2026-03-06, 12:00
  #3313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Men du, ingen här har nytta av dina killgissningar, återkom när du lite svart på vitt.

Internationellt så räknas siffran vara 2-10 procent.
Vi har en lag som erkänt har problem med rättssäkerhet.
Vi har dokumenterat att dagens anmälningar håller en lägre kvalitet.
Vi har unga som blivit dömda trots att muntlig
bevisning talar emot det.
Vi har jurister som beskriver det som en potentiell rättsskandal.
Rent ekonomiskt har ersättningen nästan fördubblats.

Att anta att vi då ligger vid 10 procent falska anklagelser är inte en gissning.
Det är fullt rimligt att anta att vi ligger i det högre spannet. Vilket brukar ligga runt 10 procent om en ser på det internationellt.

Det som kommer bli spännande att se är hur många som blir dömda som är oskyldiga.
Dvs om någon regering vågar gå emot det feministiska narrativet att lagen är bra.
Citera
2026-03-06, 12:21
  #3314
Medlem
En annan sak jag tänkte på efter jag lyssnat på Kalibers program.

En advokat som intervjuas säger att den som har lättast för att prata och kan ge en bra och sammanhängande bild av vad som hänt kommer att få domstolen på sin sida i målet.

Sen tänkte jag då så här på hur det går till vid ett sådant fall. En kvinna känner att det inte var riktigt bra det där sexet hon hade för en tid sedan. Överallt blir hon uppmanad att genast anmäla killen för våldtäkt. I alla instanser är det genast våldtäktsanmälan som hon uppmuntras till att göra. Allt från vänner till sjukvård, skola och media är det lösningen på att hon känner att det inte var bra.


Citat:
Brå slår fast att fällande domar som bygger på muntlig bevisning baseras på sammanhängande berättelser, stödbevisning och gärningsmannens egna motsägelsefulla utsagor.

Samtidigt så reproduceras i media och kulturen berättelser hur en kvinna ska beskriva våldtäkten, eller sexet hon inte samtyckte till. Denna föreställning är så allmängiltig att den har absorberats i vårt kollektiva kulturella medvetande. Så när en kvinna berättar i förhör enligt en inlärd mall för hur det "icke samtyckta" sexet upplevdes förefaller den vara trovärdig hos polis, åklagare och domare eftersom de också har kodats efter samma kulturella influenser.

Jämför det med hur en kille behandlas: får dörren uppbruten av brutala poliser, handfängslas och förs till station och får sitta häktad och utsättas för förhör där han direkt behandlas som om han var skyldig. Helt oförberedd kommer han självklart inte kunna göra en som helst sammanhängande återgivning av en händelse som kan ha hänt för flera månader sedan.
Citera
2026-03-06, 12:28
  #3315
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Internationellt så räknas siffran vara 2-10 procent.
Vi har en lag som erkänt har problem med rättssäkerhet.
Vi har dokumenterat att dagens anmälningar håller en lägre kvalitet.
Vi har unga som blivit dömda trots att muntlig
bevisning talar emot det.
Vi har jurister som beskriver det som en potentiell rättsskandal.
Rent ekonomiskt har ersättningen nästan fördubblats.

Att anta att vi då ligger vid 10 procent falska anklagelser är inte en gissning.
Det är fullt rimligt att anta att vi ligger i det högre spannet. Vilket brukar ligga runt 10 procent om en ser på det internationellt.

Det som kommer bli spännande att se är hur många som blir dömda som är oskyldiga.
Dvs om någon regering vågar gå emot det feministiska narrativet att lagen är bra.

Det finns några få fall gällande oaktsam våldtäkt där kriterierna för oaktsam våldtäkt inte blivit uppfyllda.

Dina antaganden är skit värda.

Samtyckeslagen måste standardiseras och skärpas upp så att det blir ett enhetligt tillvägagångssätt i utredningar, domstolar och straff över hela landet gällande "oaktsam våldtäkt". Det har redan skett till viss del sen lagen kom till men det arbetet måste fortsätta.

Det satt inte ett gäng feminister på nån lunchrast nånstans och bara "nu minsann ska vi sätta dit fler män för våldtäkt" och sen att de hade så stor makt att det hipp som happs blev som de ville.
Samtyckeslagen kom till efter flera uppmärksammade våldtäktsfall och att folk tappade tilltron till rättsväsendet i samband med detta.
Citera
2026-03-06, 12:43
  #3316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det finns några få fall gällande oaktsam våldtäkt där kriterierna för oaktsam våldtäkt inte blivit uppfyllda.

Dina antaganden är skit värda.

