2026-06-10, 12:23
Medlem
raskenss avatar
Det mesta om Spacex datacentersatelliter och Musks hyperbola tankar på att kolonisera vår galax finns i denna video marinerad med allt man kan tänka sig.

https://youtu.be/nHZY986JPS0

Intressant att videon är extremt hårt modererad med bara en enda kommentar. Den Spacexanställde längste till vänster ser faktist lite malplacerad ut ungefär som ett litet barn som hamnat i politiskt storm utan att vilja det. Intervjuaren är uppenbarligen en av Elons fullblodstroende.

Det intressantaste kanske är att Musk verkar ganska desillusionerad och stirrar mycket håglöst rakt fram utan att möta någons blick.

Videon är så klart helt fabricerad för att motivera priset 1.7Triljoner. Superlativen haglar.

Det är inte vanligt pump and dump, nej det är pump and pump and pump and pump.....then dump.
Citera
2026-06-10, 12:36
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det är imponerande hur effektiva värmepumpar SpaceX lyckas ta fram för att avleda mer värme från mindre yta.

Spacex har nämnt att de tänker använda värmepumpar, men ett stort problem är att dessa system adderar vikt till en satellit som inte får väga för mycket . Vinsterna äts upp snabbt:

https://medium.com/@graham.wallington/why-spacexs-ai1-orbital-data-centre-doesn-t-add-up-a49d26eb0a48

De som leder utvecklingen är ESA som har ett omfattande program för rymdbaserade värmepumpar.

https://connectivity.esa.int/archives/projects/heat-pump-centrifugal-compressor-system-spacecraft-cooling

Det största problemen förutom att rymdbaserade datacenter under överskådlig tid inte kommer att bli billigare än jordbaserade är att Starship är långt bort från att vara i drift. Jag skulle gissa 10 år innan man får upp farten, dvs fler än en uppskjutning i månaden.
Senast redigerad av raskens 2026-06-10 kl. 12:39.
Citera
2026-06-10, 13:01
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spacex har nämnt att de tänker använda värmepumpar, men ett stort problem är att dessa system adderar vikt till en satellit som inte får väga för mycket . Vinsterna äts upp snabbt:

https://medium.com/@graham.wallington/why-spacexs-ai1-orbital-data-centre-doesn-t-add-up-a49d26eb0a48

De som leder utvecklingen är ESA som har ett omfattande program för rymdbaserade värmepumpar.

https://connectivity.esa.int/archives/projects/heat-pump-centrifugal-compressor-system-spacecraft-cooling

Det största problemen förutom att rymdbaserade datacenter under överskådlig tid inte kommer att bli billigare än jordbaserade är att Starship är långt bort från att vara i drift. Jag skulle gissa 10 år innan man får upp farten, dvs fler än en uppskjutning i månaden.

Tur att SpaceX då vet hur man maximerar vinst och minimerar kostnad. Starlink har en vinstmarginal på 63%. Sist jag kolla så fanns det mer pengar att tjäna på compute än på internetuppkoppling.
Citera
2026-06-10, 14:04
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Tur att SpaceX då vet hur man maximerar vinst och minimerar kostnad. Starlink har en vinstmarginal på 63%. Sist jag kolla så fanns det mer pengar att tjäna på compute än på internetuppkoppling.

Vad är vinstmarginalen på Starship?
Citera
2026-06-10, 18:35
Medlem
Citat:
Vad är vinstmarginalen på Starship?

När den skjuts upp lika ofta som Falcon 9 så är marginalen mycket bättre, men det vet du redan.
Citera
2026-06-10, 21:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det intressantaste kanske är att Musk verkar ganska desillusionerad och stirrar mycket håglöst rakt fram utan att möta någons blick.

Han har insett att SpaceX-projektet är lika mycket bullshit som ett hawk tuah-coin.

Någon som vet varför Dow Jones "faller snabbt"? Är det rymdplanerna eller sunddebaclet?

