2026-06-11, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Det är Åkesson som skrivit boken, inte SD.
Ja?
Och är det som så att det är ett måste att Jimmie skall lägga intjänade pengar för försäljningen till partiets kassa eller vad är det som är fel med att han lägger pengar för bokförsäljningen i sin egna ficka?

Han har ju skrivit boken? Det är hans bok?

Jag är förvirrad.
Citera
2026-06-11, 06:30
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Ja?
Och är det som så att det är ett måste att Jimmie skall lägga intjänade pengar för försäljningen till partiets kassa eller vad är det som är fel med att han lägger pengar för bokförsäljningen i sin egna ficka?

Jag är förvirrad.

Har du inte sett avsnittet på TV4? Böckerna blev aldrig sålda utan köptes istället av partiet med skattemedel.
Citera
2026-06-11, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Har du inte sett avsnittet på TV4? Böckerna blev aldrig sålda utan köptes istället av partiet med skattemedel.
Och sedan brändes de upp eftersom ingen ville ha dem.
Citera
2026-06-11, 06:52
Medlem
När inser flashback att Jimmie Åkesson tagit dem i rumpan? =)
Han vill ha sina röster för egen vinning. Ni förblir i erat skitliv i framtiden och han sitter och skrattar gott åt idioterna som röstade på honom. Sen tar han lite kaviar och skrattar igen

Detta är en stor skandal. Jimmie asså...
Citera
2026-06-11, 06:54
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Inte märkligt alls då det är väldigt vanligt att man inte plockar ut vinsten direkt pga skattetekniska skäl. Att han inte redovisade någon vinst betyder absolut inte att han inte tjänade pengar på affären.

Wow, så jag kan alltså göra en en fet vinst i mitt bolag nästa år och sedan skita i att redovisa den bara därför att jag väljer att inte plocka ut den ur bolaget som lön eller aktieutdelning?

Det är "väldigt vanligt" säger du? Det är vad dina sosse-kunskaper säger dig?
Citera
2026-06-11, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Det är inte hans egna. Tydligen räcker det inte med en årslön på 2 miljoner utan Jimmy måste också fuska

Han smider så han kan dra sig tillbaka med många miljoner. Är nog så han funkade tyvärr. Synd att nassar och rasister trodde han var något mer än en smart snubbe som kom på ett sätt att bli rik på. Någon här skrev att han trodde Jimmie älskar Tyskland och Hitler.
Citera
2026-06-11, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Det stämmer inte. I kommuner och regioner måste partierna redovisa varje år hur de använt partistödet och görs inte detta får man inget nytt stöd för kommande år. Partistödet ska användas till att främja lokaldemokrati och egentligen inte skickas uppåt i organisationen till partiernas riksorganisation. Så man får skriva om det som skickas uppåt som administrativt stöd, systemstöd eller liknande.
Exempel på missad redovisning: https://www.pt.se/nyheter/alvsbyn/artikel/partier-lamnade-in-redovisning-sent-forlorar-stod-hart-slag/r043k9kl

I kommuner och regioner, ja. Det var så man kunde se att 180 politiker felaktigt fakturerat skattebetalarna för deras resor. Kd var tydligen värst.

Om det är vad man hittar på den nivån där det finns regler och granskning , varför tro det är på annat sätt på nationell nivå, där det varken finns klara regler eller granskning?

Liksom, spelar det roll om pengarna gått till det de "egentligen" skulle, typ doftgranar och tshirtar med Jimmie på, eller om man köpte böcker av Jimmie? Skulle skattebetalare bli gladare om det köptes doftgranar för partistödet istället? Det är ju skit samma.

Vill man ha bättre insyn får man göra om reglerna.

Böckerna köptes in för att säljas i SD shoppen, och när man inte lyckades sälja dem gav man bort dem.

Detta är inget man kan komma dragandes med som särskilt belastande.
Citera
2026-06-11, 07:26
Medlem
carlpetersen73s avatar
Det är ju inte förbjudet att göra dåliga affärer, vilket detta mest ser ut att vara och rent formellt har JÅ inte gjort något fel. Förmodligen en skitbok som de som köpte trodde kunde göra stor nytta för partiet. Men så blev det inte och då är det väl rimligt att elda upp skiten och gå vidare.

Otroligt vad enögda media är i drevet mot SD. Kan de inte lyfta den egna trollfabriken och lotteriskandalen som S låg bakom? Allt vänsterflanken gör blåser förbi. Den här enögdheten gör mig lite rädd över hur indoktrinerade vi är? Vad är sant och vad är inte sant om omvärlden? Nu på morgonen har tv4 stort slagit upp att JÅ sitter i styrelsen i ett fastighetsbolag. Ett lite skitbolag som omsatte 250K, istället får de det att låta så mycket värre.
Citera
2026-06-11, 08:39
Medlem
Skriv en bok, om allt du tror på
Om den här planeten vissa vi vill ska bo på
Det är för mörk hud. Den ska bli ljusare igen

Skriv en bok, och låt den brinna.
Låt aldrig inkomsten försvinna
Det är mörkt nu, men det blir ljusare igen.

Ja jag är fet, ful och skåning
Utan mygel ökar min belåning
Så bränn en bok, för jimimimisss sak

Mer aktuell text till låt av Grymlings. Den kan alla trogna SverigeDemokrasister sjunga i valstugirna i september .
Citera
2026-06-11, 09:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73

Nu på morgonen har tv4 stort slagit upp att JÅ sitter i styrelsen i ett fastighetsbolag. Ett lite skitbolag som omsatte 250K, istället får de det att låta så mycket värre.
Han hyr ut till partiet och får privata inkomster, ungefär som vid bokaffären: SD:s pengar hamnar i Åkessons fickor.
Citera
2026-06-11, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plattmask
Skriv en bok, om allt du tror på
Om den här planeten vissa vi vill ska bo på
Det är för mörk hud. Den ska bli ljusare igen

Skriv en bok, och låt den brinna.
Låt aldrig inkomsten försvinna
Det är mörkt nu, men det blir ljusare igen.

