2026-06-11, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skakadsombebis
Sms:en gällande någon tvist med en hyresvärd som ME varit inblandade i innehåller inte hot.
Däremot skriver han att han nu tagit kontakt med hyresvärden och ”kommit överens med honom att han haft rätt” gällande något krav/tvist. Detta är en direkt repressalie.

ME hade ju bara kunnat släppa ärendet?
Han har kanske en del erfarenhet av rättsväsenedet och har hjälpt sin fd fostersyster.

Gällande hundar är det först ett sms där ett vuxet fosterbarn skriver och tar avstånd.
Radar upp flera skäl: att porslin flugit i luften, att något barn blivit slagit med flugsmälla, att ”syskonen” behandlats illa.
Jeanettes svar är en osammanhängande svada där hon målar ut sig själv som offer men inte svarar på kritiken.
Hon skriver även att hon då ska ha tillbaka en hund som fosterbarnet verkar ha fått.
Det framkommer inget om vanvård av hunden.
Det är en direkt repressalie efter att kvinnan markerat.
Dessa sms skickades innan allt avslöjades med hjälp av filmen.

Inget som ridit ut till parets försvar i tråden har svarat på varför Jeanette inte nekar till anklagelserna alls.

Hur kan du uppfatta det vara repressalie att sonen anser att hyresvärden haft rätt gällande ett krav som förmodligen är en skuld?
Han verkar ju snarare försökt medla mellan henne och hyresvärden i deras tvist, och efter kontakt med hyresvärden meddelar henne vad han tagit ställning till, alltså att hyresvärden hade rätt?

Gäller detta samma person som fick kravet att hunden ska tillbaka? I så fall kanske det här med kravet att hunden ska tillbaka hänger ihop med att hon inte kan försörja sig själv och då inte heller hunden som antogs skulle få lida på något sätt? Är det möjligt att det hänger ihop?

Jj eget och enda försvar vad jag förstått, att en av de äldre flickorna fick med sig de andra barnen, kan det möjligtvis ligga något i det?
Grundar sig allt detta i att en flicka (nu vuxen) inte förstått sina krav och skyldigheter kring ett hyresavtal? Varför förstod hon inte sina skyldigheter, vems namn stod på hyreskontraktet, var det hennes eget eller ME, eller rentav fostermamman?
Vem äger missförståndet?
Har det här familjehemsparet suttit häktade i månader pga att en äldre flicka, ( nu vuxen ) inte klarat att ta eget ansvar? För just nu verkar det som att det är just såhär illa och att de yngre barnen fått sina liv uppslitna pga ett gigantiskt misstag som gjorts av henne?

Vem vet, jag kanske blir den förste att börja förstå Jj och hennes familj i tråden?

Obs bara spekulationer och ska inte tas som sanning eller fakta i det skrivna ovanför
Citera
2026-06-11, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Hur kan du uppfatta det vara repressalie att sonen anser att hyresvärden haft rätt gällande ett krav som förmodligen är en skuld?
Han verkar ju snarare försökt medla mellan henne och hyresvärden i deras tvist, och efter kontakt med hyresvärden meddelar henne vad han tagit ställning till, alltså att hyresvärden hade rätt?

Gäller detta samma person som fick kravet att hunden ska tillbaka? I så fall kanske det här med kravet att hunden ska tillbaka hänger ihop med att hon inte kan försörja sig själv och då inte heller hunden som antogs skulle få lida på något sätt? Är det möjligt att det hänger ihop?

Jj eget och enda försvar vad jag förstått, att en av de äldre flickorna fick med sig de andra barnen, kan det möjligtvis ligga något i det?
Grundar sig allt detta i att en flicka (nu vuxen) inte förstått sina krav och skyldigheter kring ett hyresavtal? Varför förstod hon inte sina skyldigheter, vems namn stod på hyreskontraktet, var det hennes eget eller ME, eller rentav fostermamman?
Vem äger missförståndet?
Har det här familjehemsparet suttit häktade i månader pga att en äldre flicka, ( nu vuxen ) inte klarat att ta eget ansvar? För just nu verkar det som att det är just såhär illa och att de yngre barnen fått sina liv uppslitna pga ett gigantiskt misstag som gjorts av henne?

