2026-06-11, 16:32
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Blev rejält med klirr i kassan för min del - hela 77kr! Känns konstigt att det ens blev något elstöd i år. Priserna har väl varit låga i typ hela landet?
Trodde inte att jag skulle få eller i varje fall en låg summa och så blev det, 33 kr.

Vet inte vad jag ska köpa för pengarna så de får gå in på sparkontot.
Citera
2026-06-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
76 kr och Försäkringskassan skickade ut ett brev på posten om det också som förmodligen kostade nästan lika mycket med papper, brev, porto och hantering. Man undrar ju hur stora administrativa kostnader det blir i förhållande till utbetalt stöd... Fullständigt idiotiskt med sådana här retroaktiva stöd, hantera det med sänkt skatt från första början istället.

Kostnaden för att skriva ut, kuvertera och posta en sådan här grej ligger på 4.50/brev.
Det är stora volymrabatter på portot.

Den stora kostnaden ligger i systemutveckling mm. Brevbäraren som lägger det i din låda är i princip första manuella hanteringen i hela processen. (Har du ebrevlåda är det också automatiskt)
Citera
2026-06-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
62kr idag!
får bli en storstark efter jobbet

På öret samma här. Det bllir fest i Kapernaum och jag hör redan pyyyyset från den kalla burkölen när den öppnas.
Citera
2026-06-12, 02:24
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
På öret samma här. Det bllir fest i Kapernaum och jag hör redan pyyyyset från den kalla burkölen när den öppnas.

valfläsk 26
Citera
2026-06-12, 06:56
Medlem
Blev ca 1300 kr.
Citera
2026-06-12, 07:14
Medlem
Jag hade mina två dyraste elräkningar någonsin i januari och februari i år men det var ju för husvagnen i fjällen och den får jag givetvis inget stöd för. Finns det någon som är nöjd med stödet eller tycker alla som jag att det är ett hån att inte ens få 20kr när elräkningen varit på över 6000kr?
Citera
2026-06-12, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
valfläsk 26

I grund och botten, ja.
Citera
2026-06-12, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Jag hade mina två dyraste elräkningar någonsin i januari och februari i år men det var ju för husvagnen i fjällen och den får jag givetvis inget stöd för. Finns det någon som är nöjd med stödet eller tycker alla som jag att det är ett hån att inte ens få 20kr när elräkningen varit på över 6000kr?

Varför ska du ha elstöd för din husvagn?

Eldstäder är baserat på förbrukning på ditt abonnemang, och fick du 20 spänn har du knappt nån elräkning från början.
Citera
2026-06-12, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Varför ska du ha elstöd för din husvagn?

Eldstäder är baserat på förbrukning på ditt abonnemang, och fick du 20 spänn har du knappt nån elräkning från början.
Nej, jag hade knappt någon förbrukning i min lägenhet, jag var ju inte där. Jag bodde ju och jobbade i fjällen. Varför skulle jag inte få elstöd för husvagnen där jag bodde? Hade jag haft en stuga i fjällen istället så hade jag ju fått elstöd men nu står husvagnen på en camping vilket innebär att jag betalar min elräkning till campingen istället för ett elbolag. Hade jag haft ett separat elavtal för husvagnen så hade jag ju fått elstöd även för den. Ren byråkrati alltså som gör att jag inte fick elstöd där jag bodde och använde el alltså.
Senast redigerad av BakedBakerman 2026-06-12 kl. 09:01.
Citera
2026-06-12, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman

Tror nog snarare att det hade upplevts som ett hån för de flesta om folk fick elstöd för husvagnar och husbilar som de inte har som permanentbostad. Eller tror, det hade så klart tagit hus i helvete bland många om elstöd gick till folks fritidsboenden.
Citera
2026-06-12, 09:10
Medlem
Alltså vad fan, undersökte närmre och folk får elstöd för fritidshus!
Citera
2026-06-12, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Tror nog snarare att det hade upplevts som ett hån för de flesta om folk fick elstöd för husvagnar och husbilar som de inte har som permanentbostad. Eller tror, det hade så klart tagit hus i helvete bland många om elstöd gick till folks fritidsboenden.
Lever du under en sten? Man fick elstöd för sina fritidsboenden. Enda anledningen till att jag inte fick det i husvagnen är att det formellt är campingen som står för elräkningen, sedan betalar jag min elräkning till campingen. Campingen är ett företag och får därför inte elstöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in