Ja jag är fet, ful och skåning
Utan mygel ökar min belåning
Så bränn en bok, för jimimimisss sak

Mer aktuell text till låt av Grymlings. Den kan alla trogna SverigeDemokrasister sjunga i valstugirna i september .
😂
Citera
2026-06-11, 09:56
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Ja?

Jag är förvirrad.

Problemet är väl att polariseringen gått så långt att TV4 bara behöver säga "SD/Åkesson gjorde fel" så vrålar 10% av befolkningen "Där ser ni, SD är onda! De måste förbjudas och sättas i koncentrationsläger!" samtidigt som 10% protesterar att "Nej, gammelmedia ljuger alltid! De har aldrig sagt ett sant ord om SD, varför skulle de börja nu?"

Därför blir detta med att lyfta fram relevanta fakta och verkligen förklara vad som hänt ingenting som sagda gammelmedier behöver bry sig så mycket om, eftersom 10% kommer att vråla det ena och 10% det andra oavsett om bevisningen är ovedersäglig eller totalt värdelös. Att kunna komma med en någorlunda trovärdig anklagelse räcker.

Således är de enda siffror (rätta mig om jag har fel) som TV4 presenterat att Åkessons bolag hade en ovanligt hög omsättning det året boken gavs ut, närmare bestämt 1,7 miljoner, och att antingen hela eller "större delen" av upplagan ska ha sålts från Åkessons bolag till SD:s.

Men TV4 redovisar inte vinsten i Åkessons bolag, eftersom SD-hatarna inte behöver bevis utan bara anklagelser för att gå igång på alla cylindrar. För att få veta vinsten måste vi gå till en gammal Fokus-artikel år 2020, som säger:
"Valåret 2018 omsatte bolaget 1,7 miljoner, varav 1,2 miljoner i vinst.

Tidigare år har förlaget haft en betydligt mindre omsättning, under 2017 var den 490 000 kronor och under 2016 var den 457 000 kronor. Under båda åren gjorde man ett resultat på 264 000 kronor."
Grovt räknat kan vi alltså anta att Åkessons bolag hade en "naturlig" omsättning på 500K medan 1,2 miljoner består av intäkterna från bokförsäljningen till SD:s dotterbolag. I så fall såldes böckerna för ca 15 kr/styck till SD:s bolag. Det är långt under normalt förlagspris, men eftersom tryckkostnaderna är väldigt låga vid så stora volymer (ca 5 kr/bok) fortfarande en vinst på gissningsvis 800.000 kr för Åkessons bolag.

SD hade enligt TV4 förbeställningar på 14.000 böcker, och de skulle säljas lokalt för 100 kr/st. Det ger ett försäljningspris ex bokmoms på 94 kr, vilket betyder en intäkt på 1,3 miljoner för SD även ifall de inte hade sålt en enda bok utöver dessa 14.000.

I realiteten ska det enligt vad jag förstått blivit att de lyckades sälja "över 20%" av böckerna, dvs minst 16.000 ex = 1,5 miljoner i intäkter. Minus de 1,2 mille de betalat till Åkesson, minus logistikkostnader. Sedan gav de bort ytterligare 20.500 böcker så att det låg 43.500 böcker i lager år 2021, enligt TV4. Ytterligare ett antal såldes (troligen inte så många) och gavs bort (okänt antal) under 2022-2023, så att till slut 9-10 lastpallar (15.000-25.000 böcker) skickades på destruktion år 2023.

Det ter sig för mig helt och hållet rimligt att SD trott att partiets dotterbolag skulle göra en vinst på boken.

Det ter sig också troligt (pga logistikkostnaderna) att partiet gått med förlust på affären totalt sett, medan Åkesson gått plus. Men inga siffror som kunde klargöra den saken presenteras av TV4, som istället lyfter fram något manipulativt om omsättningen och förlitar sig på att anti-SD-pöbeln ska vråla efter att förbjuda SD och sätta alla dess anhängare i koncentrationsläger utan att kräva någon mer utförlig redogörelse. Vilket skulle bevisas.

Ett problem är naturligtvis att Åkesson som partiledare kan ha utövat inflytande över partiets dotterbolag, även om han formellt saknat sådant inflytande. För allt vi vet kan Åkesson ha beordrat dem att köpa hans bok, "annars ser jag till att ni får sparken" - eller tvärtom varit jättenoggrann med att inte påverka beslutet. Vi vet inte. Det är ett internt eventuellt problem (gissningsvis verkligt, eftersom SD sägs vara toppstyrt, även av interna kritiker) som TV4 försöker blåsa upp till "skattebetalarnas problem" trots att det för skattebetalarna kvittar om SD använder sitt partistöd på ett smart eller korkat sätt.

Men, ifall något parti skulle förespråka hårdare regler för hur partistödet får användas, eller ännu hellre avskaffa det helt, är jag helt och hållet för det. Det finns ett (och bara ett) riksdagsparti som åtminstone förespråkar att minska tvångsöverföringen av skattepengar till partierna. Nämligen SD.

(För min del kommer jag högst troligt att rösta ÖP, i det uttalade syftet att få in en jobbig skrikhals som ställer de andra politikerna mot väggen när de gör dumheter.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in