2026-06-11, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
”Nollsummespel”

Den som säger det förstår inget om ekonomi eller om hur vi blivit rikare generation efter generation.

Det är rent efterblivet att inte inse att ekonomin växer och att vi alla har blivit rikare samtidigt. Även om vissa blivit rikare än andra blir vi alla rikare. Det finns inget nollsummespel. Bara dumskallar tror på det som i sin tur lyssnar på kommunister som i sin tur är obildade. En kedja av odugliga.
Korkskalle, vi blir inte rikare av att byta varor med varandra, tror fan en 10-åring fattar detta.
Spekulerandet i konst, fastigheter tillför inget mervärde till samhället utan är ett rent nollsummespel mellan aktörer. Ur samhällsekonomiskt tillför det inte ett skit. Samhället blir inte rikare av att spekulanter byter varor mellan varandra.
Att samhället blir rikare orsakas av just att människan skapar mervärde, av arbete.
Läs en bok som omväxling.

Du är fan i mig en av de mest korkade, en fullständigt obildad sopa, jag har mött på FB.
Senast redigerad av MoveOnUp 2026-06-11 kl. 23:05.
Citera
2026-06-11, 23:55
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Att det finns intelligent liv i Universum som inte är (som) oss. Och att dessa kan leva trots en fysikalisk och biologisk uppbyggnad som inte är som vår. Dvs. att det inte behövs alla byggstenar som skapat liv på jorden...
Citera
2026-06-12, 01:15
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Intressant idé! Men hur förklarar du att ursprungsbefolkningar i tex. amerika (däribland aztekerna) ägnade sig åt aggressiv krigföring och människooffer samtidigt som psykedeliska droger var en integrerad del av kulturen och trossystemet?

Utveckla plz?

Psykedeliska droger kan användas för att behandla orsakerna till tillstånd som andra strikt symptombehandlande mediciner riktas mot. Behovet av psykiatriska läkemedel, blodtryckssänkande m.m skulle kunna minska. Mycket av detta är relaterat till stress, depression och ångest. Existerande kommersiella läkemedel är sådant man behöver ta dagligen i motsats till psykedeliska som man bara tar en dos av någon gång ibland. Därför är de bättre inkomstkällor för företagen.

Nu försöker läkemedelsindustrin lägga beslag på psykedeliska droger också. Det finns mycket "forskning" på deras terapeutiska potential. Det pågick även på 60-70-talet. Ketamin (inte psykedeliskt men liknande) har lanserats som antidepressiv kur till enorma (alltså helt brutalt groteska, komiska) överpriser. Många är hoppfulla inför denna utveckling, men man missar poängen. Legalisering av psykoaktiva droger är en förutsättning för verklig demokrati. Drogerna i sig kan bidra till sådana insikter.

Kriminalisering av droger är liksom andra tydligt antidemokratiska ingrepp gynnsamt för ett fåtal bedragare/psykopater och skadligt för populationen som helhet.
Citera
2026-06-12, 03:25
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
9/11 attackerna. För komplicerat för att någon talliban skulle kunna planera det.

EDIT: komplexiteten i 9/11-attackerna är ytterst suspekt i sig - där åtminstone 2 piloter i gruppen av terrorister kallades för "dum och dummare" av en flyginstruktör på en flygskola. men helt plötsligt så blev samtliga dessa riktiga top guns å lyckades nästan med att nå alla tänkta mål. Även dykvinkeln för planet som drämde in i Pentagon anses vara "något extrem" - något som endast en väldigt erfaren och skicklig pilot skulle kunna utföra.

Jag kan faktiskt infoga det ökända Breivik-fallet (Utøya-massmordet). Planen som sådan var INTE omöjlig för en ensam individ att faktiskt lyckas sätta ihop. Timingen dock. Att han på något sätt lyckas utföra detta massmord + bombningen ungefär strax efter att norska elit-styrkor haft en övning på plats runt Utøya (och därför hade extremt svårt att snabbt mobilisera när detta skedde). Det är liksom ett sammanträffande som är lite väl skumt. Jag vill minnas att det i Breiviks egna anteckningar står att han misstänker att "någon" är honom på spåren en tid. Jag undrar om det ev hände lite mer som han INTE vill (eller kan) berätta om öppet. Att en medhjälpare/informatör faktiskt var involverad. Vem denna person ev skulle ha varit är dock en gåta. Jag vill då placera in Breivik i ett potentiellt "Manchurian Candidate-scenario".

