2026-06-10, 20:37
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jag tycker det är värre att kalla nån svennebanan än att säga negerboll. Man kallar ju inte en neger för negerboll. Om den inte är väldigt korpulent då förstås…

Eller om de har en mikrofonfrisyr, den som var så populär på 70-talet, den som var som en stor boll.

Seglade optimistjolle i unga år där en granne med just sådan frisyr också seglande. En dag då det blåste upp ropade de ut att seglen skulle revas snabbt som tusan. Det hjälpte dock inte för Hassan, vinden fångade hans kalufs och fick båten att driva hela vägen ut till Vinga Fyr.
Citera
2026-06-10, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag föddes i slutet på 70-talet och kallade under hela min uppväxt negerboll för negerboll. Det gjorde alla utan att någon hade synpunkter på det

Den första lilla brytpunkten var som jag minns det filmen Sunes sommar (1993?) när ett antal basketnegers kom in på en campingkiosk och en av dem pekade på en negerboll och frågade ”What do you call those?” Klipp: [url]https://youtu.be/zrRvHkZLNtY

Jag berättade för min tonårsdotter att vi alltid sade negerboll för det hon kallar kokosboll eller chokladboll och hon trodde inte sina öron. Hur länge har ordet negerboll varit paria? Sedan millennieskiftet?

Sa negerboll på ett cafe för inte så länge sedan. Gick alldeles utmärkt, hon i kassan förstod vad det var jag ville ha och gav mig det.

Så det går alldeles utmärkt att säga negerboll.
Citera
2026-06-10, 20:41
Medlem
PyjamasXLs avatar
När vänstermänniskor i slutet av 80-talet kom på sig själva med att de inte tyckte negrer var lika ädla som dom själva. - Detta utvecklade ett självhat och negerbollen fick ta skulden för dess upplevda samvetskval.
Senast redigerad av PyjamasXL 2026-06-10 kl. 20:46.
Citera
2026-06-10, 20:44
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
De enda som bryr sig är vänstern, inte ens negern bryr sig vad folk kallar det.
Jag är själv negress och fattar varför inte hur man kan bli sur?
Jag minns att Alice Bah Kuhnke i ett av hennes sommarprat, berättade länge om hur problematiskt ordet neger var.
Hon kanske har en speciell anledning att reagera, hon sa aldrig varför, det var alla andra som gjorde fel.

I den riktiga världen blir man sur om man säger "din fula/korkade/feta vadsomhelst".
Citera
2026-06-10, 20:44
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag minns att Alice Bah Kuhnke i ett av hennes sommarprat, berättade länge om hur problematiskt ordet neger var.
Hon kanske har en speciell anledning att reagera, hon sa aldrig varför, det var alla andra som gjorde fel.

I den riktiga världen blir man sur om man säger "din fula/korkade/feta vadsomhelst".
Vem fan tar henne seriöst? Bättre hon jobbar visare med DisneyDags där hon hemma.
Citera
2026-06-10, 20:48
Medlem
marcarolos avatar
Minns att jag hörde att man inte skulle säga negerboll redan 1984.

Vi skämtade om det:

-Man säger inte negerboll längre. Man säger choklad istället.
-Ok, ge mig en negerchoklad.

Sedan tog det väl 10-12 år innan det blev fullt politiskt inkorrekt
Citera
2026-06-10, 20:50
Avstängd
alla vet att det fortfarande egentligen heter "negerboll" även om det står annat på skyltar etc..inget att skämmas för..
Citera
2026-06-10, 20:54
Medlem
ceyifam2s avatar
Svårt att säga. Beror väl på hur backwards håla man bor i. I mina hemtrakter, var de är låter vi vara osagt men tänk en kombination av Bullerbyn och Byhåla, sade alla "negerboll" på 1980-talet, utan att reflektera speciellt mycket över saken.

Men vi unga skulle nog inte skriva "negerboll" i en skoluppsats eller beställa det på ett konditori, så mycket hade vi förstått att "neger" glidit över till att bli ungefär som "nigger", värderingsmässigt. Ingen behövde känna sig träffad dock, det fanns ingen som kände en svart människa i vår avkrok.

Det hela ändrades under 1990-talet då bara de mest reaktionära bakåtkepsarna ihärdade med "negerbollar".

Det finns helt enkelt få skäl att använda "negerboll" om chokladbollar.

"negerbollar" blev tabu innan det blev tabu att säga "neger" skulle jag dock hävda. Neger var rätt neutralt länge. Precis som Zigenare kunde vara. Däremot var "tattare" alltid negativt laddat. Nåja, det är en annan fråga. Men det är intressant att man kan höra bildade borgare fortfarande använda ordet "tattare" trots att de aldrig skulle använda "blatte", "neger", eller andra ord som pöbeln svänger sig med; klassförakt är fortfarande ok i borgarens bok.
Citera
2026-06-10, 21:01
Medlem
HaHa, intressant. Många sa ju negerboll även för 30-40 år sen, även om man redan då visste att det inte var helt ok. Numera säger jag Negerboll ibland, mest för att reta folk.

Det är ju helt knäppt med förbjudna ord. Jag kan väl säga Neger om jag vill, ingen vet vad jag menar och tänker med det. Neger !!
Citera
2026-06-10, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjakbajs
Jag säger vad jag vill. Kallar en kompis från Afrika för brunost. Han bryr sig inte ett dugg.

Vem är det som bestämmer vad som är rätt eller fel? Jag skulle hemskt gärna veta varför det har blivit så.n

Vem hittade på ordet "hen"? Rent vansinne som gör att hela världen skrattar åt oss.
Inte för att det hör till ämnet, men vet hela världen något om "hen" på svenska? På finska heter både han och hon hän. De har inget att skratta åt
Citera
2026-06-10, 21:09
Medlem
Ja, det kan man säga och bekräfta att man är en fuck wit.

Annars skulle jag säga 80 tal japp.
Har en receptbok från 70 tal o i den kallas det chockladboll.

Det handlar inte om att jag tycket det är hemskt att säga negerboll utan vilket vrak man är om man tycker det är viktigt.
Citera
2026-06-10, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Inte för att det hör till ämnet, men vet hela världen något om "hen" på svenska? På finska heter både han och hon hän. De har inget att skratta åt

Det handlar inte om ordet "hen" utan vad det står för. Det finns inga kvinnor eller män vi är alla ett kön.

Och tro mig inte bara grannländerna men hela värden skrattar åt Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in