2026-03-07, 08:47
  #3325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Jag begriper inte ens vilka siffror du pratar om längre.

Det står ju t o m i din egna länk. Det skedde 8 gånger fler anmälningar för olaga hot men 17 gånger fler åtal.

” Under dessa år gjordes alltså ungefär åtta gånger fler anmälningar för olaga hot. Under motsvarande period väcktes 113 åtal för våldtäkt och 1 892 åtal för olaga hot i de tio tingsrätter som ingick i vår studie, vilket betyder ungefär sjutton gånger fler åtal för olaga hot. Detta visar att åklagare är mer selektiva med att väcka åtal för våldtäkt. Andelen anmälningar som går till åtal är dubbelt så stor vid olaga hot. ”


Nu hänger jag med. Jag jämför de nuvarande siffrorna för våldtäkt med siffrorna för studien.
Känns mer rättvist när vi diskuterar samtyckeslagen. Men jag kunde varit tydligare. Ber om ursäkt för det.
Om en jämför siffrorna för olaga hot vad gäller våldtäkt efter samtyckeslagen så åtalas ungefär lika stor procent.

Och av de som åtalas så döms procentuellt mer vid olaga hot.

Så åklagare vid våldtäktsmål verkar inte veta vart gränsen går efter 7 år med lagstiftningen.
Eller så är de mer motiverande att åtala folk för våldtäkt
Citera
2026-03-09, 07:25
  #3326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag ska försöka bortse från hur otroligt jävla tramsig den här diskussionen är och svara på din fråga.

Om den fula kvinnan såg ut såhär så skulle sannolikt risken för att hon blev våldtagen vara mindre än om hon såg ut som Zara Larsson:

https://c.pxhere.com/photos/e7/8e/medusa_halloween_beheaded_hideous_human_female_sna kes_gorgoneion-780000.jpg!d

Men å andra sidan skulle säkert nån sjuk jävel även få för sig att våldta henne....

Bra då är vi överens om någonting i alla fall!
Citera
2026-03-09, 22:12
  #3327
Medlem
Ett missförstånd med lagen är att många personer tror att tjat och övertalning till sex skulle handla automatiskt om ett övergrepp.
Även ai verkar tro fel för det kommer en sammanfattning från sidor som verkar tro att det är olagligt med tjat och övertalning till sex.

Det finns i hel del olika situationer där det är lagligt att ha sex med någon efter övertalning och tjat.

Dessutom tjat och övertalning är något som sker ofta i andra sammanhang.
Ska sex vara ett undantag?
Citera
2026-04-12, 22:34
  #3328
Medlem
Någon som vet sitter inne på den faktiska domen i fallet som berörs i denna artikel?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kroghanglet-slutade-i-valdtakt-forstar-inte/

Den tas ju ofta upp men hade varit intressant att läsa hur rättens resonemang gick i detalj.
Citera
2026-05-14, 20:14
  #3329
Medlem
Man kanske bör ställa en öppen fråga till feministerna i tråden.

Skall en kvinna ha möjlighet att dra tillbaka ett samtycke i efterhand och få mannen hon i stunden frivilligt legat med dömd för våldtäkt?

Föreställ er att hon under hela sexakten har uttryckt samtycke genom både ord och handling men att hon dagen efter ångrar sig, polisanmäler mannen för våldtäkt, och får honom fälld i domstol. Tycker ni att det är okej oavsett om ni håller med om att det förekommer idag eller inte?
Citera
2026-05-26, 13:55
  #3330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
I stort sett alla våldtäktsfall är ord mot ord situationer.

Läs BRÅ:s senaste rapport och speciellt under rubriken "BRÅS:s bedömning" i slutet - där står exakt vilka brister och svagheter de har identifierat med lagen och vad jurister osv har att jobba med.

Har läst den vid flera tillfällen . Den och alla de advokater som jobbar med den här typen av ärenden målar upp en ganska dyster bild.
Citera
2026-06-10, 15:24
  #3331
Medlem
Nu när Jenny9 kastat in handduken och vi därmed får en betydligt högre nivå härinne kan det vara läge att ta upp den här tråden igen.

https://www.expressen.se/debatt/debatt-var-fjarde-ung-kvinna-har-blivit-valdtagen/

Ett par dårar från någon extremfeministisk organisationen hävdar i ett debattinlägg i Expressen att VAR FJÄRDE ung kvinna i Sverige har blivit våldtagen. Och att vi samtidigt har "straffrihet" för män som begår våldtäkter.

