2025-03-22, 22:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja i teorin borde det vara så antar jag? Men som vanligt med "gravitation", en teori som är omöjlig att testa, för man kan bara gräva några kilometer och avståndet till "masscentrum" säga ju vara flera hundra mil..

Ja det är smidigt med icke falsifierbara teorier.

Men man rycker ju att om toerin om gravitationen stämmer ska man ju kunna hålla upp en stor boll och släppa ett väldigt litet föremål mot bollen, så borde föremålet dras mot bollen? Men det gör det såklart inte.
Citera
2025-03-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag fokuserar här på så kallad "gravitation", och att den observerbara naturen av detta inte verkar gå så bra ihop med sfärisk jord.
Nej, det du gör är att försöka bevisa att det faktum att saker faller nedåt inte nödvändigtvis bevisar att jorden är rund, och därför är den platt! Att det inte passar med en rund jord är bara något du påstår, utan något stöd.

Men vad händer om gravitationen inte existerar? Avstånden söder om ekvatorn är ändå desamma, och de passar inte alls på en platt jord. Stjärnhimlen roterar runt en stjärna direkt ovanför sydpolen. Det är också omöjligt på en platt jord där sydpolen inte finns. Du vill absolut inte diskutera det, och du säger att du inte förstår. Jag har försökt få dig att förklara vad det är du inte förstår, men du kommer inte att gå med på det. Är du så upphängd på den platta jorden att du inte vågar titta på motföreställningarna?
Citera
2025-03-22, 23:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Ett föremål som svävar mellan två magneter precis som ett föremål skulle sväva mellan tyngdkraften ovanför och tyngdkraften under om man borrar ett ett hål genom jorden.
Men magnetism och gravitation är totalt olika krafter så tycker din länk är ganska orelaterad.

Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Massa attraherar massa sägs det ju, vilken massa attraherar föremålet när det svävar i luften?
Är det i centrum av Jorden så attraheras det ju lika mycket åt alla håll så därför blir ju nettogravitationen noll. Det har ju redan förklarats.
Citera
2025-03-22, 23:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Men magnetism och gravitation är totalt olika krafter så tycker din länk är ganska orelaterad.

Är det i centrum av Jorden så attraheras det ju lika mycket åt alla håll så därför blir ju nettogravitationen noll. Det har ju redan förklarats.

Ja men uppstår nolläget genom att föremålet "dras" inåt eller utåt i tomrummet i masscentrum?
Citera
2025-03-22, 23:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja men uppstår nolläget genom att föremålet "dras" inåt eller utåt i tomrummet i masscentrum?
Nolläget uppstår för att det finns lika mycket massa åt alla håll som jag redan förklarat.
Citera
2025-03-22, 23:09
Avslutad
Citat:
Nolläget uppstår för att det finns lika mycket massa åt alla håll som jag redan förklarat.

Det var inte svaret på min fråga, vilken riktning pekar krafterna åt?
Citera
2025-03-22, 23:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det var inte svaret på min fråga, vilken riktning pekar krafterna åt?
Krafterna pekar åt alla håll eftersom det finns lika mycket massa åt alla håll. Därför blir nettokraften noll.
Citera
2025-03-22, 23:16
Avslutad
Citat:
Krafterna pekar åt alla håll eftersom det finns lika mycket massa åt alla håll. Därför blir nettokraften noll.

Så gravitationen vill både trycka ihop och dra isär föremålet?
Citera
2025-03-22, 23:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Så gravitationen vill både trycka ihop och dra isär föremålet?
Vad menar du med det?
Citera
2025-03-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ja det är smidigt med icke falsifierbara teorier.

Men man rycker ju att om toerin om gravitationen stämmer ska man ju kunna hålla upp en stor boll och släppa ett väldigt litet föremål mot bollen, så borde föremålet dras mot bollen? Men det gör det såklart inte.
Otrolig! Du förstår faktiskt ingenting om gravitation och fysik. Inser du inte hur dum den här sista är? Och du skal försöka förstå hur en gyrokompass fungerar i detalj!!
Citera
2025-03-22, 23:46
Avslutad
Citat:
Vad menar du med det?

Ja kommer gravitationen sträva efter att båda dra föremålet till sig mot "väggarna" i gången och mot mitten?
Citera
2025-03-23, 00:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja kommer gravitationen sträva efter att båda dra föremålet till sig mot "väggarna" i gången och mot mitten?
Ja gravitationen kommer att dra mot alla håll. Hur många gånger skall jag behöva förklara samma sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in