kan klippa till anpassningsbara bitar för att sålunda få en perfekt passform över det hud-kliande underbens-området.

Tag först, och känn efter lätt, med ditt långfinger på underbenets hud för att sålunda lokalisera var klådan befinner sig och därefter klipper du till en passande plåster-bit, tag sedan rikligt med Idomin-Salva som en utspridd tjock sträng på plåstrets tygstycke och, slutligen på-placerar du plåstret i helst, en vertikal riktning, över det underbens-området som avger klådan.

Efter det, att du på-placerat plåstret över det kliande underbens-området så skall du låta plåster-biten sitta kvar i flera dagar men, bara om den själv lossnar så byter du till en ny plåster-bit.

I förebyggande syfte eller också som efterbehandling, så rekommenderar jag dig att du använder [ Nivea Care Cream ] en vit burk innehållande 200 ml Cream, denna typ av hudkräm är mycket effektiv och lindrande samt läkande vid just denna typen av underbens-hudklåda.

Det är vanligt förekommande, att individer med Mag- och Tarm-problem som till exempel: IBS eller IBD besväras av just intensiv hudklåda på underbens-områdena från och till, vilket beror på Gallsyre-absorptions-problem.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-06-15, 16:27
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet

Jag hoppas att du har läst dagens tidigare skrivna och postade inlägg om kokta potatisar, Becel's bordsmargarin,
A-fil-mjölk, knäckebröd, smör och präst ost.

Nu följer två stycken frågor till dig vilka du mer än gärna får svara på senare framåt.

När du upplever Mag- och Tarm-besvär så undrar jag
följande, vilket av de tre olika vilolägen finner du då mest tillfredsställande ( A ) på din högra kropps-sida, ( B ) på din vänstra kropps-sida och/ eller ( C ) vilandes på ditt
ryggläge ... ?

När du upplever eller har besvär med din Kardiála funktion så undrar jag följande, vilket av följande tre olika vilolägen finner du då mest tillfredsställande, ( A ) vilandes på din högra kropps-sida, ( B ) vilandes på din vänstra kropps-sida och/ eller ( C ) vilandes på ditt ryggläge ... ?

Mvh/@JokerMannen
Hej!

Jadå, jag har läst. Tror du att det skulle gå bra att byta Becel mot Bregott med tillägg av lite linfröolja? Becel verkar innehålla kokosolja och jag fick en rätt kuslig reaktion mot kokos i julas, så jag skulle helst vilja undvika det för säkerhets skull.

På fråga 1 blir svaret C. Helst med vänster ben något böjt och vikt utåt med foten under höger bens knäveck. På fråga 2 får det bli B eller C. Är hjärtklappningen jobbig är det nog C som känns bäst.

Citat:
Hej @Jultrollet

Beträffande dina ibland uppkomna besvär med intensiv klåda på dina undeben.

Den intensiva [ unerbens-hudklådan ] som du tidigare berättat och beskrivit om i ett av dina skrivna och postade inlägg är mycket sannolikt konnekterat till dina Mag- och Tarm-problem, vilket är en ganska vanlig och förekommande reaktion inifrån kroppen som har med [ Gallsyrorna ] att göra när Tarmen inte på ett normalt sätt kan absorbera och återtaga Gallsyrorna.

Jag rekommenderar dig att du köper dig en tub med
[ Idomin-Salva ] och ett paket med [ Salvequick plåster ]
[ Textile Elastic 75 centimeter ] det är ett långt plåster som du sedan själva kan klippa till anpassningsbara bitar för att sålunda få en perfekt passform över det hud-kliande underbens-området.

Tag först, och känn efter lätt, med ditt långfinger på underbenets hud för att sålunda lokalisera var klådan befinner sig och därefter klipper du till en passande plåster-bit, tag sedan rikligt med Idomin-Salva som en utspridd tjock sträng på plåstrets tygstycke och, slutligen på-placerar du plåstret i helst, en vertikal riktning, över det underbens-området som avger klådan.

Efter det, att du på-placerat plåstret över det kliande underbens-området så skall du låta plåster-biten sitta kvar i flera dagar men, bara om den själv lossnar så byter du till en ny plåster-bit.

