2026-06-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag föddes i slutet på 70-talet och kallade under hela min uppväxt negerboll för negerboll. Det gjorde alla utan att någon hade synpunkter på det

Den första lilla brytpunkten var som jag minns det filmen Sunes sommar (1993?) när ett antal basketnegers kom in på en campingkiosk och en av dem pekade på en negerboll och frågade ”What do you call those?” Klipp: [url]https://youtu.be/zrRvHkZLNtY

Jag berättade för min tonårsdotter att vi alltid sade negerboll för det hon kallar kokosboll eller chokladboll och hon trodde inte sina öron. Hur länge har ordet negerboll varit paria? Sedan millennieskiftet?
Man kallade det så fram till 90 talet i Sverige hemma hos mig längre iofs men skitsamma!
Citera
2026-06-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjakbajs
Det handlar inte om ordet "hen" utan vad det står för. Det finns inga kvinnor eller män vi är alla ett kön.

Och tro mig inte bara grannländerna men hela värden skrattar åt Sverige.
Det beror inte på chokladbollar och hen, de skrattar åt fotbollslandslaget.
Citera
2026-06-10, 21:24
Medlem
Här "i brytningstidens era kring 2011" säger en av sommarpratarna negerboll åt negerbollen på fikafatet, och det var en neger som sa det!
Men det tyckte man tydligen var var helt okej att säga eftersom det var negern som sa det,, men det är förstås inte okej för mig idag att säga att det var en neger som sa negerboll så jag får väl istället säga att det var en chokladfärgad som kallade chokladbollen för,,, ja ni vet ju vad den heter egentligen!
https://www.youtube.com/watch?v=KSYGfj_nznk
Senast redigerad av Nummer-1 2026-06-10 kl. 21:30.
Citera
2026-06-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
Jag är själv vit men hade slagit något på käften direkt om de kallade mig eller min familj det ordet. Jag skiter i om personen är svart eller vit.

Min urfader/urmoder kommer från Afrika så det är där det sitter för mig. En tusenårig linje av stolthet.
Personen du svarar pratar bara om negerboll, inte alls vad man kallar människor. Det gäller namnet på en kaka. Förstår du, eller varför byter du ämne på tråden?

Läs igen:
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
De enda som bryr sig är vänstern, inte ens negern bryr sig vad folk kallar det.
Jag är själv negress och fattar varför inte hur man kan bli sur?
Citera
2026-06-10, 21:35
Medlem
Citat:
Jag föddes i slutet på 70-talet och kallade under hela min uppväxt negerboll för negerboll. Det gjorde alla utan att någon hade synpunkter på det

Den första lilla brytpunkten var som jag minns det filmen Sunes sommar (1993?) när ett antal basketnegers kom in på en campingkiosk och en av dem pekade på en negerboll och frågade ”What do you call those?” Klipp: [url]https://youtu.be/zrRvHkZLNtY

Jag berättade för min tonårsdotter att vi alltid sade negerboll för det hon kallar kokosboll eller chokladboll och hon trodde inte sina öron. Hur länge har ordet negerboll varit paria? Sedan millennieskiftet?
Det gäller bara vilket sällskap man befinner sig i. Bland alla vänner pratar man fortfarande om negerboll, men i pk-miljöer går det inte.
Citera
2026-06-10, 21:38
Medlem
Som jag minns det var det aldrig "okej" att säga negerboll. Däremot var det "okej" att säga nedsättande saker om svarta. Minns ett "skämt" från min skola på bonnalandet: "Hur låter min moppe?", "Spring neger, neger, spring neger, neger!"
Citera
2026-06-10, 21:40
Medlem
SexualCafes avatar
En vän till mig sa nångång att hans Farmor/mormor hade en efterrätt baserad på konserverad persika och choklad som hette nånting jag inte exakt minns men ungefär Negerfitta fast lite mera catchy på ett sådant 20talist roligt vis ni vet.
Livet på landet alltså

Åter till ämnet:
kan det ha någonting med bandet "Clawfinger"s hitt "Nigger" som på något vis sådde ett frö i vårat undermedvetna?

Själv minns jag att Negerbollen fasades ut helt enkelt. Säger det själv ibland i kontrolerade miljöer (hemma) fast mest som en homage till 40talistgenerationens besatthet av Negrer. Negerjazz, drömmen om det exotiska livet i söderhavet.
Citera
2026-06-10, 21:41
Medlem
dwgs avatar
Född sent 70 tal
Säger fortfarande negerboll , men äter ej dessa bakverk.

Har beställt till barnen mina, enda man kan hör i kön är
-HIHI ja så heter dom
-HAHAHA
-Ta fram en till när du ändå är där, ska ha mig en negerboll jag med.

De unga tjejerna reagerar knappt

Men är dom positiv till livet människorna som röstar vänster som har förstört ordet.
Citera
2026-06-10, 21:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Upplever att det skedde en stark svängning någon gång efter Nogger Black-debatten 2005.

På 90-talet var det inte ovanligt med skojfriska anspelningar på hudfärg i tidningarna.

Säkert därför som KB håller det digitala arkivet inom lås och bom.

Som ordkänslig har jag alltid tyckt det varit konstigt med dessa anspelningar.
Citera
2026-06-10, 21:53
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Vem fan tar henne seriöst? Bättre hon jobbar visare med DisneyDags där hon hemma.
Många, hon är en välkänd föreläsare och europaparlamentariker för Miljöpartiet.

Det vill säga, inte vi på FB!
Citera
2026-06-10, 22:02
Medlem
needAlifes avatar
Faktiskt intressant. Jag tror nog aldrig jag har frågat om en negerboll (är född tidigt 90-tal) men alla vad jag minns det sade det ändå? Inget jag en kommer ihåg att jag tänkte på men om vi bakade hemma var det negerbollar.
Citera
2026-06-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjakbajs
Jag säger vad jag vill. Kallar en kompis från Afrika för brunost. Han bryr sig inte ett dugg.

Vem är det som bestämmer vad som är rätt eller fel? Jag skulle hemskt gärna veta varför det har blivit så.

Vem hittade på ordet "hen"? Rent vansinne som gör att hela världen skrattar åt oss.

Hen är tramsigt. Dock snäppet bättre än "they/them" som galningarna säger i de engelskspråkiga länderna.

Så hela världen skrattar nog inte år just Sverige. Däremot skrattar resten av världen ofta åt fejkvänstern och liberalerna i väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in