Båda verkar lika disconnectade med verkligheten, från amerikanernas håll.

Förr hade man skills. Nu är det mest retorik?
Citera
2026-06-10, 21:47
Medlem
Citat:
Är inte det vanligt beteende för honom i den här typen av situationer. Han har väl någon asperger-diagnos och sådana "utmanar" inte andra människor så gärna. Och när det är den här typen av lite spekulativa resonemang så tittar man väl gärna på något avlägset när man resonerar. (Obegripligt för de som inte kan resonera).

En Hells Angels prospekt måste dock hotfullt stirra alla i ögonen. Musk är helt enkelt ingen sådan.

Citat:
Det är inte vanligt pump and dump, nej det är pump and pump and pump and pump.....then dump.
Som Tesla? Hur många pump blir det där. Det har väl ökat i 16 år nu på börsen. 16*4 pump om det är ett per kvartal. Eller 16*12 om det är ett pump per månad.
När kan dumpet komma måntro?
Citera
2026-06-10, 21:59
Medlem
ännu en ipo som kommer rasa efter 1-2 månader? (jag vill gärna köpa men inte ett ras)
Citera
2026-06-11, 09:04
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
ännu en ipo som kommer rasa efter 1-2 månader? (jag vill gärna köpa men inte ett ras)

Man kan ju köpa ett par och samtidigt slänga in en slant på en kort med hög häv som hedge.
Jag kommer troligtvis inte köpa stamaktier den första tiden, men eventuellt ta ett par trades. Med största sannolikhet så pumpas kursen upp en bit innan den sjunker tillbaka. Nästa år någon gång så börjar jag börja ackumulera ett långsiktigt innehav. Ju mer folk hatar på SpaceX och kallar det scam desto bättre.
Citera
2026-06-11, 13:17
Avslutad
Citat:
Man kan ju köpa ett par och samtidigt slänga in en slant på en kort med hög häv som hedge.
Jag kommer troligtvis inte köpa stamaktier den första tiden, men eventuellt ta ett par trades. Med största sannolikhet så pumpas kursen upp en bit innan den sjunker tillbaka. Nästa år någon gång så börjar jag börja ackumulera ett långsiktigt innehav. Ju mer folk hatar på SpaceX och kallar det scam desto bättre.

Tror på samma scenario (kommer dock inte köpa inledningsvis). Kommer pumpas upp och dippa om vartannat. Kommer dock att röra sig volatilt upp så den som ska köpa långsiktigt gör klokt att köpa i dipp (som alltid). Sett på säg tjugo år tror jag detta kommer att vara en mycket vinstbringande aktie.

Mer om detta i: (FB) Elon Musks bolagssfär, företagande och ekonomiska intressen
Citera
2026-06-11, 15:23
Medlem
Kosminskis avatar
Elon Musks ekonomiska tillgångar i Mellanöstern kan bli legitima mål för iranska attacker, uppger källor till den statliga iranska nyhetsbyrån Fars, som har kopplingar till Revolutionsgardet. Detta inkluderar aktieägare i Space X.

https://www.di.se/live/uppgifter-iran-hotar-musks-bolag-och-aktieagare/

Nu ska Trump öppna upp kriget mot Iran igen. Detta gör han dagen innan den största amerikanska IPO:n i historien samtidigt som det skakar på börserna. Floppar noteringen av SpaceX kommer marknaden närmast implodera. Allting som ligger i ropet just nu; chip, AI, rymden, datacenter osv är sammanbakat i SpaceX. Skulle alla institutioner och privatpersoner som ligger exponerade mot detta känna att det börjar svaja under fötterna vore det inte trevligt att svepas med i tsunamin av alla säljordrar som kommer följa.
Citera
2026-06-11, 16:22
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
De flesta jag hört tror på just det, en pump och sen dump. Just därför undrar jag om vi inte får se något helt annat beteende som marknaden inte räknat med…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in