Detta alltså samtidigt som unga män döms till fleråriga fängelsestraff och hundratusentals kronor i skadestånd enbart på kvinnors ord. Jag tvivlar på att dessa män håller med om dårarnas påstående. Men jag antar att eftersom vissa anklagade män frias i brist på bevis så vill dårarna ytterligare sänka de redan låga beviskraven. Eller ta bort dem helt.

Sen är frågan vad "våldtagen" betyder idag.

Begreppet våldtäkt har ju i och med samtyckeslagen som bekant utvidgats in absurdum och betyder i princip ingenting längre.

Författarna till debattinlägget osar dessutom så mycket manshat att det blir svårt att ta inlägget seriöst. Man får lite Könskriget 2005-vibbar av det hela. Anmärkningsvärt att Expressen ändå väljer att publicera dyngan. Mest för att det inte är särskilt smickrande för feminismen.

Inte heller direkt någon högoddsare att dessa två ljushuvuden skriker "rasist!" åt alla som motsätter sig den massinvandring av män från tredje världen som är överrepresenterade i våldtäktsstatistiken och som kraftigt försämrat kvinnors trygghet i Sverige.
__________________
Senast redigerad av Joe88 2026-06-10 kl. 15:33.
Citera
2026-06-10, 22:01
  #3332
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Nu när Jenny9 kastat in handduken och vi därmed får en betydligt högre nivå härinne kan det vara läge att ta upp den här tråden igen.

https://www.expressen.se/debatt/debatt-var-fjarde-ung-kvinna-har-blivit-valdtagen/

Ett par dårar från någon extremfeministisk organisationen hävdar i ett debattinlägg i Expressen att VAR FJÄRDE ung kvinna i Sverige har blivit våldtagen. Och att vi samtidigt har "straffrihet" för män som begår våldtäkter.

Detta alltså samtidigt som unga män döms till fleråriga fängelsestraff och hundratusentals kronor i skadestånd enbart på kvinnors ord. Jag tvivlar på att dessa män håller med om dårarnas påstående. Men jag antar att eftersom vissa anklagade män frias i brist på bevis så vill dårarna ytterligare sänka de redan låga beviskraven. Eller ta bort dem helt.

Sen är frågan vad "våldtagen" betyder idag.

Begreppet våldtäkt har ju i och med samtyckeslagen som bekant utvidgats in absurdum och betyder i princip ingenting längre.

Författarna till debattinlägget osar dessutom så mycket manshat att det blir svårt att ta inlägget seriöst. Man får lite Könskriget 2005-vibbar av det hela. Anmärkningsvärt att Expressen ändå väljer att publicera dyngan. Mest för att det inte är särskilt smickrande för feminismen.

Inte heller direkt någon högoddsare att dessa två ljushuvuden skriker "rasist!" åt alla som motsätter sig den massinvandring av män från tredje världen som är överrepresenterade i våldtäktsstatistiken och som kraftigt försämrat kvinnors trygghet i Sverige.


Ja, Jenny verkar ha kastat in handduken, vilket är bra. Det måste fresta på psyket att ständigt försvara en destruktiv och lögnaktig ideologi. Jag tänker inte håna henne för detta, utan hoppas hon kommit till viss insikt. Hoppas du läser det här Jenny. Feminsmen har drabbats av det som kallas för krympandets radikalisering. Ju fler som överger ideologin, desto mer extrema blir de. Läste ett utspel nyligen där två feminister ville att män skulle födas i fängelse, och sedan få jobba sig ut därifrån. Detta sammanfattar feminismens syn på rättssäkerhet tämligen väl. Vet inte om du följer organisationen Mannaminne, som söker upprättelse för killar som dömts för våldtäkt på mycket lösa grunder? De förutspår en rättsskandal i framtiden där svenska staten kommer att få betala miljardbelop i skadestånd till de verkliga offren - de oskyldigt dömda pojkarna. Dessutom kommer landet att återigen få stå vid den internationella skampålen gällande mänskliga rättigheter. Något som Sverige bryter emot gång på gång.

Citat:
Sedan 2018 har antalet oskyldigt dömda för våldtäkt ökat explosionsartat. Liv och familjer krossas i en modern häxjakt. Detta skriver en representant för nätverket Mannaminne, främst bestående av de dömdas familjer och vänner.

