2026-06-07, 16:06
Medlem
BobboSundgrens avatar
Mellan 2019 och 2025 var kvinnan som jag i denna text kallar Saga, gift med den man som jag här kallar Solviksmannen. När relationen inleddes 2018 var hon 23 år och han 56.

Saga har i samtal med mig beskrivit relationen som präglad av psykiskt, fysiskt och sexuellt våld. Hennes berättelse är särskilt intressant, eftersom den berör samma person som under mer än två decennier har återkommit i filmskaparen och författaren Jasper Lakes skapande.

I höst debuterar Jasper Lake som romanförfattare med Beväpna dig med vingar på Norstedts. Romanen utspelar sig på Solvikskolan i Järna och kretsar kring relationen mellan en pojke och hans styvfar. Förlaget beskriver boken som inspirerad av Lakes egen uppväxt.

Den första kända skildringen av samma person finns i dokumentärfilmen Styvfar och demonen från 2005. Filmen distribuerades aldrig kommersiellt men finns tillgänglig via Svenska Filminstitutets bibliotek. I filmen konfronterar Lake sin styvfar med anklagelser om fysisk och psykisk misshandel inom familjen.

År 2021 återvände Lake till samma miljö genom SVT:s dokumentärserie De utvalda barnen, som granskar Solvikskolan i Järna. I serien berättar flera tidigare elever om upplevelser av övergrepp, förnedrande behandling och gränsöverskridande pedagogiska metoder.

I en artikel i Expressen samma år beskriver journalisterna Gusten Holm, Thea Mossige-Norheim och Anna Friberg hur den lärare som flera tidigare elever pekar ut i dokumentären, också är den person som Lake tidigare har skildrat i Styvfar och demonen.

I De utvalda barnen berättar tidigare elever bland annat om kvävningsövningar och andra handlingar, som de upplevde som traumatiska. Solvikskolans grundare Pär Ahlbom beskriver i dokumentären den utpekade läraren som ”en förfärligt dålig lärare” som ”ställde till det med elever väldigt mycket”. Han använder även uttrycket ”psykotisk diktator”.

Enligt Solviksmannens offentliga LinkedIn-profil arbetade han på Solvikskolan mellan 1990 och 1997. Jasper Lake gick på skolan fram till högstadiets slut 1993, vilket innebär att deras tid där överlappade.

Solviksmannen dömdes 2015 för en händelse 2014, där han enligt domen höll kvar sin dåvarande partner (som han har två gemensamma barn med) i en bil - och förstörde hennes mobiltelefon. Jag har tagit del av domen.

Nu berättar Saga om sina erfarenheter från en senare relation med samma man.

– Jag blev nästan dödad av honom flera gånger, säger hon.

Enligt Saga började konflikterna ofta som verbala gräl. Hon uppger att om hon höjde rösten eller gjorde ett avvärjande utfall i luften, kunde situationen snabbt eskalera.

Hon beskriver att hon vid flera tillfällen blev nedkastad på golvet, fasthållen och slagen. Hon uppger också att hon utsattes för förödmjukande behandling, bland annat att hon blev spottad på och att hennes huvud dunkades hårt mot golvet.

Saga berättar vidare att parets sexuella relation var extrem. Hon säger att hon samtyckte till vissa former av strypsex - men att situationerna utvecklades långt bortom vad hon själv uppfattade som säkert.

– Jag måste ha varit nära att dö flera gånger, säger hon.

Hon uppger att hon vid upprepade tillfällen förlorade medvetandet till följd av strypningen.

Saga berättar också att Solviksmannen skrev ett opublicerat manus med titeln Via Crucis, tillägnat henne. Hon har delat manuskriptet med mig. Strypning och kvävning till medvetslöshet genom att hållas med armvecket runt halsen eller hållas under vatten, framställs i texten som en väg till andliga erfarenheter. Solviksmannen raljerar i manuset över de som säger att detta är farligt, trots att ingen läkare skulle säga att det går att kontrollera riskerna, för exempelvis hjärnskador. Manuset inleds med orden:

”1. Gå under
Sättas på undantag, inte kunna andas och typ dö
Nej, det är inte strypsex jag menar. Men de som gillar sånt vet vad jag menar.
Det är därför de gillar sånt.”

När De utvalda barnen sändes, såg paret serien tillsammans. Saga berättar att Solviksmannen då gav överslätande förklaringar till de händelser, som tidigare elever beskrev i dokumentären.

I ett av seriens mest uppmärksammade vittnesmål, berättar en tidigare elev att hon efter en konflikt gömde sig i ett kuddrum. Eleven beskriver hur andra barn därefter uppmuntrades att hoppa på kuddarna ovanpå henne. Hon berättar att hon trodde att hon skulle dö, och att hon sedan svimmade och därefter vaknade ensam. Hon gråter när hon berättar.

