2026-06-09, 12:20
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Om det är okej skulle jag vilja ha lite plats att diskutera JL och hans fest denna kväll. Ni som vet vem JL är vet att han hade en egen liten bostad i form av en husvagn bakom sina föräldrars hus på Marieholmsleden där det ofta förekom fester.

Kan det ha varit någon från denna "efterfest" som följde Helena hem de sista 100 meter.

Ber om ursäkt Ullberg, detta har ju inget med dig att göra, men kanske du minns något som passerade under natten i en taxi.

Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
JL:s husvagn? Om det nu var JL:s eller någon annans - var inte den parkerad - 92 bakom Länstyrelsen piren vid hamnen? långt bort från Marieforsleden?

Eller Menar Du att husvagnen var parkerad bakom de tre röda gamla fängelsevaktar husen strax intill polistationen mot Ekudden med dungen med stig ned till villaområdet där Helena bodde?

Menar Du att det Kan finnas en ljus/vit bil med i bilden JL:s bostad husvagnen med klientel?

Vi diskuterar väl samma person som jag tror du avser med ditt inlägg eller!? I annat fall så får Du justera mig och rätta till det.

KK12

Citat:
Du har helt rätt, det är samma person och område.

På den tiden ska husvagnen ha funnits bakom de tre kåkarna.

Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
OK. Tack för den uppgiften.

Vet Du något om det finns uppgifter på en ljus/vit bil skall ha synts till i de kretsarna som JL rörde sig omkring -92?

KK12

Citat:
Ursprungligen postat av disktrazan
Jag vill kommentera dessa påstående eftersom dem är helt fel.
J.L var på denna kväll på fest i radbyn och var aldrig nere på stan den kvällen.
På den festen var även B.W och Sh*** som åkte i en ljus opel .... Bägge drack
men körde ändå bil ganska tidigt från festen. De kom inte tillbaka dit efter de lämnat.
J.L har aldrig bott i husvagnen som tillhörde hans Mor. Den utnyttjades endast som
"gäststuga" när föräldrarna hade släkt o vänner på besök. Ev kan hans bror bott i den
kortare perioder på sommaren då han endast hade en liten skrubb som rum i huset.
J.L bodde vid tidpunkten på "långkorven" med sin flickvän och sin dotter som var ca 7 mån gammal.
J.L kände inte Christer R*** eller umgicks med honom alls. Han kände "till" honom som förmodligen
alla i Mariestad gjorde.
Om det finns några oklarheter så kan jag ta reda på mer uppgifter....

Citat:
Ingendera, det ska vara en J Larsson, så jävla många personer kan det väl inte har funnits som hade tillgång till husvagn bakom föräldrars hus på Marieforsleden.

Denna kille sägs i sig vara en hyvvens kille, men närheten till brottsplatsen och att husvagnen användes av honom och hans fästmö för fester/efterfester, det ska ofta ha varit fest i den trädgården enligt uppgiftslämnaren, gjorde att det var en intressant uppgift att kolla upp, som alternativ till PU.

Det kan ha funntis någon på den eventuella festen som såg HA passera förbi på cykelvägen.

Nu säger dock disktrazan att det inte var så och då får denne gärna kolla upp detta, som den erbjuder sig att göra, för att utesluta att detta skulle kunna vara ett möjligt scenario.

Sedan om det var JL eller hans bror är skit samma, det som är intressant är om det var en fest eller fanns personer vid området denna natt då HA passerade.

Det som Disktrazan säger är delvis korrekt. Det finns en J*rker L*rsson (e,a) kopplad till fastigheten Ångbåten 1. Det är inte hans föräldrars utan hans mor och styvfars hus, där modern bott sedan tidigt 70-tal och hon bor där än.

Huruvida JeLa var på fest i Radbyn beror på vilket värde vi tillskriver Disktrazans uppgifter respektive BW:s. Lajlaj backar ganska snabbt från uppgiften om festen, som han fått av en "uppgiftslämnare".

Brodern som Lajlaj nämner heter R*ckard (i) men så vitt jag tolkar folkbokföringen kan en Fr*drik Ud*n vara en tredje bror. Han är i vart fall skriven på JeLa mors adress.

