2026-06-11, 19:57
  #1
Medlem
Jag har observerat att många kunder bara kastar kvittot utan att validera om kassören har gjort rätt eller inte, även vid större köp.

Jag däremot kollar alltid om kassören har gjort rätt eller inte. Det jag har reflekterat över är att det måste vara uppemot 1 av 5 köp där kassören gör fel, stora som små. Det kan bli rätt stor förlust, om produkten är dyr, och kassan har slagit in en för mycket. Har även reflekterat över att i princip alla fel är till kundens nackdel.

Många verkar felaktigt tro att butikskassören sällan gör fel, Min erfarenhet är snarare att det är vanligare att butikskassören gör fel än vad folk verkar tro. Sedan finns det ju självklart undantag. Vissa rutinerade butikskassörer har jag märkt gör i princip aldrig fel.

Det sjuka är att detta har hänt mig flera gånger (senast nu i veckan) att exempelvis jag köper färdigrätter som brukar kosta ca 50-100kr styck. Vi säger att jag köper 4 stycken av samma färdigrätt, men lik förbannat slår kassören in 5 stycken. Kassören blippar ju EAN-koden på varje färdigrätt, så hur fan kan det ibland bli 1 för mycket? Hur fan lyckas kassören med detta? Eller blippar kassören in 1 färdigrätts EAN-kod och väljer sedan "gånger 5", det vill säga trycker på fel tangent (tangent "5" istället för tangent "4")?

Varför slänger så många kunder kvittot utan att kolla efter om allt är rätt? Kan detta bidra till att butikskassören inte gör sitt jobb? Och varför är det i 99 av 100 av fallen till kundens nackdel när det blir fel?
__________________
Senast redigerad av ArtificiellLojrom 2026-06-11 kl. 20:39.
Citera
2026-06-11, 20:02
  #2
Medlem
Räcker med att man kollar på skärmen så ser man allt. Tror det blivit enklare sen alla butiker införskaffat sig en liten skärm vid betalningen. Sen kan man ochså lyssna på hur ofta personen blippar.
Citera
2026-06-11, 20:05
  #3
Avstängd
vem, förutom kärringar på 75+ orkar stå o kolla kvittot? man betalar, o verkar summan rimlig betalar man o lämnar pla5ts till stackarn bakomi kön.....



mvh
Citera
2026-06-11, 20:05
  #4
Medlem
Ja, det är just så att om man kollar kvittot så upptäcker man många fel. sällan till min fördel.
Kilopriser fel, slår in 2 varor då man hade 1. Bullar, en klassiker, fredagar 5 för 30:- man tar 5 och de kostar då 9,95 styck. OJDÅ, de måste ha slagit in fel. Typ 5 veckor i rad hände detta. Ofta fel. Ofta "medlemspriser" fastän det ej framgår på deras stora skylt. 5 läsk 1,5 liter 50:-
Det var ju bra, tar 5 st och de kostar 19,95 styck. Otaliga exempel.
Medveten felplacering av prisskyltar, snarlika varor där ena kycklingen kostar 39:- och den andre 129...
Citera
2026-06-11, 20:06
  #5
Medlem
halaltarzans avatar
Jag brukar plussa ihop allt i huvudet och stämmer det på ett ungefär så säger jag alltid nej när kassörskan frågar om jag vill ha kvittot.
Citera
2026-06-11, 20:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
vem, förutom kärringar på 75+ orkar stå o kolla kvittot? man betalar, o verkar summan rimlig betalar man o lämnar pla5ts till stackarn bakomi kön.....




mvh

Du står ju inte och hindrar kön. Lämna kön kolla kvittot klaga om det blir fel. Annars sätter dessa butiker detta i system.
Citera
2026-06-11, 20:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmchokladmjolk
Räcker med att man kollar på skärmen så ser man allt. Tror det blivit enklare sen alla butiker införskaffat sig en liten skärm vid betalningen. Sen kan man ochså lyssna på hur ofta personen blippar.

Nja, jag tror knappast alla hinner med och kolla igenom alla produkter som skärmen visar, framförallt vid större köp. Observera också att skärmar som kunden kan se, är relativt nytt, och även när inte skärmar fanns, så var det få kunder som kollade sina kvitton.
Citera
2026-06-11, 20:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jag brukar plussa ihop allt i huvudet och stämmer det på ett ungefär så säger jag alltid nej när kassörskan frågar om jag vill ha kvittot.