Samtyckeslagen måste standardiseras och skärpas upp så att det blir ett enhetligt tillvägagångssätt i utredningar, domstolar och straff över hela landet gällande "oaktsam våldtäkt". Det har redan skett till viss del sen lagen kom till men det arbetet måste fortsätta.

Det satt inte ett gäng feminister på nån lunchrast nånstans och bara "nu minsann ska vi sätta dit fler män för våldtäkt" och sen att de hade så stor makt att det hipp som happs blev som de ville.
Samtyckeslagen kom till efter flera uppmärksammade våldtäktsfall och att folk tappade tilltron till rättsväsendet i samband med detta.


När lagen skulle införas så fick den allvarlig kritik av både lagrådet och advokatsamfundet. Tunga och kompetenta instanser.
Politikerna valde att införa den ändå.
Sveriges feminister jublade.
Och nu visar.det sig att lagen 7 år efter införandet inte är fullt rättssäker.
Och feminister försöker skönmåla det.
Strunt samma hur hemskt det var. Fortfarande inte ett skäl att försvara en lagstiftning som är dålig.

Jag köper att det behövdes en förändring. Men resultatet är uppenbart dåligt. Och lagen har påvisat vid flera tillfällen hur oförutsägbar den är.
Citera
2026-03-06, 12:48
  #3317
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
En annan sak jag tänkte på efter jag lyssnat på Kalibers program.

En advokat som intervjuas säger att den som har lättast för att prata och kan ge en bra och sammanhängande bild av vad som hänt kommer att få domstolen på sin sida i målet.

Sen tänkte jag då så här på hur det går till vid ett sådant fall. En kvinna känner att det inte var riktigt bra det där sexet hon hade för en tid sedan. Överallt blir hon uppmanad att genast anmäla killen för våldtäkt. I alla instanser är det genast våldtäktsanmälan som hon uppmuntras till att göra. Allt från vänner till sjukvård, skola och media är det lösningen på att hon känner att det inte var bra.




Samtidigt så reproduceras i media och kulturen berättelser hur en kvinna ska beskriva våldtäkten, eller sexet hon inte samtyckte till. Denna föreställning är så allmängiltig att den har absorberats i vårt kollektiva kulturella medvetande. Så när en kvinna berättar i förhör enligt en inlärd mall för hur det "icke samtyckta" sexet upplevdes förefaller den vara trovärdig hos polis, åklagare och domare eftersom de också har kodats efter samma kulturella influenser.

Jämför det med hur en kille behandlas: får dörren uppbruten av brutala poliser, handfängslas och förs till station och får sitta häktad och utsättas för förhör där han direkt behandlas som om han var skyldig. Helt oförberedd kommer han självklart inte kunna göra en som helst sammanhängande återgivning av en händelse som kan ha hänt för flera månader sedan.

Troligen handlar det inte om att hon "känner" att det var en våldtäkt bara för att sexet var "dåligt". Mer troligt är att killen har tjatat och tjatat och inte slutat ta på henne, kanske har de båda varit en aning berusade, till slut har hon gått med på både det ena och andra som hon inte ville. Sen har hon berättat om detta för en vän eller förälder som uppmanat henne att anmäla det. En anmälan som oftast läggs ner.
__________________
Senast redigerad av Jenny9 2026-03-06 kl. 12:54.
Citera
2026-03-06, 12:52
  #3318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det finns några få fall gällande oaktsam våldtäkt där kriterierna för oaktsam våldtäkt inte blivit uppfyllda.

Dina antaganden är skit värda.

Samtyckeslagen måste standardiseras och skärpas upp så att det blir ett enhetligt tillvägagångssätt i utredningar, domstolar och straff över hela landet gällande "oaktsam våldtäkt". Det har redan skett till viss del sen lagen kom till men det arbetet måste fortsätta.

Det satt inte ett gäng feminister på nån lunchrast nånstans och bara "nu minsann ska vi sätta dit fler män för våldtäkt" och sen att de hade så stor makt att det hipp som happs blev som de ville.
Samtyckeslagen kom till efter flera uppmärksammade våldtäktsfall och att folk tappade tilltron till rättsväsendet i samband med detta.


Du kommer med några bra förslag.
Men det är inte tillräckligt.
39 procent döms med hjälp av enbart muntlig bevisning. Nu talar jag om de nya fallen. Så bra är inte våra domstolar på att bedöma trovärdigheten.
Finns stor risk att många blir oskyldigt dömda.
Innan samtyckeslagen kom så dömdes 16 procent enbart på muntlig bevis. En mer resonabel siffra.
Men troligtvis lite för hög.

Sen har vi dessutom problemet med att unga män döms för ett brott som inte borde tituleras våldtäkt.
Vi talar mer on misstag mellan två unga individer.
Advokater har talet om stt införa en ny lag för att fånga upp det. Eller ändra samtyckeslagen.

