2026-06-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobboSundgren
Ja, vi har kontakt nu med.

Ok jag läste din insändare. Mina barn har gått i Waldorfskola och det har gått bra för alla fem. Högt utbildade, eller duktiga företagare. Konstnärliga och musikaliska. Fyra av fem är mycket nöjda med sin skolgång. De har ej gått på Solvik, det hade jag aldrig tillåtit.
Vi är inte antroposofer men tycker att där finns mycket att hämta inom en rad olika områden.
Minns att du är mycket kritisk. Viktigt att allas röster får komma fram.
Citera
2026-06-14, 23:53
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Ok jag läste din insändare. Mina barn har gått i Waldorfskola och det har gått bra för alla fem. Högt utbildade, eller duktiga företagare. Konstnärliga och musikaliska. Fyra av fem är mycket nöjda med sin skolgång. De har ej gått på Solvik, det hade jag aldrig tillåtit.
Vi är inte antroposofer men tycker att där finns mycket att hämta inom en rad olika områden.
Minns att du är mycket kritisk. Viktigt att allas röster får komma fram.

Ärligt talat tog jag mest chansen att synas. Jag var mer narcissistisk innan min son dog. Mitt engagemang i Solviksmannen har inget med kritik av waldorf och antroposofi att göra. Dock tycker jag det finns risker i alla miljöer där det blir viktigare med fantasier än att vara hederlig och respektera andra.
Citera
2026-06-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ärligt talat tog jag mest chansen att synas. Jag var mer narcissistisk innan min son dog. Mitt engagemang i Solviksmannen har inget med kritik av waldorf och antroposofi att göra. Dock tycker jag det finns risker i alla miljöer där det blir viktigare med fantasier än att vara hederlig och respektera andra.

Jag beklagar din fruktansvärda förlust💔
Nej jag förstår att din kritik av Solbikmannen inte har med Waldorf att göra. Tack för din ärlighet. Lite ledsamt att Waldorf fick klä skott för att du ville synas men ja så kan det bli i livet.
Att fokuset hamnar lite fel
Citera
2026-06-15, 15:29
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Jag beklagar din fruktansvärda förlust💔
Nej jag förstår att din kritik av Solbikmannen inte har med Waldorf att göra. Tack för din ärlighet. Lite ledsamt att Waldorf fick klä skott för att du ville synas men ja så kan det bli i livet.
Att fokuset hamnar lite fel

Tack. Jag tycker på riktigt att vissa saker är tveksamma i waldorfpedagogik, men den kommunala skolan skulle jag tro på alla sätt rent generellt är en farligare miljö. Jag var egentligen inte så engagerad i att vi hade haft en lektion om Rudolf Steiners raslära med den rare Vivert (frid över hans minne) eller i att vi läste en morgonbön, som jag egentligen inte har några invändningar mot. Men utan mina artiklar hade inte Rigmor kontaktat mig, och då hade jag inte fått veta den fruktansvärda sanningen om Solviksmannen: Att han är en sexualsadist med 30 års förövande under radarn mot både kvinnor och barn.
Senast redigerad av BobboSundgren 2026-06-15 kl. 15:39.
Citera
2026-06-15, 22:25
Medlem
Citat:
Tack. Jag tycker på riktigt att vissa saker är tveksamma i waldorfpedagogik, men den kommunala skolan skulle jag tro på alla sätt rent generellt är en farligare miljö. Jag var egentligen inte så engagerad i att vi hade haft en lektion om Rudolf Steiners raslära med den rare Vivert (frid över hans minne) eller i att vi läste en morgonbön, som jag egentligen inte har några invändningar mot. Men utan mina artiklar hade inte Rigmor kontaktat mig, och då hade jag inte fått veta den fruktansvärda sanningen om Solviksmannen: Att han är en sexualsadist med 30 års förövande under radarn mot både kvinnor och barn.

Jag förstår. Morgonspråket är godkänt av Skolverket. Så sjukt med Solvikmannen. Du känner säkert till hans blogg?
Citera
2026-06-16, 08:31
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Jag förstår. Morgonspråket är godkänt av Skolverket. Så sjukt med Solvikmannen. Du känner säkert till hans blogg?