En öppen fråga: det talas i tråden ibland om en fest på Ekudden. Är det denna som avses då?
Citera
2026-06-09, 13:17
Medlem
HincRoburs avatar
Skälet till att jag granskade uppgifterna om en husvagn på Ekudden är att jag länge klurat på Brovittnets uppgifter. Idag lyssnade jag av den delen av Fallet Helena.

Jag har hela tiden tänkt att vittnet vandrade efter kvinnan i de färgglada byxorna. Jag fastnade dock på orden "Det sista hon ser...". Det slog mig plötsligt att det inte är självklart att brovittnet befann sig på bron. Att kvinnan "gör en observation på bron" kräver inte att hon själv befinner sig på den. En annan möjlighet är att hon befinner sig på en balkong vid östra brofästet. Hamngatan 2 ligger närmast till hands.

Om så är fallet har vittnet runt 180 meter till stigen före fängelset, där paret skall ha tagit höger.

Det öppnar för två möjligheter: a) vittnet ser en kvinna i färgglada byxor tidigt på bron, släpper blicken och kopplar sedan felaktigt dem till två andra personer som viker höger, b) vittnet ser fortsatt de karaktäristiska byxorna och ser tydligt hur paret tar höger.

Att vittnet misstar sig löser problemet: varför skulle Helena ta till höger med en efterhängsen man, om det nu var det hon gick med, om det alls var hon.

Ser vittnet rätt så tarvar högergiren en förklaring. Om det är Helena som observeras finns flera lösningar: a) mannen behöver slå en drill och vill inte göra det vid Marieforsleden, b) de två vill inte bli sedda tillsammans, c) mannen bor i en husvagn vid fängelset och det är genaste väg hem. Därav efterforskningen om husvagnen...

Det visar sig dock att avvikandet till höger är en kraftig omväg till husvagnen, som ju är rätt så nära Marieforsleden (Adress Marieforsleden 103). Det är alltså rimligare att tänka sig att paret avviker för att de inte vill ses tillsammans eller för att mannen, eller för den delen kvinnan, behöver lätta på trycket.

Den svagaste länken i alla teorier om Brovittnet är frågan om den ljusa bilen är relevant och hur den, i så fall, kunde vara till hands för en gående gärningsman så snabbt efter rimlig tidpunkt för brottet. Om mannen är boende vid eller har en relation till Marieforsleden 103 eller till en person som är på fest på Marieforsleden 103 så kan en bil vara tillgänglig blott 200 á 250 meter från gärningen.

Om Brovittnet såg Helena tycker jag mycket tyder på att de två undvikit att bli sedda tillsammans. Det kopplar som hand i handske till den vita bilen på Runstensvägens återvändsgränd, som ju tycks ha släppt av Helena där "fel personer" inte kunde iaktta det. Är det fest en sommarnatt på Marieforsleden 103 är det ingen bra plats att passera, om man inte vill bli sedd.

https://maps.app.goo.gl/JJVmE1UNzU8Nt8sV7

Detta är lösa tankar, som inte pekar i någon särskild riktning, men jag sätter ändå upp dem som "notislappar" på väggen.
Citera
2026-06-12, 01:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Du skriver alltså:
"sannolikheten för att en annan tjej än Helena i just sådana byxor skulle ha gått där på bron i just det tidsfönstret just den natten som Helena gick där är totalt noll"

Det handlar alltså om sannolikheten, möjligheten, chansen, risken för att en annan tjej än Helena gick där just då i sådana byxor. Du uttalar dig alltså inte i den meningen om sannolikheten, möjligheten, chansen, risken för att Helena gick där just då i sådana byxor. Det senare bara förutsätter du som en bakgrund till det du diskuterar. Ingen har väl påstått att där gick två kvinnor med likadana byxor - inte jag i alla fall. Återigen - om du försöker uttrycka det du menar går det lättare att diskutera med dig. Men det är ju tydligt för alla numera att du inte är intresserad av en diskussion, utan bara av att förstöra möjligheten för oss andra att diskutera, och det är förstås väldigt besvärande för dig när det påpekas av flera olika skribenter, oberoende av varandra.

Sannolikheten för att en annan tjej än Helena gick på Marieholmsbron just den där natten i just det aktuella tidsfönstret i just sådana byxor som Helena bar den aktuella kvällen/natten är noll. Ingen annan tjej kommer ifråga.