Vem vet, jag kanske blir den förste att börja förstå Jj och hennes familj i tråden?

Obs bara spekulationer och ska inte tas som sanning eller fakta i det skrivna ovanför

Herregud.

Det är INTE denna flicka de beskyller för att ha konspirerat och påverkat de andra.
Det är en F E M T O N Å R I G flicka de beskyller för detta.

Det framgår I N G E N S T A N S att hunden skulle vanvårdas eller liknande.
Det vi ser i sms är, och nu tar jag det långsamt i hopp om att du ska förstå:

Vuxet fosterhemsbarn tar avstånd via sms. Ett välformulerat och balanserat sms där hon anger vissa skäl. Bland annat slag med flugsmälla och annat tidigare nämnt.

”Mammans” svar på detta är en svada om ”buhuhu stackars mig, efter allt jag gjort för dig” TOPPAT MED att hon vill ha tillbaka hunden.

Det finns I N G A skäl att tro att denna flicka inte tagit hand om hunden.
”I så fall kanske det här med kravet att hunden ska tillbaka hänger ihop med att hon inte kan försörja sig själv”
Det finns I N G A skäl att tro att kvinnan inte kan försörja sig själv.
Exakt V A D tvisten med hyresvärd handlar om framgår inte.
Citera
2026-06-11, 11:39
Medlem
Citat:
Herregud.

Det är INTE denna flicka de beskyller för att ha konspirerat och påverkat de andra.
Det är en F E M T O N Å R I G flicka de beskyller för detta.

Det framgår I N G E N S T A N S att hunden skulle vanvårdas eller liknande.
Det vi ser i sms är, och nu tar jag det långsamt i hopp om att du ska förstå:

Vuxet fosterhemsbarn tar avstånd via sms. Ett välformulerat och balanserat sms där hon anger vissa skäl. Bland annat slag med flugsmälla och annat tidigare nämnt.

”Mammans” svar på detta är en svada om ”buhuhu stackars mig, efter allt jag gjort för dig” TOPPAT MED att hon vill ha tillbaka hunden.

Det finns I N G A skäl att tro att denna flicka inte tagit hand om hunden.
”I så fall kanske det här med kravet att hunden ska tillbaka hänger ihop med att hon inte kan försörja sig själv”
Det finns I N G A skäl att tro att kvinnan inte kan försörja sig själv.
Exakt V A D tvisten med hyresvärd handlar om framgår inte.

Nämen se där, så bra att du förklarade sammanhanget att det är två olika flickor det handlar om, det var inte uppenbart?

Då undrar man om det var det något som fostermamman sa i affekt en enda gång att hon skulle lämna tillbaka hunden, eller tjatades det om det vid flera tillfällen, och hur slutade det, fick hon ha kvar sin hund?

Nä det framgår inte vad tvisten med hyresvärden faktiskt handlar om, men troligtvis en skuld av något slag eftersom kronofogden skulle blandas in? Hur det gick har inte framkommit i tråden heller?
Citera
2026-06-11, 12:49
Medlem
Citat:
Nämen se där, så bra att du förklarade sammanhanget att det är två olika flickor det handlar om, det var inte uppenbart?

Då undrar man om det var det något som fostermamman sa i affekt en enda gång att hon skulle lämna tillbaka hunden, eller tjatades det om det vid flera tillfällen, och hur slutade det, fick hon ha kvar sin hund?

Nä det framgår inte vad tvisten med hyresvärden faktiskt handlar om, men troligtvis en skuld av något slag eftersom kronofogden skulle blandas in? Hur det gick har inte framkommit i tråden heller?

Framgår ej om hon fick behålla hunden.

Framgår ej vad tvisten med hyresvärd handlar om.

Kan bara uppmana dig att besöka Eksjö tingsrätt och ta del av FUP.
Citera
2026-06-11, 13:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brynolff
Jag känner också till denna familj. En av sönerna hade även ett säkerhetsföretag i Eksjö som sålde larm bl.a. det kursade och det kom fram att han hade lurat folk både anställda samt kunder.