Jag hade föredragit att vi skrotar den. Men tror tyvärr inte att det kommer ske.
Finner det lite komiskt att en kan dömas för våldtäkt utan uppsåt.
Citera
2026-03-06, 12:53
  #3319
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
När lagen skulle införas så fick den allvarlig kritik av både lagrådet och advokatsamfundet. Tunga och kompetenta instanser.
Politikerna valde att införa den ändå.
Sveriges feminister jublade.
Och nu visar.det sig att lagen 7 år efter införandet inte är fullt rättssäker.
Och feminister försöker skönmåla det.
Strunt samma hur hemskt det var. Fortfarande inte ett skäl att försvara en lagstiftning som är dålig.

Jag köper att det behövdes en förändring. Men resultatet är uppenbart dåligt. Och lagen har påvisat vid flera tillfällen hur oförutsägbar den är.

Japp, lagen har fortsatt kritiseras och sakkunniga fortsätter att justera den as we speak. Liksom som man får göra med mycket annan lagstiftning och lagar vartefter samhället och kulturen förändras.
Citera
2026-03-06, 13:57
  #3320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Japp, lagen har fortsatt kritiseras och sakkunniga fortsätter att justera den as we speak. Liksom som man får göra med mycket annan lagstiftning och lagar vartefter samhället och kulturen förändras.

Vad är det för justeringar du talar om?
Är det att vi har normaliserat.att döma unga män på enbart muntliga bevis i ord mot ord situationer?
Jurister säger att de inte kan säga till målsäganden eller den anklagade om den kommer kunna dömas.
Det beskriver det som lotterier.

Problemet är betydligt större än samtyckeslagen.
Att döma någon på muntliga bevis beslutades av högsta domstolen 2010 och 2017.
Samtyckeslagen har förvärrat en redan problematisk situation.
Citera
2026-03-06, 14:03
  #3321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det handlar om att du påstår att de inte anmäler våldtäkt I onödan. Vilket siffrorna antyder att de gör. 90 procent eller mer döms av de som anmäls för andra brott. Ca 66 procent för våldtäkt.
Nej jag sa att åklagaren är mer restriktiv i att väcka åtal för våldtäkt än för olaga hot.
Citera
2026-03-06, 14:38
  #3322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Nej jag sa att åklagaren är mer restriktiv i att väcka åtal för våldtäkt än för olaga hot.

Stämmer inte det heller. Personuppklaringsprocenten är i det närmaste identisk. Och vad gäller våldtäkt så döms ca 66 procent. Vilket antyder att åklagare slösar med skattepengar genom att inte vars 90 procent säker på att få någon dömd.
En brukar räkna med att minst 90 procent eller mer döms av de som häktas.
Citera
2026-03-06, 15:16
  #3323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Stämmer inte det heller. Personuppklaringsprocenten är i det närmaste identisk. Och vad gäller våldtäkt så döms ca 66 procent. Vilket antyder att åklagare slösar med skattepengar genom att inte vars 90 procent säker på att få någon dömd.
En brukar räkna med att minst 90 procent eller mer döms av de som häktas.
Jag begriper inte ens vilka siffror du pratar om längre.

Det står ju t o m i din egna länk. Det skedde 8 gånger fler anmälningar för olaga hot men 17 gånger fler åtal.

” Under dessa år gjordes alltså ungefär åtta gånger fler anmälningar för olaga hot. Under motsvarande period väcktes 113 åtal för våldtäkt och 1 892 åtal för olaga hot i de tio tingsrätter som ingick i vår studie, vilket betyder ungefär sjutton gånger fler åtal för olaga hot. Detta visar att åklagare är mer selektiva med att väcka åtal för våldtäkt. Andelen anmälningar som går till åtal är dubbelt så stor vid olaga hot. ”
Citera
2026-03-06, 16:57
  #3324
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Vad är det för justeringar du talar om?
Är det att vi har normaliserat.att döma unga män på enbart muntliga bevis i ord mot ord situationer?
Jurister säger att de inte kan säga till målsäganden eller den anklagade om den kommer kunna dömas.
Det beskriver det som lotterier.

Problemet är betydligt större än samtyckeslagen.
Att döma någon på muntliga bevis beslutades av högsta domstolen 2010 och 2017.
Samtyckeslagen har förvärrat en redan problematisk situation.

I stort sett alla våldtäktsfall är ord mot ord situationer.

Läs BRÅ:s senaste rapport och speciellt under rubriken "BRÅS:s bedömning" i slutet - där står exakt vilka brister och svagheter de har identifierat med lagen och vad jurister osv har att jobba med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in