2026-06-11, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Elon Musks ekonomiska tillgångar i Mellanöstern kan bli legitima mål för iranska attacker, uppger källor till den statliga iranska nyhetsbyrån Fars, som har kopplingar till Revolutionsgardet. Detta inkluderar aktieägare i Space X.

https://www.di.se/live/uppgifter-iran-hotar-musks-bolag-och-aktieagare/

Nu ska Trump öppna upp kriget mot Iran igen. Detta gör han dagen innan den största amerikanska IPO:n i historien samtidigt som det skakar på börserna. Floppar noteringen av SpaceX kommer marknaden närmast implodera. Allting som ligger i ropet just nu; chip, AI, rymden, datacenter osv är sammanbakat i SpaceX. Skulle alla institutioner och privatpersoner som ligger exponerade mot detta känna att det börjar svaja under fötterna vore det inte trevligt att svepas med i tsunamin av alla säljordrar som kommer följa.
Marknaden kommer absolut inte reagera nämnvärt om kursen skulle dala för Space X. Det är ett obeprövat kort.
Dessutom är alla på det klara med att ett nytt bolag på börsen måste valideras och pris-sättas av marknaden och att det inte är något konstigt med en volatil start. Så nej det kommer inte bli någon validering av hela Tech marknaden om så skulle bli fallet, var så lugn.
Senast redigerad av Truefighter 2026-06-11 kl. 18:42.
Citera
2026-06-11, 18:56
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
De flesta jag hört tror på just det, en pump och sen dump. Just därför undrar jag om vi inte får se något helt annat beteende som marknaden inte räknat med…?

Det roligaste scenariot enligt mig (och därför det troligaste) är att de som kortar direkt vid IPO kommer få sina positioner söndersmulade. Sen när björnarna gett upp så blir det en vända neråt. Vad som kommer driva dessa rörelser kan man väl bara gissa om, men det finns gott om saker som kan agera trigger. Att Google och Anthropic hyr in sig i Colossus är säkerligen en sån sak, och jag tror inte de avtalen blir mer långlivade än nödvändigt.
Citera
2026-06-11, 20:29
Medlem
fitz-humes avatar
Intressant artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3pmXP0/musk-blir-historiens-rikaste-med-space-x-sparar-det-ur

Väldigt aggressiv annonsering i jakten på presumtiva småsparare som ska ge sig in i SpaceX och AI-hypen.

Citat:
Priset 135 dollar per aktie innebär att SpaceX börsvärde landar på 1 770 miljarder dollar (knappt 17 000 miljarder kronor) eller nästan 95 gånger förra årets omsättning. [...] Även de som inte tror på visionerna kommer tvångsanslutas till drömmeriet eftersom SpaceX blir tillräckligt stort för att hamna i portföljerna hos alla fonder och pensionsförvaltare runt om i världen som skuggar index. Miljoner människor blir därmed delägare i företaget.
Citera
2026-06-11, 20:36
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Meet Kevin har fattat vad SpaceX och Tesla har för planer.

https://youtu.be/75H6WwPLLDU?si=dLPrY3U_KnqWeFQ9
Citera
2026-06-11, 21:15
Medlem
raskenss avatar
En sak som samtliga på Spacex totalt duckar över är Kessler-syndromet.

Redan i dag med vår nuvarande mängd satelliter så är kollisionssannolikheten 30% efter 24 timmar om man skulle tappa kontrollen över dom genom tex genom en solstorm.

Musk vill peta upp en miljon satelliter, det är 10000ggr mer än vad som finns i dag.
Musk vurmar över att rymden är så stor så det finns gott om plats men, nej det är det inte precis som på jorden är det en bräcklig naturresurs som lätt förstörs vid rovdrift.
Citera
2026-06-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Intressant artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3pmXP0/musk-blir-historiens-rikaste-med-space-x-sparar-det-ur

Väldigt aggressiv annonsering i jakten på presumtiva småsparare som ska ge sig in i SpaceX och AI-hypen.
SpaceX kommer inte med i S&P500. Krävs tror jag fyra kvartal med vinst för det.

Däremot tror jag NDX släpper in dom.
Och dom är kapitalviktade så av det skälet skulle de kunna blir en stor del. Men jag vill minnas att man justerar med fri float. Och den är ju inte stor för SpaceX. Om det är så blir det inget stort avtryck i index.
Citera
2026-06-11, 21:48
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En sak som samtliga på Spacex totalt duckar över är Kessler-syndromet.