Verkar vara ett gäng lurendrejare hela familjen efter vad som framkommit i tråden.
Citera
2026-06-11, 13:20
Avslutad
Citat:
Enligt mina anteckningar finns sms:en på sida runt s 320 och några sidor framåt.

Finns också en intressant messenger-konversation mellan det vuxna fosterbarnet och sonen M*rkus E*dga*.
Han verkar på något vis ha hjälpt henne med en tvist gällande en lägenhet.

Han kanske, liksom du Akilo, har erfarenhet av rättsväsendet då?
Ja ja i vilket fall skriver han till det vuxna fosterbarnet att
”jag har varit i kontakt med din förre hyresvärd gällande tvisten jag hjälpte dig med. Jag har kommit överens med honom att han haft rätt med kravet han riktade mot dig. Med det sagt att jag meddelat att jag inte längre företräder dig och han får skicka kravet vidare till kronofogden om han vill.”

Reserverar för något ev skrivfel, jag har skrivit och fotat av ur fup på plats. Just detta skrivit av. Men det stämmer i helhet.
Så här har det hållit på hela utredningstiden. Sökt upp, kommit med hot om att ta tillbaka hundar, kontaktat förra hyresvärden i ett mål som jag tolkar i sms som avslutat?

Enligt vad jag hört har de varit livrädda för repressalier i olika former.

Precis, tolkar det också så men att han river upp det. Han har hjälpt henne först. Tvisten gällde kanske något personen ansågs ha åsamkat i boendet vid slutbesiktning. Låter som det.

Sen när päronen blir outade drar han tillbaka hjälpen. Är ett indirekt hot så att person ska ta tillbaka eventuella uppgiften. Kanske är den äldre tjejen ”Freja” som var tvungen att lägga sig 20 varje kväll?????
Citera
2026-06-11, 13:55
Medlem
Citat:
Framgår ej om hon fick behålla hunden.

Framgår ej vad tvisten med hyresvärd handlar om.

Kan bara uppmana dig att besöka Eksjö tingsrätt och ta del av FUP.

Det är för långt bort och ingen verkar vilja dela fup här tyvärr?
Citera
2026-06-11, 15:37
Medlem
Citat:

Som jag uppfattat det var hunden familjehemsföräldrarnas, och fosterbarnet verkar ha gjort allt för att familjen inte skulle få tillbaka den.
Citera
2026-06-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten-55
Som jag uppfattat det var hunden familjehemsföräldrarnas, och fosterbarnet verkar ha gjort allt för att familjen inte skulle få tillbaka den.

Aha där ser man? Så hon hade troligtvis bara fått låna hunden ett tag, fick familjen tillbaka sin hund?
Citera
2026-06-11, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trusttheprocess
Precis, tolkar det också så men att han river upp det. Han har hjälpt henne först. Tvisten gällde kanske något personen ansågs ha åsamkat i boendet vid slutbesiktning. Låter som det.

Sen när päronen blir outade drar han tillbaka hjälpen. Är ett indirekt hot så att person ska ta tillbaka eventuella uppgiften. Kanske är den äldre tjejen ”Freja” som var tvungen att lägga sig 20 varje kväll?????

Ja han verkar verkligen velat hjälpa henne och få rätsida på vad hon vägrat acceptera? När han pratar med hyresvärden anser han uppenbarligen att han gjort vad han kunnat? Vad skulle han göra mer, betalat skulden åt henne?
Som jag kan förstå har han gjort vad han kunde och hon var uppenbart inte nöjd ändå?
Citera
2026-06-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten-55

Hunden är som allt annat som fosterbarnen fått.
När det inte har passat fosterföräldrarna har de tagit tillbaka sakerna! Allt från julklappar, saker och födelsedagspresenter!
Många gånger har de biologiska barnen fått sakerna istället! Pågått under en väldigt lång tid…..
Citera
2026-06-11, 18:51
Medlem
Citat:
Aha där ser man? Så hon hade troligtvis bara fått låna hunden ett tag, fick familjen tillbaka sin hund?

Ja så har jag fått till mig iallafall. Att hunden tillhör familjehemmet men dom ej fått tillbaka den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in