I förebyggande syfte eller också som efterbehandling, så rekommenderar jag dig att du använder [ Nivea Care Cream ] en vit burk innehållande 200 ml Cream, denna typ av hudkräm är mycket effektiv och lindrande samt läkande vid just denna typen av underbens-hudklåda.

Det är vanligt förekommande, att individer med Mag- och Tarm-problem som till exempel: IBS eller IBD besväras av just intensiv hudklåda på underbens-områdena från och till, vilket beror på Gallsyre-absorptions-problem.

Mvh/@JokerMannen
Okej, ja det är tack och lov sällan det här fenomenet dyker upp men det är gott irriterande när det väl händer. Just nu är det lugnt men jag har allt utom Niveakrämen hemma så jag ska prova det och se om det hjälper.
Citera
2026-06-16, 17:07
Medlem
Citat:
Hej!

Jadå, jag har läst. Tror du att det skulle gå bra att byta Becel mot Bregott med tillägg av lite linfröolja? Becel verkar innehålla kokosolja och jag fick en rätt kuslig reaktion mot kokos i julas, så jag skulle helst vilja undvika det för säkerhets skull.

På fråga 1 blir svaret C. Helst med vänster ben något böjt och vikt utåt med foten under höger bens knäveck. På fråga 2 får det bli B eller C. Är hjärtklappningen jobbig är det nog C som känns bäst.

Okej, ja det är tack och lov sällan det här fenomenet dyker upp men det är gott irriterande när det väl händer. Just nu är det lugnt men jag har allt utom Niveakrämen hemma så jag ska prova det och se om det hjälper.

Hej @Jultrollet och tack för ditt senaste svars-inlägg till
IBS-tråden, det alltid lika trevligt att få diskutera med dig om allt vad som har med Mag- och Tarm-problem att göra dessutom sagt, så tycker jag att du alltid skriver och postar snygga inlägg till IBS-tråden

Givet vis så går det alldeles utmärkt att använda sig utav bordsmargarinet [ Bregott ] istället för det andra bordsmargarinet [ Becel ] som jag tidigare rekommenderade
dig att använda till dina kokta potatisar.

Jag rekommenderar dig enligt det ovan skrivna, att du ställer in dig under en tid av 7 dagar med att enbart och dagligen samt uppdelat vid två olika tillfällen konsumerar kokta potatisar i kombination med A-fil-mjölk och att du vid den första måltiden tillägger en knäckebröds-skiva med smör och prästost.

Obs ! ... Knäckebrödet skall vara [ Surdeg och Flerkorn ] av märket [ Wasa ]

Skala dig varje dag 8 medelstora potatisar vilka du klyver vardera i fyra stycken halvor och sedan delar upp potatis-ätandet under dagen vid två olika måltids-tillfällen samt med 4 till 5 timmars mellanrum från den första måltiden till den andra och slutliga måltiden för dagen.

Vid den första potatis-måltiden konsumerar du totalt 5 deciliter A-fil-mjölk samt vid den andra och sista måltiden för dagen med 2,5 deciliter A-fil-mjölk.

Pröva detta under en tid av 7 dagar för att sålunda få reda på hur din Magsäck och dina Tarmar kommer att reagera och fungera.

Om det nu blir så, att du vill följa denna, min rekommendation, så kommer det att bli väldigt intressant för mig att senare framåt få läsa hur du upplevde och hur din Magsäck och dina Tarmar reagerat.

Vatten och Apelsin-juice eller Grapefrukt-juice kan du dricka under dagen men, för att uppnå bästa möjliga effekt, använd endast rent kranvatten.

Obs ! ... Glöm inte bort, att lägga några rejäla matskedar Bregott på dina då nykokta och varma potatisar som skall fungera som en sås till potatisarna, däremot sagt, så behöver du inte använda något smör vid det andra och slutliga potatis-ätandet, men om du vill och känner för det, så kan du smälta lite Bregott vid det andra tillfället när du då äter dina resterande potatisar, bara häll det varma och smälta smöret över dina potatisar när du då skall äta den resterande delen av potatisarna.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-06-16 kl. 17:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in