Redan i dag med vår nuvarande mängd satelliter så är kollisionssannolikheten 30% efter 24 timmar om man skulle tappa kontrollen över dom genom tex genom en solstorm.

Musk vill peta upp en miljon satelliter, det är 10000ggr mer än vad som finns i dag.
Musk vurmar över att rymden är så stor så det finns gott om plats men, nej det är det inte precis som på jorden är det en bräcklig naturresurs som lätt förstörs vid rovdrift.

Jupps, Kessler-syndromet är ett så himla otäckt, och samtidigt ett så himla sannolikt scenario! Det enda som krävs är ett misstag eller en underlåtenhet från en oseriös aktör, så är allt vad satelliter och rymdfart heter otänkbart inom överskådlig framtid...

Snacka om Allmänningens dilemma* på stereotider! Detta om något borde vara ett rött blinkande exempel för varför man inte kan släppa lös narkotikaberoende riskkapitalister att härja runt med rymdfart!

* https://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nningens_dilemma
Citera
2026-06-11, 22:10
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Sant och högst adekvat varning. Därmed extra stor fallhöjd. Därför speciellt roande att se Truefigher a k a "SBB-mannen" lugna hela tråden, ja hela marknaden med sitt LUUUGN...

Härlig avatar btw! Min favvo bland "the usual suspects".

Vi fick visst en torsdags-taco.

Citat:
Trump ställer in anfall mot Iran – börsen lyfter

USA kommer inte att anfalla Iran under natten till fredag. Det skriver Donald Trump på Truth Social efter att tidigare under dagen hotat med att slå ”mycket hårt” mot Iran.

https://www.di.se/live/trump-staller-in-anfall-mot-iran-borsen-lyfter/

Jag kan tänka mig att Trumps telefon gått varm från alla donatorer som inte vill se massa marknadsvolatilitet just nu. Fredagsbörsen måste gå på plus så alla insiders kan casha hem och driva vidare AI-haussen.

Citat:
AI- och rymdbolaget Space X bekräftar att bolagets börsintroduktion omfattar 555,6 miljoner aktier till ett pris om 135 dollar per styck, enligt ett pressmeddelande.

https://www.di.se/live/space-x-det-blir-aktiekursen-vid-borsnoteringen/

Absurd värdering. Jag kan tänka mig att det finns många förstagångsinvesterare som går in i SpaceX. Den här IPO:n har verkligen saluförts land och rike kring.
Citera
2026-06-11, 22:30
Medlem
Sperssons avatar
Elon Musk tjänar 60 000 dollar per minut, och det vore ovanligt korkat att inte åka med på det tåget.
Allt Musk rör vid blir till guld.
Citera
2026-06-11, 22:57
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Elon Musk tjänar 60 000 dollar per minut, och det vore ovanligt korkat att inte åka med på det tåget.
Allt Musk rör vid blir till guld.

Och så har det låtit precis innan varje börskrasch i historien!

Visst, det finns ju en möjlighet att Musk har hittat ett sätt att bryta mot alla ekonomiska lagar (och alla fysiska naturlagar...) och att detta verkligen är år 0...

Meeen, jag är skeptisk! Jag tror mer på den gamla sanningen att ekonomin är aldrig i så stor fara som när folk börjar säga "det är annorlunda den här gången".
Citera
2026-06-11, 23:04
Avslutad
Priset satt. Undrar om vi i Europa får samma pris? Jag har tecknat intresse för en hel aktie!
https://www.marketwatch.com/livecoverage/spacex-ipo-stock-price-trading-elon-musk-spcx?mod=home_lead
Citera
2026-06-11, 23:11
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Och så har det låtit precis innan varje börskrasch i historien!

Visst, det finns ju en möjlighet att Musk har hittat ett sätt att bryta mot alla ekonomiska lagar (och alla fysiska naturlagar...) och att detta verkligen är år 0...

Meeen, jag är skeptisk! Jag tror mer på den gamla sanningen att ekonomin är aldrig i så stor fara som när folk börjar säga "det är annorlunda den här gången".

Förhopningsvis kan vi ha mer stabilitet I Europa. Det var USA som blev mest drabbad av depressionen på 30talet då börsen också gick bananas.

Nu är det techbolagen som drar upp USA BNP till ca 3%. Utan AI satnsingarna inkluderat sjunker BNP till ca 0,8%.

Spacex sinnessjuka värdering är bensin på en brand utan brandsläckning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in