Enligt Saga kommenterade Solviksmannen denna händelse och gav en betydligt mindre dramatisk beskrivning av vad som hade inträffat, nämligen att han bara hade gått in i rummet och frågat flickan om hon lekte krokodil, för att lätta upp stämningen.

I höst utkommer alltså Jasper Lakes roman Beväpna dig med vingar (Norstedts). Tillsammans med Styvfar och demonen och De utvalda barnen, kan romanen ses som ett av tre försök att söka upprättelse gentemot Solviksmannen.

Saga säger att hon har valt att berätta sin historia, för att slutgiltigt bryta sig ur lojaliteten med Solviksmannens perspektiv. Hon funderar på om saker i hennes personlighet och tidiga barndomsupplevelser har bäddat för att hon kunde påverkas att stanna så länge med Solviksmannen, men som framgår av denna text har han en ovanligt utvecklad förmåga att övertyga sina offer och ”flyga under radarn”.

Hon uppger att hon polisanmälde honom 2025 - men att förundersökningen senare lades ned.

Solviksmannen ska inledningstala på en internationell konferens för Frimurarna i sommar. Han fortsätter att åtnjuta mångas starka förtroende.

Källor

• Expressen (2021). ”Jasper Lakes okända film – uppgörelsen med läraren”, av Gusten Holm, Thea Mossige-Norheim och Anna Friberg.

• De utvalda barnen. Dokumentärserie i tre delar. Sveriges Television (SVT), 2021.

• Styvfar och demonen. Dokumentärfilm av Jasper Lake, 2005. Tillgänglig via Svenska Filminstitutets bibliotek.

• Via Crucis. Opublicerat manus skrivet av Solviksmannen och tillägnat Saga.

• Intervjuer med Saga genomförda av Bobbo Sundgren under 2026.

• Domen från 2015 om våldet mot mamman till två av Solviksmannens barn.
Citera
2026-06-07, 16:07
Medlem
b00b00s avatar
Vad är det aktuella brottet som skall diskuteras?
Citera
2026-06-07, 16:16
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Vad är det aktuella brottet som skall diskuteras?

Saga polisanmälde Solviksmannen 2025, men det handlar ju om ett mönster, som har upprepats runt samma person i över tre decennier fram till nu.
Citera
2026-06-07, 16:50
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobboSundgren
• Intervjuer med Saga genomförda av Bobbo Sundgren under 2026.
Intervjuer av Bobbo Sundgren? Han som skrev boken ”Så blev jag ett av Sveriges värsta nättroll”? Beskrivs bland annat så här
Citat:
Med de unika erfarenheter och kunskaper som boken bjuder på utgör den samtidigt en uttömmande faktabank där alla aspekter av trollande på internet förklaras.

Författaren Bobbo Sundgren var under en tolvårsperiod ett av de mest aktiva nättrollen på den svenska webben.

"Nättrollandet var som en beroendeframkallande drog för mig, som jag satte framför anseende, vänskap och ekonomi. Och ju mer jag trollade, desto mer okänslig blev jag för om jag sårade någon. Så jag kan lugnt säga att jag har sårat många oskyldiga människor, det gör mig ledsen att tänka på.
Citera
2026-06-07, 20:20
Medlem
Citat:
Saga polisanmälde Solviksmannen 2025, men det handlar ju om ett mönster, som har upprepats runt samma person i över tre decennier fram till nu.

Varför inte skriva ut namnet istället för att hålla på med den här kryptiska "solviksmannen"-skiten? Det är väl bara att maskera det.

Ska bli intressant att se Jesper Lakes nästa.
Citera
2026-06-07, 20:35
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irgendwie
Varför inte skriva ut namnet istället för att hålla på med den här kryptiska "solviksmannen"-skiten? Det är väl bara att maskera det.

Ska bli intressant att se Jesper Lakes nästa.

Jag har ingen vana av att maska ett namn och har ju kallat honom Solviksmannen tidigare.
Citera
2026-06-07, 21:35
Moderator
Maviels avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2026-06-07, 22:52
Medlem
BobboSundgrens avatar
SOLVIKSMANNEN: KRONOLOGI

2005 gjorde Jasper Lake dokumentärfilmen Styvfar och demonen. I filmen anklagar han sin styvfar för psykisk och fysisk misshandel (jag kallar styvfadern för Solviksmannen). Filmen stoppades och visades aldrig offentligt.

2014 inträffade en händelse som ledde till att Solviksmannen senare dömdes för att ha hållit kvar sin dåvarande partner i en bil och förstört hennes mobiltelefon.

2018 träffade den då 23-åriga ”Saga” Solviksmannen, som då var 56 år gammal.