Jag har bara skummat litet i hans YouTube och blogg. ”Saga” har gett mig privata konversationer, en video av ett gräl mellan dem, hela kvävnings-manuskriptet Via Crucis etc. Tacksam för tips om vad han skrivit på bloggen!
Citera
2026-06-16, 12:22
Medlem
BobboSundgrens avatar
BREAKING NEWS: LÄCKT CHATT

Nu har Solviksmannen spridit till en författarkollega att det var Ivar Hekscher som gjorde ”kvävningsövningar” på eleverna i Solvikskolan - och inte Solviksmannen. Jag ringde Ivar, som avvisar detta. Ivar slutade på skolan 1988 men minns Jasper Lake, vars roman-alter ego började på skolan 1989. Solviksmannen har även skrivit en egen version av händelserna i sitt äktenskap med ”Saga”, som är tillgänglig för de som har lösenord till en särskild del av hans blogg (Solviksmannen kallar mig vid mitt dopnamn Struck). Solviksmannen arbetade enligt hans LinkedIn på Solviksskolan 1990-1997.
Citera
2026-06-17, 11:42
Medlem
Citat:
BREAKING NEWS: LÄCKT CHATT

Nu har Solviksmannen spridit till en författarkollega att det var Ivar Hekscher som gjorde ”kvävningsövningar” på eleverna i Solvikskolan - och inte Solviksmannen. Jag ringde Ivar, som avvisar detta. Ivar slutade på skolan 1988 men minns Jasper Lake, vars roman-alter ego började på skolan 1989. Solviksmannen har även skrivit en egen version av händelserna i sitt äktenskap med ”Saga”, som är tillgänglig för de som har lösenord till en särskild del av hans blogg (Solviksmannen kallar mig vid mitt dopnamn Struck). Solviksmannen arbetade enligt hans LinkedIn på Solviksskolan 1990-1997.

Du skriver ut namnet på Ivar utan att maskera det, men inte på "Solviksmannen"?
Lite märkigt med massa öknamn.

Jag gör det då:

Alexand3r Ki3dling
3 = e
Senast redigerad av Irgendwie 2026-06-17 kl. 11:47.
Citera
2026-06-17, 14:12
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irgendwie
Du skriver ut namnet på Ivar utan att maskera det, men inte på "Solviksmannen"?
Lite märkigt med massa öknamn.

Jag gör det då:

Alexand3r Ki3dling
3 = e

Du kan ju göra vad du vill, men jag kommenterar inte ditt namn-förslag. Jag fick godkänt via SMS från Ivar att exponera hans namn. Vi lägger ut utsagor om mycket grova brott kopplade till Solviksmannen. Vi tror dock inte att projektet tjänar på en utdragen rättsprocess, eftersom Solviksmannen har fått så många att skydda honom genom åren. Skulle nya vittnen träda fram, så vem vet, då kanske det är vi som tar det till rättslig prövning

För övrigt skrev den kända författare som Solviksmannen angav Ivar till, att han vill ge mig stryk. Jag kommer inte att polisanmäla det, eftersom jag har räknat med många aggressiva reaktioner från de som Solviksmannen har hypnotiserat. Vi föredrar om de väljer internet som arena, framför domstol eller slagsmål. Om de väljer domstol, så får de ta det första steget. Samma med våld. I båda fallen har vi rätt att försvara oss - och kommer att göra det. Men vi har valt internet och skydd mot förtals-anklagelser som arena.
Senast redigerad av BobboSundgren 2026-06-17 kl. 14:30.
Citera
2026-06-17, 23:07
Medlem
BobboSundgrens avatar
DISCLAIMER: Jag har klippt om min film om vår bok om Solviksmannen - och ändrat i alla texter, pga röran i uppgifter om vilken lärare det var på Solvikskolan, som utsatte barnen för kvävningsövningar. Dock har Solviksmannen själv berättat för ”Saga” att han var den lärare, som flickan under kuddarna berättar om som vuxen i De utvalda barnen (SVT, 2021).
Citera
2026-06-18, 01:41
Medlem
Citat:
DISCLAIMER: Jag har klippt om min film om vår bok om Solviksmannen - och ändrat i alla texter, pga röran i uppgifter om vilken lärare det var på Solvikskolan, som utsatte barnen för kvävningsövningar. Dock har Solviksmannen själv berättat för ”Saga” att han var den lärare, som flickan under kuddarna berättar om som vuxen i De utvalda barnen (SVT, 2021).

Både Saga och Solviksmannen är intervjuade i Kyriotetespodden. Finns på YouTube.
Citera
2026-06-18, 07:57
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Både Saga och Solviksmannen är intervjuade i Kyriotetespodden. Finns på YouTube.

Jag hörde det. Jag ska lyssna på det avsnittet. Jag kommer att gå på djupet med henne i hur det kunde bli så att hon blev så lojal mot Solviksmannen. Hur kunde hon bidra till att upprätthålla Solviksmannens fasad i så många år - trots hans våld, som alltså kunde komma från ingenstans och bestå av fasthållning, slag och sparkar?

Hur kunde hon acceptera att bli strypt till medvetslöshet gång på gång av någon, som levde på henne? Sanningen ligger någonstans mellan hennes rädsla för honom - och hennes trots mot sina föräldrar. Men kraften i hans suggestiva förmåga ska inte underskattas. Vad jag anar men inte har fått bekräftat av henne än, är att jag det även fanns en dragning hos henne till att tillhöra ett kulturellt avantgarde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in