Även 9/11-attackerna skedde under en pågående STOR militär övning (med deras stridsflyg speciellt - det var faktiskt en hel del inom militären som först trodde att TV-sändningarna dom såg ingick i simuleringen av övningen - dvs - man räknade lite med falska nyhetsrapporter verkar det som). Lite i samma stil som 7/7-attackerna i London 2005 som jag tog upp tidigare i tråden (där ledare/befäl för dessa terrorövningar, Peter Power, rakt ut i TV säger att man hade pågående terrorövningar med nästan exakt dessa mål och det scenario som faktiskt hände på riktigt). EDIT: det ska noteras - såvitt jag vet å minns - att de stora militära övningarna i dagarna runt 9/11 dock handlade om ett stort flyganfall från öst&/Europa)
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-06-12 kl. 03:36.
Citera
2026-06-12, 04:30
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Operation fishbowl.

Jag börjar bli mer å mer övertygad om att dessa film/serie makare bara vill få oss att tro det är deras fantasier som dom fått ner på papper sen filmat.. Men jag tror det hämtas från verkligheten. Ta bara under the Dome, inte helt omöjligt att det kan vara så.
Citera
2026-06-12, 07:06
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Jag har rätt och du har fel i detta och det begriper alla.
Ok, så du mer att åklagare tar anhållna till rättegång bara för de har en teori och sen dömer domaren till fängelse utan några som helst bevis?
Citera
2026-06-12, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Ok, så du mer att åklagare tar anhållna till rättegång bara för de har en teori och sen dömer domaren till fängelse utan några som helst bevis?
Varför ska du förvränga detta så att det hamnar OT? Om du vill andra definitioner på "konspirationsteori" eller "hypotes" än vad som är gängse så varsågod.
Citera
2026-06-12, 08:26
Medlem
[quote=BrotherClark|95170888]
Intressant idé! Men hur förklarar du att ursprungsbefolkningar i tex. amerika (däribland aztekerna) ägnade sig åt aggressiv krigföring och människooffer samtidigt som psykedeliska droger var en integrerad del av kulturen och trossystemet?

Svårt att göra en rättvis jämförelse, om jag ska vara helt ärlig. Vi inte ens om den bild vi har av historien är korrekt.

Vinnarna skriver historien, och i det här fallet är det europeerna som format hela den västerländska världsbilden, inklusive hur och vad vi lär oss om andra kulturer.

Aztekerna var, så långt forskningen visar, ett samhälle där våld och rituella offer förekom, absolut. Men det betyder inte att alla ursprungsbefolkningar var likadana.

Många civilisationer i regionen var avancerade inom matematik, astronomi, arkitektur och spiritualitet, och hade helt andra sociala strukturer än den stereotypa bilden vi ofta har av vildar.

Man. Åste ta hänsyn till att alla dessa samhällen du syftar på existerade i en tid då militär expansion och territoriella konflikter var norm. Inte bara i amerika, utan globalt.

Att jämföra deras världsbild med vår egen är därför helt omöjligt.
Citera
2026-06-12, 08:59
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Varför ska du förvränga detta så att det hamnar OT? Om du vill andra definitioner på "konspirationsteori" eller "hypotes" än vad som är gängse så varsågod.
Det var du som skrev att domare kastar kidnappare i fängelse på en teori.
Citera
2026-06-12, 09:12
Medlem
Är ganska övertygad om att ingen någonsin varit på
Månen allt är en jävla bluff
Citera
2026-06-12, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det var du som skrev att domare kastar kidnappare i fängelse på en teori.
Nej
Citera
2026-06-12, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Psykedeliska droger kan användas för att behandla orsakerna till tillstånd som andra strikt symptombehandlande mediciner riktas mot. Behovet av psykiatriska läkemedel, blodtryckssänkande m.m skulle kunna minska. Mycket av detta är relaterat till stress, depression och ångest. Existerande kommersiella läkemedel är sådant man behöver ta dagligen i motsats till psykedeliska som man bara tar en dos av någon gång ibland. Därför är de bättre inkomstkällor för företagen.

Nu försöker läkemedelsindustrin lägga beslag på psykedeliska droger också. Det finns mycket "forskning" på deras terapeutiska potential. Det pågick även på 60-70-talet. Ketamin (inte psykedeliskt men liknande) har lanserats som antidepressiv kur till enorma (alltså helt brutalt groteska, komiska) överpriser. Många är hoppfulla inför denna utveckling, men man missar poängen. Legalisering av psykoaktiva droger är en förutsättning för verklig demokrati. Drogerna i sig kan bidra till sådana insikter.

Kriminalisering av droger är liksom andra tydligt antidemokratiska ingrepp gynnsamt för ett fåtal bedragare/psykopater och skadligt för populationen som helhet.

ok, då hajar jag vad du menar. Håller med på det stora hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in