Och nej, ni är inga av varandra oberoende skribenter, ni är ett United-gäng. Det spelar ingen roll hur ofta du än skriver något annat.
Citera
2026-06-12, 01:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
Skälet till att jag granskade uppgifterna om en husvagn på Ekudden är att jag länge klurat på Brovittnets uppgifter. Idag lyssnade jag av den delen av Fallet Helena.

Jag har hela tiden tänkt att vittnet vandrade efter kvinnan i de färgglada byxorna. Jag fastnade dock på orden "Det sista hon ser...". Det slog mig plötsligt att det inte är självklart att brovittnet befann sig på bron. Att kvinnan "gör en observation på bron" kräver inte att hon själv befinner sig på den. En annan möjlighet är att hon befinner sig på en balkong vid östra brofästet. Hamngatan 2 ligger närmast till hands.

Om så är fallet har vittnet runt 180 meter till stigen före fängelset, där paret skall ha tagit höger.

Det öppnar för två möjligheter: a) vittnet ser en kvinna i färgglada byxor tidigt på bron, släpper blicken och kopplar sedan felaktigt dem till två andra personer som viker höger, b) vittnet ser fortsatt de karaktäristiska byxorna och ser tydligt hur paret tar höger.

Att vittnet misstar sig löser problemet: varför skulle Helena ta till höger med en efterhängsen man, om det nu var det hon gick med, om det alls var hon.

Ser vittnet rätt så tarvar högergiren en förklaring. Om det är Helena som observeras finns flera lösningar: a) mannen behöver slå en drill och vill inte göra det vid Marieforsleden, b) de två vill inte bli sedda tillsammans, c) mannen bor i en husvagn vid fängelset och det är genaste väg hem. Därav efterforskningen om husvagnen...

Det visar sig dock att avvikandet till höger är en kraftig omväg till husvagnen, som ju är rätt så nära Marieforsleden (Adress Marieforsleden 103). Det är alltså rimligare att tänka sig att paret avviker för att de inte vill ses tillsammans eller för att mannen, eller för den delen kvinnan, behöver lätta på trycket.

Den svagaste länken i alla teorier om Brovittnet är frågan om den ljusa bilen är relevant och hur den, i så fall, kunde vara till hands för en gående gärningsman så snabbt efter rimlig tidpunkt för brottet. Om mannen är boende vid eller har en relation till Marieforsleden 103 eller till en person som är på fest på Marieforsleden 103 så kan en bil vara tillgänglig blott 200 á 250 meter från gärningen.

Om Brovittnet såg Helena tycker jag mycket tyder på att de två undvikit att bli sedda tillsammans. Det kopplar som hand i handske till den vita bilen på Runstensvägens återvändsgränd, som ju tycks ha släppt av Helena där "fel personer" inte kunde iaktta det. Är det fest en sommarnatt på Marieforsleden 103 är det ingen bra plats att passera, om man inte vill bli sedd.

https://maps.app.goo.gl/JJVmE1UNzU8Nt8sV7

Detta är lösa tankar, som inte pekar i någon särskild riktning, men jag sätter ändå upp dem som "notislappar" på väggen.

Nej, du har helt fel. I del tre av radiodokumentären från 2017 säger man tydligt att historien med brovittnet tog sin början på Marieholmsbron, och att det var just här som brovittnet gjorde sin iakttagelse. Mats ord "just här" syftar på Marieholmsbron som alltså nämnts precis innan! Det råder ingen tvekan om var brovittnet befanns sig: På bron! Börja vid cirka 15:45.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/del-3-4-fallet-helena-mannen-i-pilotglasogon
Senast redigerad av Ugglan. 2026-06-12 kl. 01:39.
Citera
2026-06-12, 09:07
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Sannolikheten för att en annan tjej än Helena gick på Marieholmsbron just den där natten i just det aktuella tidsfönstret i just sådana byxor som Helena bar den aktuella kvällen/natten är noll. Ingen annan tjej kommer ifråga.

