2026-06-08, 20:07
  #58141
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Fast om en ballong åker tillräckligt högt upp för att, med en kamera utan någon som helst fish eye, inte se en kurva där det enligt din sfäriska verklighet borde finnas en kurva, så blir du väl åtminstone lite ställd? Ponera att du själv skickat upp ballongen och att du faktiskt litar på resultatet.

Hur högt upp skulle den behöva åka?

Varför inte göra det? Saknar du handlingskraft, eller är det ekonomin som spökar? Går man omkring och tror att jorden är platt år 2026 så är kanske ens förmågor begränsade när det kommer till att få ett jobb med vettig lön.
Citera
2026-06-09, 01:14
  #58142
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Fast om en ballong åker tillräckligt högt upp för att, med en kamera utan någon som helst fish eye, inte se en kurva där det enligt din sfäriska verklighet borde finnas en kurva, så blir du väl åtminstone lite ställd? Ponera att du själv skickat upp ballongen och att du faktiskt litar på resultatet.

Hur högt upp skulle den behöva åka?

Är det inte lite skumt att så fort en "glober" gör experimentet och bevisar kurvatur så är det "fisheye lense". Men ingen flat earther klarar av att göra samma experiment och bevisa motsatsen? Varför gör ni inte det bara så kan ni bevisa att ni har haft rätt hela tiden?
Citera
2026-06-09, 17:19
  #58143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Hur vet du att de inte är betalda av den amerikanska regeringen för att sprida desinformation?

Eftersom jag seglat jorden runt så vet jag att den är rund.
Har inte fått några pengar av någon för att göra det så vet jag att jorden är rund.
Jag vet också att Gud inte finns och att alla religioner är ett opium för folken.
Ju mer vetenskap desto bättre.
Ju fler som VET, desto färre som TROR.
Kunskap och vetenskap är nyckeln till ett härligt liv.
Citera
2026-06-10, 17:20
  #58144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Hade du vetat att Gud inte fanns om jorden var platt? Eller är din säkerhet i den frågan starkt kopplat till din tro (eller enligt dig, vetskap) att jorden är sfärisk?

Bara nyfiken.

Hur kan det vara en tro att stjärnhimlen på södra halvklotet roterar medsols?

Ovan är bara ett av många exempel på att vår kunskap om jordens form baseras på observationer och kunskap - och inte på "tro".
Citera
2026-06-10, 18:29
  #58145
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ah, just det. Eftersom det mycket enkelt kan förklaras med "boll rund" så betyder det att jorden är en boll. Tack, Wille! Ingenting med tro att göra, självklart inte. Du är en man av vetenskap!
Förklara gärna hur du kan få stjärnhimlens rörelser i Australien resp Sverige gå ihop med platt jord.
Citera
2026-06-10, 18:40
  #58146
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ah, just det. Eftersom det mycket enkelt kan förklaras med "boll rund" så betyder det att jorden är en boll. Tack, Wille! Ingenting med tro att göra, självklart inte. Du är en man av vetenskap!
Vad sägs om att du börjar svarar på dom frågor som folk ställer, istället för att försöka ironisera över det?
Citera
2026-06-10, 20:27
  #58147
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Kraftfullt. Tack, Clay.

Gå ut. Observera världen. Se en solnedgång. Se en månförmörkelse. Åk till södra halvklotet. Ta in, tänk. Dra slutsatser.

It’s amazing
Citera
2026-06-10, 21:20
  #58148
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag förstår hur någon kan tro jorden är rund. Det är en väldigt enkel slutsats att dra. Superduperenkel. Inte mycket tänk som krävs där. En boll är rund, liksom. Amazing!
Hur tänker du att en platt jord fungerar ihop med det som vi kan observera om t ex hur stjärnhimlen roterar i norr resp söder. Avstånden söder om ekvatorn osv. Har du några tankar om det mer än att det stämmer ned din tro?
Citera
2026-06-10, 21:50
  #58149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ah, just det. Eftersom det mycket enkelt kan förklaras med "boll rund" så betyder det att jorden är en boll. Tack, Wille! Ingenting med tro att göra, självklart inte. Du är en man av vetenskap!

Ja, att stjärnhimlen roterar medsols på södra halvklotet kan förklaras med "boll rund". Däremot så går det inte att förklara med "platt pannkaka".

Och varken det ena eller det andra har något med tro att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
... Du är en man av vetenskap!

Ja typ... och du är en man som tror en hel del på tro trots att du inte riktigt kan hålla isär tro och kunskap.
__________________
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-06-10 kl. 21:52.
Citera
2026-06-10, 22:13
  #58150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag förstår hur någon kan tro jorden är rund. Det är en väldigt enkel slutsats att dra. Superduperenkel. Inte mycket tänk som krävs där. En boll är rund, liksom. Amazing!

Lite tänk behövs trots allt. Som att typ en cirkels omkrets är 6.28 gångers dess radie och vad det betyder att solen försvinner ned under horisonten.

Vilket då ska jämföras med FE. Varför ska vi tro att jorden är platt?
Citera
2026-06-11, 20:43
  #58151
Medlem
Det här med platt jord är en trist teori. Den riktigt spännande uppfattningen är att jorden är rund men att vi lever på insidan. En grupp i Estero i Florida lanserade denna uppfattning och gjorde mätningar i Everglades som visade att marken är konkav. Tyvärr dog sällskapet Koreshan ut eftersom man inte accepterade nya anhängare och själva levde i celibat.
Citera
2026-06-11, 22:57
  #58152
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaandersson
Det här med platt jord är en trist teori. Den riktigt spännande uppfattningen är att jorden är rund men att vi lever på insidan. En grupp i Estero i Florida lanserade denna uppfattning och gjorde mätningar i Everglades som visade att marken är konkav. Tyvärr dog sällskapet Koreshan ut eftersom man inte accepterade nya anhängare och själva levde i celibat.

Lika dumt som flat earth, eftersom vi har bilder på jorden från rymden/månen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in