Nätverket Mannaminne har vuxit fram som en direkt reaktion på den rättsosäkerhet som skapats sedan samtyckeslagens införande 2018. Under denna period har antalet fällande våldtäktsdomar ökat dramatiskt – men det har också medfört en oroande ökning av felaktiga domar. Sedan 2018 har hundratals, kanske till och med tusentals, unga svenska män dömts helt utan bevis till uppemot sex års fängelse. Det finns således hundratals fall där unga killar har dömts i rena ord-mot-ord-situationer, baserat på att den anklagande kvinnan i efterhand hävdat att hon inte givit samtycke.

https://samtiden.nu/2025/03/debatt-mannaminnes-kamp-for-de-oskyldigt-domda-fortsatter/
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2026-06-10 kl. 22:06.
Citera
2026-06-10, 22:39
  #3333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ja, Jenny verkar ha kastat in handduken, vilket är bra. Det måste fresta på psyket att ständigt försvara en destruktiv och lögnaktig ideologi. Jag tänker inte håna henne för detta, utan hoppas hon kommit till viss insikt. Hoppas du läser det här Jenny. Feminsmen har drabbats av det som kallas för krympandets radikalisering. Ju fler som överger ideologin, desto mer extrema blir de. Läste ett utspel nyligen där två feminister ville att män skulle födas i fängelse, och sedan få jobba sig ut därifrån. Detta sammanfattar feminismens syn på rättssäkerhet tämligen väl. Vet inte om du följer organisationen Mannaminne, som söker upprättelse för killar som dömts för våldtäkt på mycket lösa grunder? De förutspår en rättsskandal i framtiden där svenska staten kommer att få betala miljardbelop i skadestånd till de verkliga offren - de oskyldigt dömda pojkarna. Dessutom kommer landet att återigen få stå vid den internationella skampålen gällande mänskliga rättigheter. Något som Sverige bryter emot gång på gång.

Verkar dock inte bättre än att hon redan är tillbaka under nytt användarnamn

Ja, Mannaminne gör ett grymt jobb. Vidrigt att se hur de bemöts av feminister och mainstreamjournalister så fort de kommer på tal. Men det är ju ett kvitto på jobbet de gör.
__________________
Senast redigerad av Joe88 2026-06-10 kl. 22:43.
Citera
2026-06-11, 16:39
  #3334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ja, Jenny verkar ha kastat in handduken, vilket är bra. Det måste fresta på psyket att ständigt försvara en destruktiv och lögnaktig ideologi. Jag tänker inte håna henne för detta, utan hoppas hon kommit till viss insikt. Hoppas du läser det här Jenny. Feminsmen har drabbats av det som kallas för krympandets radikalisering. Ju fler som överger ideologin, desto mer extrema blir de. Läste ett utspel nyligen där två feminister ville att män skulle födas i fängelse, och sedan få jobba sig ut därifrån. Detta sammanfattar feminismens syn på rättssäkerhet tämligen väl. Vet inte om du följer organisationen Mannaminne, som söker upprättelse för killar som dömts för våldtäkt på mycket lösa grunder? De förutspår en rättsskandal i framtiden där svenska staten kommer att få betala miljardbelop i skadestånd till de verkliga offren - de oskyldigt dömda pojkarna. Dessutom kommer landet att återigen få stå vid den internationella skampålen gällande mänskliga rättigheter. Något som Sverige bryter emot gång på gång.

Källa: samtiden....
herregud...


Rättsäkerhet är många saker, bland annat möjligheten av att få rätt kontra en gärningsman som begått ett brott mot en.
Då det kommer till sexuellt våld av alla de slag har den möjligheten varit extremt liten, antalet anmälningar som de facto lett till en dom, har varit enkom några få % av allt beräknat existerande sexuellt våld.
Varför är inte den rättssäkerheten värt något för dig?
Citera
2026-06-11, 17:25
  #3335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Källa: samtiden....
herregud...


Rättsäkerhet är många saker, bland annat möjligheten av att få rätt kontra en gärningsman som begått ett brott mot en.
Då det kommer till sexuellt våld av alla de slag har den möjligheten varit extremt liten, antalet anmälningar som de facto lett till en dom, har varit enkom några få % av allt beräknat existerande sexuellt våld.
Varför är inte den rättssäkerheten värt något för dig?

Rättssäkerhet innebär att man inte ska bli dömd utan tydligt lagstöd eller tillräckliga bevis.

Rättssäkerhet innebär INTE att man har rätt att få någon dömd bara för att man påstår att denne har begått brott mot en.
__________________
Senast redigerad av Joe88 2026-06-11 kl. 17:50.
Citera
2026-06-11, 17:29
  #3336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Nej rättssäkerhet innebär att man inte ska bli dömd utan tydligt lagstöd eller tillräckliga bevis.

Och inte att man har rätt att få någon dömd bara för att man påstår att denne har begått brott mot en.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rättssäkerhet

Där kan du läsa vad ordet rättssäkerhet står för.
Det handlar inte enkom om åtalades rättsäkerhet utan även om brottsoffers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in