2026-06-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har lite andra minnen. Känner att kanske runt 2005 bytte man namn. Tror man sa negerboll genom hela 90-talet. Runt 2000 började caféer ändra namnet och det var inte helt klart från början att den skulle heta chokladboll. Men i folkmun var det fortfarande OK att säga negerboll. Beroende på så kanske fram till så sent som 2010. Men därefter var det dödsstraff att yttra ordet negerboll. Så det tog kanske 10 år att namnet formellt ändrades på caféer och i recept till att alla sa chokladboll.
Det borde ju faktiskt finnas ett gäng äldre trådar i ämnet. Om någon pallar att söka kanske vi kan komma fram till det ultimata svaret på frågan? Flashback Magazine kanske har skrivit om det?
Citera
2026-06-10, 18:08
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregersnegrer
Jag är vit nazist men om någon skulle kalla mig för negerboll skulle jag fan hugga av huvudet av denne, Sudanese-style!
Gott min Yakubiska broder.
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Om din urmoder kommer från Afrika, varför tycker du de som kommer därifrån, är så hemska att man inte får benämna dem. Ser du dem som lägre stående.
Ja, de är mina kusiner som stått stilla i utvecklingen (googla streetview somalia liksom). Men som familj tar man hand om varandra och det inkluderar även korkade kusiner.
Citera
2026-06-10, 18:10
Medlem
Mailmanss avatar
På mitten av 90talet var de fortfarande socialt accepterat. Men runt millennieskiftet blev de fort tabu
Citera
2026-06-10, 18:10
Medlem
Stenballes avatar
Det var i Internets barndom, alltså kring 95-98 som N-ordet "bannades".
När Magnus Uggla använde ordet i "Dansar aldrig nykter" 1993 var det ingen som reagerade och låten låg på topplistorna under 1994.
Fem år senare började ordet få en annan klang, och sedan runt 2010 har det helt försvunnit ur de allra flesta offentliga sammanhang.
Citera
2026-06-10, 18:11
Medlem
dude2ks avatar
Det har alltid varit ok att säga det. Myntades väl ungefär för 60 år sedan tror jag.
Citera
2026-06-10, 18:12
Medlem
Citat:
Har lite andra minnen. Känner att kanske runt 2005 bytte man namn. Tror man sa negerboll genom hela 90-talet. Runt 2000 började caféer ändra namnet och det var inte helt klart från början att den skulle heta chokladboll. Men i folkmun var det fortfarande OK att säga negerboll. Beroende på så kanske fram till så sent som 2010. Men därefter var det dödsstraff att yttra ordet negerboll. Så det tog kanske 10 år att namnet formellt ändrades på caféer och i recept till att alla sa chokladboll.

Nu när du säger det kommer jag ihåg att jag på ett café ett par år in på 00-talet såg skrivningen ”ANC-boll”
Citera
2026-06-10, 18:12
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregersnegrer
Jag är vit nazist men om någon skulle kalla mig för negerboll skulle jag fan hugga av huvudet av denne, Sudanese-style!
Då borde du vara inlåst då du en fara för dig själv och andra.
Citera
2026-06-10, 18:13
Medlem
Tänker även på polismorden i Malexander 1999. Då var det ju väldigt populärt att inte vara nazist. Sedan hade väl även Delicatobollen™ etablerats genom djurrättsrörelsen på 90-talet?
Citera
2026-06-10, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
När Magnus Uggla använde ordet i "Dansar aldrig nykter" 1993 var det ingen som reagerade och låten låg på topplistorna under 1994.

Nu är ju Magnus Uggla smått känd för sina provocerande texter och tänker därför att låten kanske återspeglar samhällsdebatten som var? Intressant ämne det här...
Senast redigerad av Mechila 2026-06-10 kl. 18:18.
Citera
2026-06-10, 18:27
Medlem
Citat:
Jag minns det också så, tror det var ok runt 2010.
Brukar fö säga "fel" ibland med vilje, beror på sällskapet. Ibland gillar jag bara att det är tyst när jag äter lunch.
Citera
2026-06-10, 18:27
Medlem
Kan man dra några slutsatser av att Martin Timell undvek ordet neger i sin bok med skämt från 1995? Tänker på att han inte hade med det i det här skämtet:

Hur stoppar man fem svarta killar från att begå en gruppvåldtäkt? Man kastar en basketboll åt dem. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/b9QMe/martin-timell-gav-ut-bok-med-rasistiska-och-homofobiska-skamt
Citera
2026-06-10, 18:33
Medlem
Flashshits avatar
Säger man inte negerboll längre? 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in