En toblerone och en celsius?
Citera
2026-06-11, 20:10
  #9
Medlem
Folk tror inte nödvändigtvis att det alltid blir rätt, men har inte heller anledning att alltid tro det blir fel. Det verkar stämma, gott så.

En kassörska idag gör väldigt lite. Priser ligger inlagda antingen via streckkod eller PLU-nummer.

Jag kan inte minnas senast det blev fel. Jag är av gamla skolan och vet vad jag skall betala innan jag kommer till kassan, jag behöver inte ha rätt på öret.

Men ju mer digitaliserat det blir desto mindre tro på fel blir det verkar det som. Kanske för att då är det en maskin och inte en människa som kan göra fel. Så glömmer man att människor programmerar. Är ju bara att kolla folks tilltro till AI.
Citera
2026-06-11, 20:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Du står ju inte och hindrar kön. Lämna kön kolla kvittot klaga om det blir fel. Annars sätter dessa butiker detta i system.

Ja, självklart kollar man på kvittot vid sidan om, så man inte hindrar flödet. Dock verkar de flesta kunder bara kasta sina kvitton utan att kolla igenom noga, oavsett om de har handlat mycket eller inte.
__________________
Senast redigerad av ArtificiellLojrom 2026-06-11 kl. 20:17.
Citera
2026-06-11, 20:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Folk tror inte nödvändigtvis att det alltid blir rätt, men har inte heller anledning att alltid tro det blir fel. Det verkar stämma, gott så.

En kassörska idag gör väldigt lite. Priser ligger inlagda antingen via streckkod eller PLU-nummer.

Jag kan inte minnas senast det blev fel. Jag är av gamla skolan och vet vad jag skall betala innan jag kommer till kassan, jag behöver inte ha rätt på öret.

Men ju mer digitaliserat det blir desto mindre tro på fel blir det verkar det som. Kanske för att då är det en maskin och inte en människa som kan göra fel. Så glömmer man att människor programmerar. Är ju bara att kolla folks tilltro till AI.

Det sjuka är att det har hänt mig flera gånger (senast nu i veckan) att exempelvis jag köper färdigrätter som brukar kosta ca 50-100kr styck. Vi säger att jag köper 4 stycken, men lik förbannat slår kassören in 5 stycken. Hur fan lyckas kassören med detta? Som du säger så blippar kassören EAN-koden på varje färdigrätt, så hur fan kan det ibland bli 1 för mycket?
Citera
2026-06-11, 20:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificiellLojrom
Jag har observerat att många kunder bara kastar kvittot utan att validera om kassören har gjort rätt eller inte, även vid större köp.

Jag däremot kollar alltid om kassören har gjort rätt eller inte. Det jag har reflekterat över är att det måste vara uppemot 1 av 5 köp där kassören gör fel, stora som små. Det kan bli rätt stor förlust, om produkten är dyr, och kassan har slagit in en för mycket. Har även reflekterat över att i princip alla fel är till kundens nackdel.

Många verkar felaktigt tro att butikskassören sällan gör fel, Min erfarenhet är snarare att det är vanligare att butikskassören gör fel än vad folk verkar tro. Sedan finns det ju självklart undantag. Vissa rutinerade butikskassörer har jag märkt gör i princip aldrig fel.

Det sjuka är att detta har hänt mig flera gånger (senast nu i veckan) att exempelvis jag köper färdigrätter som brukar kosta ca 50-100kr styck. Vi säger att jag köper 4 stycken av samma färdigrätt, men lik förbannat slår kassören in 5 stycken. Kassören blippar ju EAN-koden på varje färdigrätt, så hur fan kan det ibland bli 1 för mycket? Hur fan lyckas kassören med detta? Eller blippar kassören in 1 färdigrätts EAN-kod och sedan väljer "gånger 5", det vill säga trycker på fel tangent (tangent "5" istället för tangent "4")?

Varför slänger så många kunder kvittot utan att kolla efter om allt är rätt? Kan detta bidra till att butikskassören inte gör sitt jobb? Och varför är det i 99 av 100 av fallen är det till kundens nackdel när det blir fel?
Småpengar, man förlorar mer av tiden det tar att tjafsa i kön. Vem fan bryr sig om det blev en lök extra på kvittot? Sen räknar man ju ihop lite snabbt när man stoppar varor i korgen, dubbelblippas en oxfilé så sticker det ju ut nämnvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in