2026-06-10, 18:35
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Säger man inte negerboll längre? 🤔
Nej det heter väl nysvenskabollar numera.
Citera
2026-06-10, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Kan man dra några slutsatser av att Martin Timell undvek ordet neger i sin bok med skämt från 1995? Tänker på att han inte hade med det i det här skämtet:

Hur stoppar man fem svarta killar från att begå en gruppvåldtäkt? Man kastar en basketboll åt dem. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/b9QMe/martin-timell-gav-ut-bok-med-rasistiska-och-homofobiska-skamt

Ja det var ju lyckat av honom som vi vet (skippa bara N-ordet!)

Mitten av 00-talet? Kan tyvärr inte uttala mig om denna "konfektyr" (jag kallar den skämtsamt för "Gambiaskalle med mjäll", något jag fått från ett annat forum ) men besökte Danska Glassbaren i Båstad på somrarna som tonåring (på den här tiden) De hade ett tag Negerkyss på menyn. Som såklart fick ändras när en (svårt att tro va?) medelålders vit kvinna (säkert miljöpartist ) påpekade hur rasistiskt det var

OT men ca tio år senare fick man väl inte längre säga "Zigenare" (korvkiosken Gunthers Korv i Stockholm var tvungna att börja kalla sin "Zigenarkorv" för "Romsk korv"
Citera
2026-06-10, 18:38
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPartyfuck
Nej det heter väl nysvenskabollar numera.

Vilket jobbigt ord, ligger inte alls bra i munnen.
Om det nu inte skall heta negerboll längre av någon outgrundlig anledning kanske man kan säga gregerboll istället?
Citera
2026-06-10, 18:45
Medlem
Varmlandskorvens avatar
I mitt hem är det alltid tillåtet att säga negerboll
Citera
2026-06-10, 18:46
Medlem
I slutet av 90-talet praktiserade jag på en förskola och vi skulle baka med barnen. När jag sade att vi skulle baka negerbollar till barnen blev jag tillrättavisad av personalen som sade att det heter faktiskt ”chokladbollar”.
Citera
2026-06-10, 18:48
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Säger man inte negerboll längre? 🤔
Om man vill så säger man det.
Det är en språklig tradition som det på intet sätt finns en rasistisk tanke bakom.
Neger var det korrekta ordet förr, och det beskrev färgen på bollen. Därav ordet.

Finns traditionella caféer som har negerboll på menyn än idag vilket jag tycker är fint.

Sen är en chokladboll fanimej inte lika god som en negerboll gjord på havregryn, smör, socker, kakao, kaffe och kokos.
Även fast man gör dom exakt likadant.
Citera
2026-06-10, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Ja det var ju lyckat av honom som vi vet (skippa bara N-ordet!)

Martin lyckades inte vara tillräckligt PK 1995. Eller så lyckades han med det då? Tog ju 20 år innan boken uppmärksammades
Citera
2026-06-10, 18:54
Medlem
zombie-nations avatar
Vilket ändrades först, att inte säga negerboll eller att inte säga neger?

När de höll på att namnändra negerbollen så hoppades jag på ett bra resultat, utan att egentligen vara så brydd om bollen. Jag kände att havreboll var fel (numera kallar man väl bollar utan kakao för havreboll?) och kokosboll neeiiij! En kokosboll är ju en sådan med skum i.

Jag minns i ett TV-program tidigt 90-tal så försökte de få någon lundaprofessor att säga afroamerikan om en svart i USA, men det slutade ändå med att han trots ansträngningar sa en afroamerikansk neger.
Citera
2026-06-10, 18:55
Medlem
Början på 1990-talet.
Citera
2026-06-10, 18:58
Medlem
DonaldBidens avatar
2000.
Sedan kom ett direktiv från himmlen att det var strikt förbjudet!
Citera
2026-06-10, 18:58
Medlem
Citat:
Martin lyckades inte vara tillräckligt PK 1995. Eller så lyckades han med det då? Tog ju 20 år innan boken uppmärksammades

Vet inte om jag försökte idiotförklara Martin med mitt inlägg (det här var ju många år innan han hamnade i blickfånget pga MeToo) Min poäng var nog att i framtiden får man helt skippa skämt om afrikaner helt (om man vill slippa att "pryglas offentligt" eller stå vid skampålen) Men det kunde ju inte han veta i mitten på 90-talet när han kom undan med det
Citera
2026-06-10, 19:02
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Jag föddes i slutet på 70-talet och kallade under hela min uppväxt negerboll för negerboll. Det gjorde alla utan att någon hade synpunkter på det

Den första lilla brytpunkten var som jag minns det filmen Sunes sommar (1993?) när ett antal basketnegers kom in på en campingkiosk och en av dem pekade på en negerboll och frågade ”What do you call those?” Klipp: [url]https://youtu.be/zrRvHkZLNtY

Jag berättade för min tonårsdotter att vi alltid sade negerboll för det hon kallar kokosboll eller chokladboll och hon trodde inte sina öron. Hur länge har ordet negerboll varit paria? Sedan millennieskiftet?
Samma här, vi sade negerboll så tills jag gick på gymnasiet. Och fiket serverade dem. Mest menade jag de hemmagjorde havre/smör/kakao/pärlsocker som negerboll. Vilket skolan också gjorde. Delikato-bollar är inte äkta negerbollar för mig.

Vi spelade nigger på skolgården också. Vi visste inte vad nigger var bortsett från spelet. Det var bara ett namn. Det heter tydligen King numera. Men barn är inte så insatta. Tack ock lov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in