2026-06-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Det jag tycker suger är hela den här ”underkastelse-grejen”. Vilka är är det som ska ge vika, gästerna eller vi?
Jag tycker det går rätt bra att samexistera med kvinnor i slöja. De har aldrig gjort mig nåt.
Citera
2026-06-12, 09:28
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingsoffa
Det är inte vanliga kläder, sluta försvara kvinnoförtryck

Tänk lite.
De män som vill förtrycka, de kommer ju att göra det även om det finns ett slöjförbud, eller hur?
Om SD vill bekämpa förtryck av muslimska kvinnor så bör man ju rikta in sig på männen som förtrycker. Men det gör man inte.
Citera
2026-06-12, 09:30
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag tycker det går rätt bra att samexistera med kvinnor i slöja. De har aldrig gjort mig nåt.

Vem ska då hjälpa de svenska kvinnorna när det nya påbudet är att alla ska bära slöja?

Kvinnorna har flyttat hit av någon anledning?

Minns ett reportage från Iran, där kvinnorna sökte sig till parker utanför Teheran för kunna ta av sig slöjan en stund.

De är väl som alla kvinnor, de vill vara lite fina ibland?
Citera
2026-06-12, 09:31
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Att lagstadga mot ett klädesplagg gör ingenting bättre. Men det visar upp intolerans och en av Sveriges största fördelar är att vi är ett tolerant samhälle.

Det kommer ändå inte att fungera. Men kan ju inte förbjuda allt tyg runt ansiktet så svenska muslimer kommer att hitta på någon tygbit som gör att känner sig muslimska men som går utanför lagboken. Och alla hatare kommer att bli lika förbannade på den tygbiten.

Just du som tycker "bra ide, vi förbjuder en tygbit": vad exakt är det som blir bättre? Vad är det som är dåligt med en tygbit i Sverige? Utom att just du börjat reta upp dig på den?

Jag tror det blir enklare om alla barn i svensk skola får 1 timmes lektion i muslimska tygbitar. Tyg-hat beror enbart på dålig information som i sin tur ger fördomar som i sin tur gör folk ilskna. På något de hittat på.

En fin porsche gör mig alltid lite irriterad. "Hur fan kan ha ha råd med en ny fin porsche". Jag tycker vi förbjuder porschar så slipper jag vara arg. Visst ja, det provades i Sovjet och det landet med den löjliga intoleransen mot pengar kunde inte överleva.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-12 kl. 09:35.
Citera
2026-06-12, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Vem ska då hjälpa de svenska kvinnorna när det nya påbudet är att alla ska bära slöja?

Kvinnorna har flyttat hit av någon anledning?

Minns ett reportage från Iran, där kvinnorna sökte sig till parker utanför Teheran för kunna ta av sig slöjan en stund.

De är väl som alla kvinnor, de vill vara lite fina ibland?
Iran är speciellt, religionen sitter inte djupt där. Ytterst få iranska kvinnor fortsätter bära slöja om de får lämna Iran.
Jag har varit i Teheran. Minns tydligt att kvinnorna satte på sjalen precis innan landning och tog av den direkt efter planet lyft från Iran igen.
Citera
2026-06-12, 09:37
Medlem
Citat:
Och våldtäktsmän har aldrig gjort oss män något. Tycker du att det är en godtagbar ursäkt till att vara passiv?
Citera
2026-06-12, 09:38
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Om kvinnoförtryck retar upp SD så jublar ni. Kvinnorna skiter ni. Sen kan ni påstå att jag ljuger men alla ser ju hur ni agerar.

Nej.
NI skiter i kvinnoförtryck. Ni använder det som ett svepskäl till att förbjuda något som stör er i vardagen. Ett tygstycke runt huvet?
Patetiska hilbillies
Citera
2026-06-12, 09:38
Medlem
Duvlorts avatar
Det här med ett förbud for slöja är ju egentligen inget kontroversiellt, flertalet muslimska länder har det.
Anledningen tycks vara den att hijab, burka ses som islamistiskt.

Så då frågar man sig, vilken sorts muslimer har sökt sig till Sverige? 🤔
Citera
2026-06-12, 09:41
Medlem
Epimaness avatar
Slöjförbud. Ett sådant förbud är ett jävla aber faktiskt. För en vanlig svensk så är det strunt samma men det finns alltid undantag. Skall staten verkligen gå in och rota i sådant? De varianter som kan gå in under maskeringsförbud skall dock förstås inte ha ett religiöst undantag. Uniformsyrken skall förstås inte ha någon religiös persedel, det är egentligen helt självklart men i det här politiska klimatet måste man förtydliga det och även propsa på det.

Men, importera tredje världen och du kommer behöva tredje världen-lagar för att hålla ordning på dem. Ni muslimer kan inte hålla på sådär med era kvinnor. Likadant med kusingiften.

Vore bättre med förbud mot omskärelse av minderåriga på icke-medicinsk grund. Där kan man inte prata om "jo men nunnor då?" Det är helt enkelt så att det går tvärs emot svensk moral och känsla av lag att tillåta sådan omskärelse, bara det att lagstiftarna inte vill införa det.

Allra bäst, ja nödvändigt till och med, är massrepatriering, då behöver vi inte tusen och en lag för att hantera dem. Allt annat är symptomhantering.
Citera
2026-06-12, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Och våldtäktsmän har aldrig gjort oss män något. Tycker du att det är en godtagbar ursäkt till att vara passiv?
Har kvinnor i sjal våldfört sig på svenska män eller vad menar du?
Citera
2026-06-12, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Hen belyste ju bägge problemen. Religiöst förtryck är ett problem och fascism är inte lösningen på det problemet, utan leder bara till ännu mindre frihet.
Tack, det var precis så jag menade.
Citera
2026-06-12, 09:44
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Iran är speciellt, religionen sitter inte djupt där. Ytterst få iranska kvinnor fortsätter bära slöja om de får lämna Iran.
Jag har varit i Teheran. Minns tydligt att kvinnorna satte på sjalen precis innan landning och tog av den direkt efter planet lyft från Iran igen.

Så vad skiljer sig mellan persiska kvinnor och de kvinnor som så gärna vill ha slöja i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in