2019 gifte de sig.

2021 sändes SVT:s dokumentärserie De utvalda barnen. Där berättade tidigare elever från Solvikskolan om övergrepp, förnedring och gränsöverskridande metoder. Samma år skrev Expressen att den lärare som flera elever pekade ut, var samma person som Jasper Lake tidigare hade skildrat i Styvfar och demonen. Som exempel utsatte Solviksmannen barnen för kvävning, som en frivillig övning för att få andliga upplevelser.

2021 såg Saga och Solviksmannen serien tillsammans. Enligt Saga gav han då egna förklaringar till det som tidigare elever berättade om.

Saga berättar för mig (Bobbo Sundgren) att hon under sina år med Solviksmannen, utsattes för psykiskt, fysiskt och sexuellt våld.

Hon berättar om återkommande strypsex, där hon vid flera tillfällen förlorade medvetandet.

2025 lämnade Saga relationen och polisanmälde Solviksmannen. Förundersökningen lades senare ned.

2026 väljer hon att berätta sin historia offentligt - via mig, Bobbo Sundgren.

I höst 2026 ger Jasper Lake ut romanen Beväpna dig med vingar på Norstedts. Romanen bygger enligt förlaget på hans egen uppväxt och handlar om relationen mellan en pojke och hans styvfar.
Citera
2026-06-11, 18:00
Medlem
Citat:
SOLVIKSMANNEN: KRONOLOGI

2005 gjorde Jasper Lake dokumentärfilmen Styvfar och demonen. I filmen anklagar han sin styvfar för psykisk och fysisk misshandel (jag kallar styvfadern för Solviksmannen). Filmen stoppades och visades aldrig offentligt.

2014 inträffade en händelse som ledde till att Solviksmannen senare dömdes för att ha hållit kvar sin dåvarande partner i en bil och förstört hennes mobiltelefon.

2018 träffade den då 23-åriga ”Saga” Solviksmannen, som då var 56 år gammal.

2019 gifte de sig.

2021 sändes SVT:s dokumentärserie De utvalda barnen. Där berättade tidigare elever från Solvikskolan om övergrepp, förnedring och gränsöverskridande metoder. Samma år skrev Expressen att den lärare som flera elever pekade ut, var samma person som Jasper Lake tidigare hade skildrat i Styvfar och demonen. Som exempel utsatte Solviksmannen barnen för kvävning, som en frivillig övning för att få andliga upplevelser.

2021 såg Saga och Solviksmannen serien tillsammans. Enligt Saga gav han då egna förklaringar till det som tidigare elever berättade om.

Saga berättar för mig (Bobbo Sundgren) att hon under sina år med Solviksmannen, utsattes för psykiskt, fysiskt och sexuellt våld.

Hon berättar om återkommande strypsex, där hon vid flera tillfällen förlorade medvetandet.

2025 lämnade Saga relationen och polisanmälde Solviksmannen. Förundersökningen lades senare ned.

2026 väljer hon att berätta sin historia offentligt - via mig, Bobbo Sundgren.

I höst 2026 ger Jasper Lake ut romanen Beväpna dig med vingar på Norstedts. Romanen bygger enligt förlaget på hans egen uppväxt och handlar om relationen mellan en pojke och hans styvfar.

Om du lyssnar på sektpodden och de avsnitt som sändes efter Solvikfilmen så får programledarna ett brev av Sagas förtvivlade föräldrar som förstod att det var riktigt illa med Solvikmannen. Så skönt att höra att hon lämnat fanskapet. Otroligt att han får vara en del av frimurarna.
Citera
2026-06-11, 19:34
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Om du lyssnar på sektpodden och de avsnitt som sändes efter Solvikfilmen så får programledarna ett brev av Sagas förtvivlade föräldrar som förstod att det var riktigt illa med Solvikmannen. Så skönt att höra att hon lämnat fanskapet. Otroligt att han får vara en del av frimurarna.

Ja, det är sant. Jag hade kontakt med Rigmor Robert under den tiden, för att hon kontaktade mig efter att jag hade fått en insändare om waldorf publicerad i DN. ”Saga” hade även möten med Rigmor och sin mamma, när hon fortfarande var i Solviksmannens bubbla.
Citera
2026-06-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ja, det är sant. Jag hade kontakt med Rigmor Robert under den tiden, för att hon kontaktade mig efter att jag hade fått en insändare om waldorf publicerad i DN. ”Saga” hade även möten med Rigmor och sin mamma, när hon fortfarande var i Solviksmannens bubbla.

Okej, då vet du det. Så bra att ni haft kontakt.
Citera
2026-06-13, 22:59
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Okej, då vet du det. Så bra att ni haft kontakt.

Ja, vi har kontakt nu med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in