2026-06-11, 21:09
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Skitbra🙌 Sverige och slöja går inte ihop!!!
Jepp

Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Nunnor bär sina plagg i högsta grad frivilligt.
Det gör inte burkabrudarna.
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Hur många muslimska kvinnor har du pratat med?
Ingen. Men om du frågar kommer du bara få ett enda svar.... i synnerhet om hennes make står bredvid. Med hans 4 hustrur.
https://islam.ru/en/sites/default/files/img/news/2011/06/poligami.jpg
Citera
2026-06-11, 21:10
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Nunnor bär sina plagg i högsta grad frivilligt.
Det gör inte burkabrudarna.

Det finns garanterat burkabrudar som bär sin burka helt frivilligt precis som det finns kvinnor som inte skulle bära något dylikt frivilligt.

Men nu handlar det ju inte om ifall någon bär den frivilligt eller ej utan om ett förbud oavsett orsak...

Att ha en lag som säger "Det är förbjudet att bära slöja, såvida den inte bärs frivilligt." skulle ju knappast fungera rent praktiskt. Då hamnar det hela på att bevisa att tvång föreligger och om det är så man vill ha det ska man nog lägga fokus på en lagstiftningen där det är att tvinga någon att klä sig på ett visst sätt som ska regleras via lagen.
Citera
2026-06-11, 21:11
Medlem
Teus avatar
Citat:
Tillräckligt många för att veta att kvinnor som självmant väljer att bära heltäckande Niqab/Burka följer en extrem tolkning av Islam som inte hör hemma i Sverige. En Burka/Niqab är ungefär lika mycket en slags uniform för islamism som en armbindel med ett hakkors är en uniform för en nazist.
Citera
Medlem
Citat:

Ja vad säger Islam om det hela? Vad är anledningen till att kvinnor bär slöja? Varför finns det muslimska moralpoliser som går runt och ser till att detta efterföljs? Vad tycker kvinnorna i Iran om det hela?

Jag vet att du medvetet spelar dum för sakens skull, ingen går på det där. Slöjan, burkan och allt där mellan är rent förtryck.

Konstigt att folk på vänsterkanten är så emot detta, jag trodde ni var feminister? Varför vill ni tillåta kvinnoförtryck?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Till en början, ja.

Islam hör inte hemma i Sverige, vi behöver inte Islam.
Jag förstår. Men argumentet att sjalen är förtryckande av kvinnan blir ju lite ihåligt on man inte bryr sig om kvinnan.
Citera
2026-06-11, 21:16
Medlem
BallaKlavas avatar
Vore väl mycket bättre om det infördes ett kippa-förbud. Men det kanske inte Jimmie Israelåkesson går med på, då kan han inte suga lika många avskurna förhudar på sina bjudresor till folkmordsstaten nummer ett efter Adolfs Tyskland.
Citera
2026-06-11, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Importer-Exporter
Vilket konstigt inlägg.

Du beskriver verkligheten för många muslimska kvinnor på ett bra sätt om hur de tvingas gå och dölja sig på grund av muslimska män men ändå så drar du slutsatsen att det är SD som är problemet? Verkligen konstigt.

Hen belyste ju bägge problemen. Religiöst förtryck är ett problem och fascism är inte lösningen på det problemet, utan leder bara till ännu mindre frihet.
Citera
2026-06-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Medhåll.
Kvinnorna är inte tvingade.
I lägenheten ovan mig bor en familj från Syrien. De har bott här i elva år och är som svenskar är mest. Mamman i familjen har huvudduk, dottern som är i övre tonåren har det inte. Det känns ju inte speciellt troligt att mannen i familjen skulle tvinga sin fru att ha huvudduk, men inte dottern.

Jag har haft muslimska arbetskamrater; vissa har huvudduk, andra inte. Likadant mina muslimska elever; en del har, andra inte. Alla jag frågat säger samma sak. Det är varken religionen eller männen som tvingar kvinnorna. Det handlar om tradition.
Man tar av sig huvudduken om man vill. Man har den på om man vill.

Fråga Mahsa Amini hur det gick för henne då hon ville ta av sig huvudduken.
Nä, just det. Attans. Hon kan ju inte svara dig längre...
Citera
2026-06-11, 21:20
Medlem
Bra att SD trycker på om detta. Vad tusan döljer sig bakom burkan? Både pensionärer och barn blir skrämda av sådana figurer.

Tack SD!
Citera
2026-06-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Hen belyste ju bägge problemen. Religiöst förtryck är ett problem och fascism är inte lösningen på det problemet, utan leder bara till ännu mindre frihet.

Men ändå var det bara SD som skulle bort?
Citera
2026-06-11, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Tycker feministiskt initiativ eller vänstern borde vara intresserade av detta?
Kvinnoförtryck är väl en kärnfråga?

Ja, de BORDE hålla med, men tyvärr… men minns hur det gick i Iran…
Citera
2026-06-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Gäsp, stödet förslaget har lågt, det innan eventuella rättsliga prövningar, jag känner medvind kära vän.
Blotta tanken över att jag skall fråntas rättigheten att vara burkatrans p.g.a. ett gäng inpissade sverigedemokraters feberfantasier får mig att krysta några bruna vänner till er ära.
Allahu Akbar, på Flashback känner alla medvind. Harmoniska människor är dock inte livrädda för morgondagen och behöver spendera 24/7 med att fäktas mot väderkvarnar. Just sayin’
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in