2026-05-28, 18:14
  #6253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Hur många lokförare gäller varslet?

Ingen som vet än
Citera
2026-05-28, 18:50
  #6254
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Intern info som gått ut. Gäller både tågvärdar och lokförare. Vilken shitshow.

Vad är anledningen, drar man ner på trafiken?
Citera
2026-05-28, 19:07
  #6255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonellatv
Och där kom varslet på VR Öresundståg


Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Intern info som gått ut. Gäller både tågvärdar och lokförare. Vilken shitshow.

Inget som går att delge anonymt? Är faktiskt lite förvånad, det är trots allt ovanligt med varsel på persontågen. Om man planerar att dra ner på trafiken av besparingsskäl så undrar jag när andra länstrafikbolag följer efter. För inte kan väl ekonomin vara sämre i Skåne än i Stockholm och Göteborg?
Citera
2026-05-29, 10:01
  #6256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonellatv
Och där kom varslet på VR Öresundståg

Du hade helt rätt. Ytterst märkligt. Samt märkligt agerande av VR. Inget antal som kommer varslas, ingen vet när dom kommer varslas. Ingen information alls.
Citera
2026-05-29, 12:40
  #6257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Du hade helt rätt. Ytterst märkligt. Samt märkligt agerande av VR. Inget antal som kommer varslas, ingen vet när dom kommer varslas. Ingen information alls.

Jag har aldrig önskat så mycket i mitt liv att jag hade haft fel så som jag hade om detta.
Citera
2026-05-29, 14:54
  #6258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Inget som går att delge anonymt? Är faktiskt lite förvånad, det är trots allt ovanligt med varsel på persontågen. Om man planerar att dra ner på trafiken av besparingsskäl så undrar jag när andra länstrafikbolag följer efter. För inte kan väl ekonomin vara sämre i Skåne än i Stockholm och Göteborg?

Någon i vår interna facebook grupp sade att det skulle vara 100 inom Öresundstågen som skulle bli varslade, men hur många av dom som är lokförare är ännu okänt. Sedan kan facket förhandla ner siffran. Förra gången det var tal om varsel vid 2012(?) sades det att det handlade om 250st. Men det blev 12.

Så vi får vänta och se bara.
Citera
2026-05-29, 15:28
  #6259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Någon i vår interna facebook grupp sade att det skulle vara 100 inom Öresundstågen som skulle bli varslade, men hur många av dom som är lokförare är ännu okänt. Sedan kan facket förhandla ner siffran. Förra gången det var tal om varsel vid 2012(?) sades det att det handlade om 250st. Men det blev 12.

Så vi får vänta och se bara.

Det där inlägget misstolkade du. Det var bara ett exempel om att VR kan gå ut med siffran om dom vill men att dom gömmer sig bakom att det ska förhandlas osv. Men iom att varslet redan är inskickat till Arbetsförmedlingen så finns där inget som hindrar dom från att nämna samma siffra.
Citera
2026-05-29, 15:37
  #6260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Det där inlägget misstolkade du. Det var bara ett exempel om att VR kan gå ut med siffran om dom vill men att dom gömmer sig bakom att det ska förhandlas osv. Men iom att varslet redan är inskickat till Arbetsförmedlingen så finns där inget som hindrar dom från att nämna samma siffra.

Okej, tack för förtydligandet
Citera
2026-05-29, 15:43
  #6261
Medlem
VR har haft ett öppet möte nu i sista sekunden på uppmaning av högsta hönset för SEKO Öresundståg för dom som ville delta och lyssna, samt ställa frågor. Enligt kollegor som närvarade var det bara "svammel" där dom inte besvarade någon fråga, utan gav känslokalla politikersvar.

Vet inte om uppdateringar kring detta är önskvärt för alla andra här, eller om detta ens får skrivas i tråden då det handlar om utbildningen, och inte arbetsmarknaden.
Citera
2026-05-29, 16:28
  #6262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
VR har haft ett öppet möte nu i sista sekunden på uppmaning av högsta hönset för SEKO Öresundståg för dom som ville delta och lyssna, samt ställa frågor. Enligt kollegor som närvarade var det bara "svammel" där dom inte besvarade någon fråga, utan gav känslokalla politikersvar.

Vet inte om uppdateringar kring detta är önskvärt för alla andra här, eller om detta ens får skrivas i tråden då det handlar om utbildningen, och inte arbetsmarknaden.

Fortsätt gärna pratet här, jag tycker det är av stort intresse: (FB) Fråga en lokförare
Citera
2026-06-11, 19:45
  #6263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vad är en SR-förare? Ny term för mig.
SR förare har utbildning att köra över bron och till Köpenhamn. Österport sen vänder man mot Nörreport-Köpenhamn-Kastrup-Malmö och vidare. Du få inte klra i Danmark om du inte harSR utbildning
Citera
2026-06-11, 21:47
  #6264
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokigl
SR förare har utbildning att köra över bron och till Köpenhamn. Österport sen vänder man mot Nörreport-Köpenhamn-Kastrup-Malmö och vidare. Du få inte klra i Danmark om du inte harSR utbildning

Tackar! Får man köra till Odense också?
Är det en kompetens för hela Danmark eller bara sträckorna du nämner?

Är SR den danska motsvarigheten till TTJ, är det därför det heter så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in