Och nej, ni är inga av varandra oberoende skribenter, ni är ett United-gäng. Det spelar ingen roll hur ofta du än skriver något annat.
Min fetning. Detta är konspirationsteorier som allting annat du o IB skriver.
Citera
2026-06-12, 19:10
Medlem
Citat:

Du är så störd och hittar på saker. Vet inte riktigtvart du vill komma men NEJ UGGLAN DET FINNS INGA GÄNG (vet inte ens vem united är) är du efterbliven på riktigt?
Citera
2026-06-13, 08:43
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Nej, du har helt fel. I del tre av radiodokumentären från 2017 säger man tydligt att historien med brovittnet tog sin början på Marieholmsbron, och att det var just här som brovittnet gjorde sin iakttagelse. Mats ord "just här" syftar på Marieholmsbron som alltså nämnts precis innan! Det råder ingen tvekan om var brovittnet befanns sig: På bron! Börja vid cirka 15:45.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/del-3-4-fallet-helena-mannen-i-pilotglasogon

Den så ofta referande dokumentären som en källa till fakta, är en partsinlaga.

Alltså allt annat än än en oberoende granskning/ upplysning kring försvinnandet.

Det min käre skribent, är fakta.
Citera
2026-06-13, 22:00
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Min fetning

Det finns ett okänt dna på Helenas sandal men det är inget konklusivt dna så det får inte polisen använda för dna-släktforskning.
https://www.rotter.se/senaste-nytt/4388-ny-lag-klubbad-polisen-far-anvanda-dna-baserad-slaktforskning-vid-grova-brott

Jag kan säga att ingen dna-släktforskning behövs inte detta fall utan det räcker att fått topsa en enda person så kommer det att bli träff på dojjorna och den personen heter : J*ri K*sk*s*rja (f.1966).

Jag har alltså till slut skall sägas, löst fram rätt GM med medhjälpare: broder J*uko K (f. 1960- avled 2011), EA (f.1967) samt eventuellt P*r N (f.1966). KM (f.1966), närvarande som blev ett vittne. Om detta är jag mycket trygg med , Ja.

Det finns alltså ett oidentifierade dna från en man på skorna. Detta dna måste vara från den man som kastade in dessa skor om var sida om stigen in i bushen med förkrossande sannolikhet. Detta dna avtryck är det som sitter på dessa skor alltså.

Dna:t är inte konklusivt som du säger i juridisk mening helt riktigt. Juridik är en sak och sanningen en annan sak. Ibland samexisterar de tillfredställande ja.
Citera
2026-06-15, 16:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Den så ofta referande dokumentären som en källa till fakta, är en partsinlaga.

Alltså allt annat än än en oberoende granskning/ upplysning kring försvinnandet.

Det min käre skribent, är fakta.

Intressant att se hur ni i United-gänget turas om att svara.

Fakta är att det som Pernilla och Mats säger i dokumentären om händelsen på bron (som är det som är aktuellt i just den här diskussionen) kommer från polisen. Inte mycket till "partsinlaga" då, min "kära vän". Andra fakta i dokumentären är uppgiften om "mannen med pilotglasögon" som kom från tidigare utredare, samt uppgiften om Carina, också den informationen kommen från tidigare utredare. Och så fortsätter det i dokumentären. Många fakta blir det, inga partsinlagor, inga påhitt, inga egna tolkningar. Fakta måste vara något hemskt, eller hur?!
Citera
2026-06-16, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det finns alltså ett oidentifierade dna från en man på skorna. Detta dna måste vara från den man som kastade in dessa skor om var sida om stigen in i bushen med förkrossande sannolikhet. Detta dna avtryck är det som sitter på dessa skor alltså.

Min fetning.

Det måste det inte alls vara. Det går inte att fastställa vilken dag DNA avsatts, varken blodet eller något annat DNA.

Det kan vara DNA från den som hittade skon.
Eller tidigare, eller senare.
Citera
2026-06-16, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Du är så störd och hittar på saker. Vet inte riktigtvart du vill komma men NEJ UGGLAN DET FINNS INGA GÄNG (vet inte ens vem united är) är du efterbliven på riktigt?
Snacket om unitedgänget påminner mig om paranoid sjukdom.
Citera
2026-06-16, 11:43
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
........... Det går inte att fastställa vilken dag DNA avsatts, varken blodet eller något annat DNA.

Det kan vara DNA från den som hittade skon.
Eller tidigare, eller senare.
och det kan vara dna från en dreglande snorande liten pojke som lekte där den förmiddan, tillsammans med andra dreglande snorande pojkar, som slängde ut skorna från stigen.
Dvs en person av manligt kön, inte nödvändigtvis vuxen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in