2026-06-05, 08:30
  #4933
Medlem
Limma skinkbits avatar
Den statliga banken SBAB avslutar alla sina autogenererade meddelanden med "Var detta hjälpsamt?" och möjligheten att svara ja eller nej på frågan.

Nej, det var inte hjälpsamt att få veta att mitt fasträntekonto har löpt ut, det var inte heller hjälpsamt att få reda på att jag får X kronor i ränta och att Y kronor har dragits i skatt.

Vad är det för idiotiskt sätt att uttrycka sig? Vet de inte vad ordet hjälpsam betyder?
Citera
2026-06-07, 16:55
  #4934
Medlem
Alltså allvarligt. Jag vet och förstår att det ibland är svårt att avgöra om man ska skriva "de" eller "dem". Men att inte kunna göra skillnad på "var" (platsbestämning) och "vart" (riktning)? Det händer hela tiden. Snart, om inte redan, kommer väl vårt ryggradslösa språkråd att påstå att det går lika bra vilket som...
Citera
2026-06-07, 20:08
  #4935
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Alltså allvarligt. Jag vet och förstår att det ibland är svårt att avgöra om man ska skriva "de" eller "dem". Men att inte kunna göra skillnad på "var" (platsbestämning) och "vart" (riktning)? Det händer hela tiden. Snart, om inte redan, kommer väl vårt ryggradslösa språkråd att påstå att det går lika bra vilket som...

Ja det går ju tydligen alldeles utmärkt i engelska språket:

Var är du? - Where are you?

Vart är du på väg? - Where are you going?
Citera
2026-06-08, 16:20
  #4936
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det går ju tydligen alldeles utmärkt i engelska språket:

Var är du? - Where are you?

Vart är du på väg? - Where are you going?

Och även i t ex franskan: Où es-tu ? / Où vas-tu ?

Men precisionen blir ju med nödvändighet lidande. »Var går du?« (— Runt dammen i parkens sydöstra hörn) är ju inte detsamma som »Vart går du?« (— Mot Systembolaget på Stortorget [men kanske också just då runt dammen i parkens sydöstra hörn]).
Citera
2026-06-08, 16:31
  #4937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det går ju tydligen alldeles utmärkt i engelska språket:
Var är du? - Where are you?
Vart är du på väg? - Where are you going?
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Och även i t ex franskan: Où es-tu ? / Où vas-tu ?
(...)
Ja, jo, det går alltså att använda ett och samma ord både för plats och riktning. I vissa andra språk.

Det följer inte att det på svenska skulle vara i sin ordning att använda ordet för plats när man avser riktning (och vice versa) när det finns olika ord för dessa. Så jag anser allt att fortsatt gnäll är befogat!
Citera
2026-06-08, 19:37
  #4938
Medlem
Grammatik har gått från att vara sexigt till att vara osexigt. Att skriva som man vill lite är nu vackert i en tid av AI-stöd i både frasbildande, stavning och ordval. Visar varken på stil eller bildning längre.


Bara pretos som bryr sig om grammatik idag.
Så jag stör mig på typ alla i den här tråden, hej på er.
Citera
2026-06-08, 20:09
  #4939
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Och även i t ex franskan: Où es-tu ? / Où vas-tu ?

Men precisionen blir ju med nödvändighet lidande. »Var går du?« (— Runt dammen i parkens sydöstra hörn) är ju inte detsamma som »Vart går du?« (— Mot Systembolaget på Stortorget [men kanske också just då runt dammen i parkens sydöstra hörn]).


Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Ja, jo, det går alltså att använda ett och samma ord både för plats och riktning. I vissa andra språk.

Det följer inte att det på svenska skulle vara i sin ordning att använda ordet för plats när man avser riktning (och vice versa) när det finns olika ord för dessa. Så jag anser allt att fortsatt gnäll är befogat!


Jag visade endast att det går alldeles utmärkt att ha samma ord. Sedan är väl egentligen det mest korrekta: varthän inlånat från tyska wohin.
Citera
2026-06-11, 03:44
  #4940
Medlem
Sluutenbergens avatar
Varför uttalar amerikaner Skarsgård som Skarsguard, när dem är lika kapabla att uttala det som Skarsgourd? Förbannat irriterande. Finns en amerikansk skådespelare som heter Leif Garrett som jag hört uttalas Leaf, också irriterande. Amerikaner är irriterande.
Citera
2026-06-11, 09:38
  #4941
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluutenbergen
Varför uttalar amerikaner Skarsgård som Skarsguard, när dem är lika kapabla att uttala det som Skarsgourd? Förbannat irriterande. Finns en amerikansk skådespelare som heter Leif Garrett som jag hört uttalas Leaf, också irriterande. Amerikaner är irriterande.

För att inte tala om när svenskar uttalar den store Kierkegaard som ”kirkegard”.
Citera
2026-06-11, 12:02
  #4942
Medlem
Sluutenbergens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
För att inte tala om när svenskar uttalar den store Kierkegaard som ”kirkegard”.

Det här klippet https://www.youtube.com/shorts/w040ix3-qNg med Haaland är bisarrt. Låter som han uttalar sitt namn på flamländska eller liknande. Blir dumt när namnbäraren trollar eller är förvirrad.
Citera
2026-06-11, 22:01
  #4943
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluutenbergen
Det här klippet https://www.youtube.com/shorts/w040ix3-qNg med Haaland är bisarrt. Låter som han uttalar sitt namn på flamländska eller liknande. Blir dumt när namnbäraren trollar eller är förvirrad.

Håland driver med de fåkunniga.
Uttalet av aa i danskan och norskan borde inte vara så problematiskt för en svensk, även om svenskar är förvånansvärt rudis när det gäller Norden.

Mer förståeligt (men ändå oförlåtligt) är att många svenskar gör fel på den norska diftongen au eller den finska öy.
Citera
2026-06-11, 22:23
  #4944
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluutenbergen
Varför uttalar amerikaner Skarsgård som Skarsguard, när dem är lika kapabla att uttala det som Skarsgourd?
Eftersom de uppfattar vår bokstav å som ett a med ett konstigt diakritiskt tecken ovanför, och konstiga diakritiska tecken i främmande språk ignoreras självklart, inte bara av amerikaner utan också av oss själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in