Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
SD har förändrats men det är också därför de sitter där de gör idag.
Man kan inte få makt i sverige idag genom att vara för rasistisk utan man måste helt enkelt hålla sig till vad den breda massan tycker och faktiskt kan samarbeta med.
Se på AfS, de kommer heller aldrig komma någon vart så länge de kör sin stil.
Riksdag och regering handlar alltid om att förhandla och kompromissa för att få makt och kanske få igenom några av de frågor man har på sin lista.
Sen finns alltid ett gäng punkter på listan som man skriver dit för att visa sin ståndpunkt och förhoppningsvis få några väljare till som tycker det är helt rätt men i slutändan så är det bara en papperstiger.
Man tycker ändå att folk här på FB som ändå ska vara över 18 år borde förstå hur detta fungerar men man blir förvånad om och om igen.
Jag har inte röstat på SD i 4 val hitintills för att SD skulle bli Moderaternas tama röstboskap och dumpa sina tidigare värderingar angående välfärden.
Självklart så måste man ge och ta i förhandlingar, men i Tidö samarbetet så har SD mest gett och inte tagit.
Att SD satt en fd Moderat Gustav Gellerbrant att förhandla om SD frågor i Tidöavtalet säger väl allt!
Tidös viktigaste frågor har redan genomförts, det gjordes tidigt i mandatperioden.
Men SDs frågor skall utredas och och om dom överhuvudtaget genomförs är dom fulla av undantag och urvattnade.
Nu senast så drogs SDs förslag om fängelse för 13 åriga hyrda mördare in, innan dess så ändrades villkoren i den sk Tonårsutvisningarna.
Där har jag lite mer förståelse än i dom andra fallen.
Men ännu värre är att skärpningen av arbetskraftsinvandringen blev totalt verkningslös.
Nästan alla yrken du kan tänka dig undantogs från kravet.
T om Sossarna kritiserar Tidö för att reglerna är för generösa!
Skandal att sossarna har hårdare regler för arbetskraftsinvandring än en regering som utan SD aldrig ens funnits.
Jag vill inte att SD väljare skall bli sossar, jag vill att SD skrapar upp dom sista resterna av sina kulor och går till val som ensamt parti och gör upp med både S och M.
Givetvis med en annan förhandlare än Gustav Gellerfeldt.
SD kan ju låna en förhandlare från MP som trots sina få procent lyckades få igen mycket av sina frågor med sossarna.
Om SD har ändrat sig så är det väl inte konstigt att SD väljare också gör det?
Det borde väl alla fatta.
ÖP blir nog en form av en proteströst från besvikna SD väljare.